RECENZE: Zavzpomínejte na domácí hokejový svátek

Od konce hokejové mistrovství v Praze a Ostravě již uplynul téměř měsíc, ale přesto zůstane ve vzpomínkách miliónů fanoušků ještě dlouhou dobu. Jestliže si chcete zpětně připomenout všechny jeho šťastné chvíle, rozhodně neváhejte s pořízením publikace Desátý svátek hokeje. Vydalo jí nakladatelství Olympia.

Téměř každá větší mezinárodní akce má svou knihu, která se snaží zmapovat její nejzajímavější okamžiky. Hokej dlouhodobě patří k nejoblíbenějším sportům na české i světové scéně, proto nesmí chybět ani dílo mapující 79. mistrovství světa v hokeji. A na co se můžete při čtení či prohlížení této knihy těšit?

Začátek je věnován rozhovoru s prezidentem Českého svazu ledního hokeje Tomášem Králem. Ten se rozhodl především bilancovat a posoudit splnění očekávaných požadavků nejen pro náš hokej, ale i celou republiku. Zatímco Švédsko v minulých letech skončilo v hlubokém mínusu, naše domácí akce předčila veškeré naděje. Český tým sice skončil až na čtvrtém místě, ale výdělek ze šampionátu bude v kladných číslech. Přesná čísla prozatím nejsou známa a budou až po delší době.

desaty-svatek-hokejeNásleduje rozhovor s reprezentačním trenérem Vladimírem Růžičkou, který chválí atmosféru a fanoušky. Nechybí ani informace o pořadatelských záležitost. Důraz je kladen na představení několika žen, které měli velice důležitou funkci při organizaci. Autoři představili obě haly, které byly svědky tohoto velkého svátku. Pražská O2 arena ve Vysočanech hostila kromě České reprezentace i Kanadu, Švédko či Švýcarsko. Neustále byla v obložení fanoušků a nabízela velký komfort. Ostravská ČEZ Aréna je sice o drobet menší, ale atmosféra v ní byla určitě srovnatelná. Druhá tabulka obsahovala jména jako Rusko, Finsko, USA či Slovensko.

Největší prostor knihy dostaly především popisy jednotlivých zápasů s tabulkami, výpisem střelců, návštěvami a u českého týmu i kompletními sestavami. Čtenář může mistrovství světa sledovat den po dni a dočíst se o nejdůležitějších momentech jednotlivých utkání. U každého nechybí ani komentář či názor některého z aktérů. Po základních skupinách se můžete samozřejmě těšit na čtvrtfinále, semifinále, boj o bronz i finále. Při celém tomto putování dostanete samozřejmě nejvíce informací o domácím týmu.

Rovněž nesmí chybět ani velké množství nádherných barevných fotografií, na kterých je většina podobných publikací postavena. Některé jsou pouze menších rozměrů, ale najdete i mnoho celostránkových. Objevíte na nich nejdůležitější okamžiky, brankářské zákroky, nejlepší hráče či samotné prostředí. Jejich kvality je opravdu na vysoké úrovni a právě tento faktor bude pro mnohé důvodem k zakoupení této knihy. Na mnoha z nich je zachycena i legenda Jaromír Jágr, pro kterého to byl zřejmě poslední šampionát. I v tomto případě jsou nejvíce zachyceny především domácí hokejisté a jejich strastiplná cesta. Velký důraz je kladen na akčnost jednotlivých snímků. Poutavé jsou pohledy z ptačí perspektivy či z boků kluziště. Osobně mě zaujaly i fotky místa ubytování či naší kabiny. Nechybí ani několik slavících fanoušků, takže se na nich třeba i najdete. Právě tato část nejvíce zachycuje neskutečnou atmosféru. Na všechny obrázky je prostě radost pohledět. Dvojstránku si zasloužil i vítězný kanadský celek, který předvedl opravdu neskutečné výkony.

Následují statistiky, které opět zobrazí všechny výsledky i soupisky. Česká reprezentace v nich má vedle fotek i působiště jednotlivých hráčů. Vešel se sem i kratičký článek o medailích, které byly vyrobeny jako pocta hokejovým pukům. Jistě všichni z vás vědí, že pocházejí z České republiky.

Na závěr se můžete těšit na kapitolu o všech prozatímních domácích hokejových šampionátech. Několik z nich skončilo pro náš výběr zlatou medailí. Zde se můžete podívat na legendy českého hokeje. Celkem devět předcházejících vystoupení je zajímavě popsáno.

Podobné sportovní publikace jsou pro fanoušky vždy velkou potěchou. Ani v tomto případě nebudete zklamání. Na závěr bych rád připomněl několik důležitých faktů, díky kterým bylo toto mistrovství světa v hokeji důležité. Jak jsem již zmínil, jednalo se zřejmě o poslední mezinárodní zastávku Jaromíra Jágra v národních barvách. Bohužel i náš další vynikající hráč Petr Čáslava se touto akcí rozloučil s reprezentací. Viděli jsme vskutku bravurní výkon kanadského hokeje, který nenašel přemožitele. Tento tým hvězd hrál naprosto suverénně a zaslouží si velkou chválu. Zároveň se můžeme radovat z historicky největší návštěvy na mistrovstvích světa v hokeji – 741 690 diváků. Rekord jsme překonali i v návštěvnosti na zápas, která činila 11 589 diváků. To jsou velice pěkná čísla, která vám i přes “neúspěch“ určitě zlepší náladu.

V nedávné době vyšla i publikace Devatero hokejových zastavení. V kompletu s Hokejovými legendami a Dědečku, jak to tenkrát bylo? tvoří ojedinělou sbírku pro každého fanouška ledního hokeje.

Desátý svátek hokeje – 79. mistrovství světa, Olympia, 2015, 136 stran

LUKÁŠ LOUŽECKÝ