vydáno 29. 03. 2017

Recenze: Závěje skrývají tělo i stopy vraha

Recenze: Závěje skrývají tělo i stopy vraha Kristina

Ve zkratce: Husté sněžení komplikuje hledání ztracené holčičky i vyšetřování smrti mladé malířky. Závěj skrývá i spojitost mezi oběma případy.

60%

Hodnocení čtenářů: 0 (0 hlasů)

Severská krimi je synonymem mrazivých detektivních příběhů, které zaplavily pulty knihkupectví. V mnoha případech povýšily obyčejné mord historky na romány, které vám chladnou rukou sevřou srdce a na dlouho v něm zanechají ledový krystalek, který vyvolá husí kůži při každé vzpomínce na knihu. Jsou ale i případy knih, jejichž jediným pojítkem se  severem, jsou haldy sněhu a autorovo rodiště tak blízké polárnímu kruhu, že mimoděk začnete toužit po dovolené v karibiku.

Závěje sněhu vás budou provázet i v detektivního příběhu Marit Reiersgårdové. Ačkoliv sněhové vločky padají od první stránky a všudypřítomná bílá nadílka komplikují život všem hrdinům, zima se vám za nehty nedostane. Autorka na mrazivou bílou temnotu vsadila coby hlavní kulisu románu, aniž by se jí povedlo nechat i čtenáře pocítit její chladivý dotek a tíseň  němého svědectví sněhu ukrývajícího tělo i stopy vraha.

Hned z kraje příběhu dojde ke zmizení pětileté holčičky Ody. Mohla jen zajít dál než obvykle, nebo se jí mohlo stát něco mnohem horšího…. Zatímco sněhové vločky čtenáře nestudí, cesta do nitra duše matky, která přišla o svou holčičku, vám ledovým pařátem rozdrásá nitro.

Probíhající vyšetřování zmizení malé Ody naruší další případ. Ve svém ateliéru byla nalezena zavražděná malířka. Pozorný čtenář vytuší, že se dříve či později oba případy prolnou.

Hlavními vyšetřovateli je poněkud svérázná dvojice detektivů: plnoštíhlá zemitá Bitte a Verner Jacobsen se zálibou v pletení. Rozumím autorčině snaze vytvořit nesourodou dvojici, jejíž protiklady by vzájemně přitahovaly nejen samy sebe ale i čtenáře. Celkem sympatická Bitte  žije po rozvodu s dospívající dcerou a naplňuje definici toho, co známe pod pojmem „normální ženská“. Oproti tomu je Verner suchar žijící s manželkou spisovatelkou a alkoholičkou v jedné osobě. Ve volných chvílích štrykuje ponožky a svetry. Severská mentalita je pro mne v tomto momentu poněkud neuchopitelná. Tahle vlněná stopa se mi ztrácí kdesi v nedohlednu a i v románu vyznívá jaksi do ztracena.

KOUKNI SE  Recenze: Dívka v ledu ukrývá tajemství

Závěje

Pod autorčinou jemnou rukou vznikl i bez přemíry násilí a vykreslování sadistických vražd poměrně napínavý příběh. Do poslední chvíle nelze tušit, kdo je vrahem. Autorka pečlivě splétá pavučinu mnoha osudů, lidských tajemství a podivných náhod, které gradují v odhalení pravdy.

Jakoby sama Marit Reierskårdová tušila slabost v rozhodnutí napsat tak trochu jinou detektivku, namíchala skutečně bohatý koktejl motivů všech zúčastněných. Ztracená holčička, nedaleko bydlící deviant, mrtvá excentrická malířka v jiném stavu se zálibou v sexu s kýmkoliv, kdo se nebrání, feťácký násilnický bratr, nezletilý chlapec coby možný otec dítěte, padělání uměleckých děl, horkokrevný násilnický otec ztracené holčičky podezřelý z únosu…

V knize Závěje si určitě užijete pohled na solidní detektivní práci, kterou čas od času naruší trochu okatá náhoda a podivný pocit, že tam daleko na severu je svět jaksi menší a každý zná každého. Ve finále můžete mít trochu rozpačitý pocit. Ne, žádný otevřený konec. Jen hořkost, která zůstává, i když je vrah nalezen a potrestán. Fakt, že těžší než žít ve společnosti plné lidské malosti je nakonec naučit se žít sám se sebou.

Na jednu stranu ve vás zůstanou hluboké stopy po setkání s niternými pohnutkami jednotlivých hrdinů. Na stranu druhou zbudou i hluché mělčiny, ve kterých se autorka i přes upřímnou snahu nedokázala dostat čtenářovi hlouběji pod kůži.

Závěje, Marit Reiersgårdová, kniha Zlín, 2017

KOUKNI SE  Recenze: Ratajský les čeká na svou třetí oběť

Tags: , , , ,