RECENZE: Život, smrt a zrada v hotelu Ritz

Place Vendôme, amb el Hotel Ritz a l´esquerra

Snad nejznámější hotel Ritz nebyl nikdy jen hotelem, místem, kde přenocují turisté či obchodníci. Vždy byl symbolem luxusu, který lákal nejvýznamnější osobnosti každé doby. Zde žili, tvořili a setkávali se. Prožívali románky, vrcholy i pády svých životů stejně jako celé Evropy.

Autorka knihy Hotel Ritz  Tilar J. Mazzeová má bohaté zkušenosti s psaním a to jak životopisných děl, tak knih z oblasti historie kultury. Rozhodně tak nejde o její prvotinu. Tilar J. Mazzeová se dlouhodobě věnuje dějinám přepychu, osobnostem dvacátého století a výuce angličtiny. Dá se říct, že se tématu ujala osoba více než povolaná, což slibuje hodně.

Rozhodně nečekejte román. Spíš působivý dokument.

Hned v začátku je čtenář několika větami či odstavci seznámen s každým, kdo tehdy ve 40. letech hotelem Ritz prošel a zapsal se do dějin hotelu i těch světových. Zároveň autorka poodhaluje zrod Ritzu. Jeho smělou myšlenku být tím nejlepším, která se jako nit táhne celým jeho dalším osudem. Svět luxusu je katalyzátorem umělecké a politické scény tehdejší doby. Když vypukne druhá světová válka, musí se každý rozhodnout, na jaké straně bude. Hotel patří švýcarským majitelům. Švýcarsko je neutrální po celou válku a manželé Ritzovi se rozhodnou pro totéž. Ačkoliv to vyžaduje mnoho úsilí a diplomacie.

Paříž je okupována. Němečtí vojáci obsazují celé město. Ne tak hotel Ritz. Zde ubytují  své nejvyšší  důstojníky. Platí sice za ubytování, ale směšnou cenu. I přesto respektují přepych a noblesu hotelu. V jeho zdech odkládají uniformy. Válka zuří v celé Evropě. V hotelu Ritz nikoliv. I přes značnou změnu poměrů je nadále útočištěm i pro umělce nebo novináře.

Každá kapitola je věnována jednomu ze svých nejslavnějších hostů nebo zásadní události. V hotelu se totiž mnohdy i psaly dějiny.

Zdejšími častými nebo dlouholetými hosty nebyl nikdo menší než Ernest Hemingway, Coco Chanel, Marcel Proust, Jean –Paul Sartre, Arletty, Jean Cocteau a další význační umělci první poloviny 20. Století. Scházela se zde vždy společenská smetánka. Ke konci války i novináři, kteří chtěli ulovit ten nejlepší článek o osvobození města nad Seinou. Do jejich životů zasahují politické aféry i sexuální skandály. Zrada, láska i smrt.  Navzdory luxusu, navzdory úspěchu.

Pohnuté osudy, dramatické životní momenty i romantické aféry spojovalo tohle zvláštní a výsostné území: hotel Ritz.  Byl magnetem pro elitu. Zároveň soukromým vesmírem. A zůstává jím i po osvobození Paříže. Poválečné roky přináší svobodu nikoliv klid.  Právě z jeho dveří vychází princezna Diana ten osudný večer před autonehodou…

Příběhy jednotlivých osobností se setkávají v nejslavnějším hotelu všech dob. Jsou velmi čtivé a čtenář si snadno prolne všechny linky do jednoho jediného obrazu, aniž by se ztrácel. Získává tak ucelený pohled na belle epoqe hotelu Ritz. Autorka píše velmi citlivě a poutavě. Neodsuzuje. Jen zasazuje lidská dramata do souvislostí, do historického kontextu. Nad stránkami knihy čtenáře obejme pocit neuchopitelné výjimečnosti tohoto místa. Marnost lidského trápení, pomíjivost citů, proměnlivost dějin, vratkost osobní hrdosti není v přepychu nijak menší. Ztrácí noblesu a získává dekadenci.

Kniha se snaží věrně vykreslit skutečnost. Vznikla po pečlivém studiu historických dokumentů a přináší tak skutečně zajímavé svědectví z poměrně netradičního pohledu. Každá kapitola je doplněna černobílou autentickou fotografií a citátem.

Tilar Mazzeová: Hotel Ritz, Metafora, 2015

8
recenze-zivot-smrt-a-zrada-v-hotelu-ritzKniha se snaží věrně vykreslit skutečnost. Vznikla po pečlivém studiu historických dokumentů a přináší tak skutečně zajímavé svědectví z poměrně netradičního pohledu. Každá kapitola je doplněna černobílou autentickou fotografií a citátem.