RECENZE: Vydejte se na cestu po památkách středních Čech

Česká republika je doslova poseta nádhernými hrady a zámky, které jsou reprezentativní ukázkou naší historie. Největší koncentrace těchto skvostných budov je samozřejmě ve středočeském kraji a v Praze. Právě na tato místa se v minulosti velice často soustředila hlavní moc celého státu, případně i celé říše. Kniha Velkolepá sídla středních Čech si vzala za úkol představit 120 hradů, zámků a tvrzí.

Účelem knihy není seznámit čtenáře s velkým množstvím faktů či letopočtů. V prvé řadě se jedná o fotografickou publikaci, která nabízí více než 1000 jedinečných fotografií. To už je velice slušná porce obrázků.

www.barrister.czJednotlivé kapitoly jsou rozdělené podle architektonických slohů. Začínají románskou dobou, která obsahuje pouze jeden hrad – Týnec nad Sázavou. Gotická doba už je o poznání obsáhlejší. Čtenáři se seznámí s Karlštejnem, Kokořínem, Křivoklátem či Kutnou Horou. Nechybí ani méně známé památky, například hrad Pirkštejn. Následuje Renesance a s ní zámky i hrady Smečno, Nelahozeves či Lobkovice. Kapitola věnující se Baroku obsahuje zejména skvostné zámky. Najdeme tu Jemniště, Loučen, Ctěnice či pražskou Troju. Rokoku dominuje Dobříš, Bečváry nebo Svojčice. Klasicismus nesmí zapomenout na jedinečnou památku tohoto slohu zámek Kačina a mnoho dalších. Romantismus už nabízí především modernější budovy, ale neméně krásné. Býchory, Konopiště nebo Průhonice tvoří nádhernou kulisu. Historismus má především skvosty Lány či Štiřín. A nakonec je tu Secese s nejmladším zámkem Slapy.

Hlavním lákadlem této knihy jsou tedy rozhodně fotografie. U každého zámku jich najdete hned několik. Vedle celkového pohledu se jedná i o snímky, které znázorňují různé části dané stavby. Jedná se o hradby, věže, sochy a další. Všechny fotografie jsou celobarevné a působí příjemným dojmem. Ústřední vždy zaplňuje celou jednu stranu. Celkově je každému objektu věnována dvojstrana. Navíc na začátku i konci naleznete mapu středočeského kraje i Prahy, která zobrazuje umístění všech popisovaných památek. Rozhodně poslouží jako motivace pro mnoho zajímavých výletů.

Samozřejmě se dočkáte i textového materiálu, ale tentokrát hraje opravdu vedlejší roli. Nutno podotknout, že veškerý obsah je přeložen do pěti jazyků. Samozřejmě včetně češtiny. Díky tomu je z velké části publikace určena i pro cizince. Cenou pro ně bude rovněž o něco přijatelnější než pro domácí turisty.

Nyní již k samotnému obsahu textu. Najdeme v něm základní informace o dané památce, trochu historie či současného využití. Nechybí ani několik zajímavých perliček. Na jednom zámku se konalo první fotbalové utkání na našem území, na jiném zase první tenisový turnaj. Samozřejmě se dočtete i o minulých či současných majitelích. Písemné vložky jsou opravdu poměrně krátké, ale svůj účel jednoznačně splnily.

Velkolepá sídla středních Čech je publikace, která zaujme nejednoho fanouška historie a památek. V tomto směru je naše země poměrně bohatá. Navštívit všechny nádherné zámky, hrady či tvrze je takřka nemožné. Jen tato publikace jich představuje 120 na poměrně malé ploše. Určena je samozřejmě všem středočeským obyvatelům, ale i vzdálenějším návštěvníkům těchto krajů. Nádherné fotografie vás dozajista nalákají k příjemně strávenému dni na výletu.

Vratislav Košťál: Velkolepá sídla středních Čech, Barrister a Principal, 2015, 268 stran

LUKÁŠ LOUŽECKÝ

8
recenze-vydejte-se-na-cestu-po-pamatkach-strednich-cechJen tato publikace jich představuje 120 památek na poměrně malé ploše. Určena je samozřejmě všem středočeským obyvatelům, ale i vzdálenějším návštěvníkům těchto krajů.