Recenze: Akční výplach Velká čínská zeď míří do českých kin

Dlouho očekávaný snímek jednoho z nejproslulejších čínských režisérů Yimoua Zhangy míří do českých kin a testuje americko-čínskou filmovou spolupráci. Jistý čínský miliardář propůjčil tomuto snímku spoustu peněz a umožnil rozpočet 150 milionů dolarů, což z tohoto snímku činí nejdražší čínskou produkci. Hollywood zase nabídl současnou hereckou hvězdu Matta Damona. Pojďme se podívat na to, jak tato spolupráce funguje.

Velká čínská zeď vypráví příběh Williama Garina, žoldáka zoceleného mnoha bitvami. Ten se ocitá v Číně, aby získal střelný prach. Místo toho se ocitá v zajetí bojovníků Bezejmenného řádu, kteří střáží Velkou čínskou zeď. Jenže na tu teď útočí obrovská monstra, která chtějí sníst všechno živé v Číně.

Film začíná v polovině akční scény, čímž je okamžitě nastoleno rychlé tempo. Snímek má pouze 103 minut, a toto nutí příběh jít stále vpřed. Z první akční scény se dostává hlavní hrdina do zajetí, ze zajetí rovnou na popraviště a z popraviště rovnou do první bitvy, a tak dále.

Problémem je, že tímto tempem vzniká zmatek v příběhové linii. Divák se nedozví, proč se chce na začátku filmu Bezejmenný řád zmocnit hlavního hrdiny. Členům tohoto řádu nejsou dány žádné příběhy a mnohdy ani identity, a to i přesto, že se ve filmu objevují často a hrají je špičkoví čínští herci. Tyto postavy tak působí pouze jako jakási camea různých postav, chodících v těžké zbroji se zamračeným obličejem kolem Zdi. Dokonce ani o monstrech se divák nedozvídá moc kromě toho, že chtějí sníst všechno živé a útočí jednou za šedesát let. Celý příběh je tudíž velmi plytký a chybí mu zajímavá zápletka nebo vedlejší dějová linka.

Jedinou výjimkou je soustředění se na postavu generálky Lin Mae, která má několik dialogů s hlavní postavou. Od těchto dialogů se také film snaží rozvinout hlavní myšlenku snímku, která mluví o tom, že k jednotě je zapotřebí důvěra a ta je nezbytnou součástí jakéhokoli vztahu. Tato myšlenka je prezentována nenásilným způsobem na příkladě vojenské jednoty, ale vadí mi, že hlavní postava během dvou dialogů přijme celý názor generálky a jeho morálka se ihned otočí o sto osmdesát stupňů.

Další příběhovou vadou jsou obecně používaná klišé, která v tomto snímku najdeme často. Například detailní zpomalený záběr na kráčivou chůzi hlavního hrdiny za dramatické hudby, což se ve snímku objevuje hned několikrát. Matt Damon zadumaně kráčí například proti hordě nepřátel, pak v opuštěné krajině nebo směrem vpřed do bitvy, zatímco ostatní vojáci utíkají opačným směrem. Také pokaždé, když někdo hlavního hrdinu vzbudí, tak hrdina udělá reflexní bojový chvat, kterým zpacifikuje buditele. A v neposlední řadě v tomto filmu nalezneme různé postavy v bezvýchodném obklíčení nepřátel, které jsou na poslední chvíli zázrakem zachráněny jinou kladnou postavou. Režisér se tomuto snímku snažil vdechnout Hollywoodský vzhled pro západní diváky, ale měl se raději držet svého osobitého stylu, který mu vynesl již tři nominace na Oskara.

Pokud jste viděli některé předchozí filmy Yimou Zhanga, pak jste si mohli všimnout režisérovy vášně pro živé a netradiční barvy. V tomto snímku barvy například rozdělují jednotlivá oddělení vojska. Ženy jsou oděny ve světle modré zbroji, muži mají zpravidla krvavě rudou zbroj, někteří velitelé mají tmavě zelenou nebo zlatou zbroj. Také zbraně a technické vymoženosti jsou kreativně zabarveny. Modré vysouvací mosty, červené šípy či zlaté zbraně jsou vizuální předností tohoto snímku.

Když mluvíme o technických vymoženostech, v tomto snímku jsou klíčovou součástí akčních scén. Několikametrové kuše vystřelující harpuny, dlouhá barevná kopí, rozevírací mosty různých barev a tvarů, nebo primitivní vzducholodě působí futuristickým i historickým dojmem zároveň.

Do filmu také perfektně sedne hudba Ramina Djawadiho, který prokázal, že práce na seriálu Hra o trůny mu nebrání v tvorbě výtečné hudby. Hlasitý sbor, který zpívá do rytmu dunících bubnů je skvělým doprovodným prvkem akčních scén.

Zvláště bych chtěl vyzdvihnout jeden záběr kamery vzhůru nohama, který snímal vojáky lezoucí ze zdi dolů na jedné straně, a zároveň hořící monstra na druhé straně. Tento záběr byl speciálně pořízen pro 3D kina, kdy si divák připadá, jako kdyby z Velké čínské zdi šplhal on sám. S efekty a vizualizací si tedy tvůrci filmu vyhráli, a díky tomu je při akčních scénách vždy na co se koukat.

V snímku se objevuje spousta zajímavostí ohledně čínské kultury, zvyků a tradic. Vlastně celá úvodní scéna jsou záběry Velké čínské zdi, které obsahují nejrůznější fakta. Dále ve snímku najdeme například vypouštění tradičních „nebeských lampiónů“ při vojenském pohřbu.

Aby si divák snímek užil, musí přistoupit na režisérovu hru – vypnout mozek a užívat si bezduchou akci. Film dokonale plní funkci lehké akční oddechovky, protože má zábavné akční scény plné netradičních prvků. Nečekejte ale kvalitní a rozvinutý fantasy příběh, vysvětlenou psychologii postav nebo zajímavé vedlejší linie příběhu. Příběh se převážně soustředí na jednu hlavní dějovou linii – boj proti zlým, obřím monstrům.

Trailer:

Pavel Melotík

6