RECENZE: Ve službách zla – Cormoran Strike čelí démonům minulosti

Ve službách zla je třetí detektivkou z pera Roberta Galbraitha. Jen málokdo dnes netuší, že tento pseudonym skrývá J. K. Rowlingovou. Tentokrát čtenáře nečeká showbusiness ani nelítostný svět literární tvorby. Na dvojici hlavních hrdinů má spadeno někdo, kdo skutečně zasvětil svůj život zlu.

S detektivem Cormoranem Strikem jsme se poprvé setkali v detektivce Volání kukačky. Nemanželský syn rockové hvězdy a proslulé fanynky si po letech strávených u armádní vyšetřovací jednotky založil soukromou praxi, přibral pár kilo a najal si brigádnici na kancelářskou práci. To, co na začátku vypadalo jako výpomoc na pár týdnů, se změnilo v dlouhodobou spolupráci. Robin Ellacottová se velmi záhy zbavila nálepky pouhé administrativní pracovnice. Na začátku třetího románu mají za sebou dvě vysoce sledované kauzy, jejichž zdárné vyřešení jim přihrálo dost práce na to, aby se skomírající podnik postavil na nohy. Strikově kanceláři se sice stále nevede nijak oslnivě, ale několik klientů drží jeho i Robin nad vodou.

ve sluzbach zla cover

Vše se změní ve chvíli, kdy je do kanceláře doručena zásilka s amputovanou nohou. Strike, který armádu opustil právě po amputaci nohy, začíná tušit, že tentokrát se jedná o něco velmi osobního. Inspektor Wardle, jemuž je případ oficiálně přidělen, od Strika získá hned čtyři tipy na možné odesílatele, kteří mají se Strikem nevyřízené účty. Nicméně ochota proklepnout všechny dotyčné chybí. Policie se od počátku upíná k nejjednodušší variantě a zbylé tři, podle Strika mnohem pravděpodobnější, nechávají u ledu. Není tedy žádným překvapením, že se po jejich stopách vydávají Strike a Robin.

Rowlingová je známá svou poctivou přípravou. Strikovu minulost u armádního vyšetřovacího útvaru konzultovala se svými známými, kteří si podobnou službou sami prošli. Sama prozradila, že k románu Ve službách zla shromáždila zatím největší množství poznámek a podkladů ze všech dosud vydaných galbraithovek.

Nakladatelství Plus

Tradiční doménou románů o Cormoranu Strikovi je prostředí. Londýn stejně jako v předchozích dílech představuje téměř třetího protagonistu. Jeho ulice, kolorit metra a rázovitých hospod a barů. Ve službách zla však rozšiřuje pomyslnou mapu více než kdy dříve. Postavy v rámci vyšetřování cestují například na sever Anglie. Také poznáváme Robinino rodné město Masham.

Rozšíření se netýká pouze dějiště, ale také osobní historie ústředních postav. Strikovi podezřelí nás vracejí do minulosti nejen k případům, které v armádě vyšetřoval, ale také k minulosti jeho vlastní rodiny. Odhalujeme více o detektivově matce, jejím životě, smrti a následně i procesu, jenž měl odhalit, zda byla zavražděna, nebo ne. Stejně tak vyplouvají na povrch detaily o Robin. Proč opustila univerzitu a jak to souviselo s jejím snoubencem Matthewem?

Co se týká formy, přináší třetí díl novinku. Kapitoly vyprávěné z pohledu pachatele dávají nahlédnout do pokřivené mysli a zjevují čtenáři vodítka, jichž se může nebo nemusí chytit. Padouch se sice může jevit jako jednorozměrná karikatura lidské bytosti, ovšem psychopatická postava nemůže být nahlížena skrze stejná měřítka jako takzvaně normální lidé.

Kapitoly jsou opět nazvané podle určitého klíče. Tentokrát se jedná o úryvky z textů slavné skupiny The Blue Oyster Cult, naštěstí uvedené v originálním znění. Ovšem čtenáře, kteří si svou angličtinou nejsou příliš jistí, určitě potěší český překlad na konci knihy.

Hloubkou a podáním osobní roviny se román dá označit jako detektivka s prvky společenského románu. Robin kromě šoku z nezvyklé zásilky intenzivně řeší blížící se svatbu. Konflikty, které mezi sebou s Matthewem měli, se nelepší. Žárlivost na Strika se snoubí s Matthewovou touhou po blahobytu, který Robinin současný plat rozhodně nedokáže zajistit. Výčitky častých přesčasů a nebezpečí, jemuž je Robin vystavována, vše vyhrocují. Stačí tak narazit na rozbušku, a skvostný safírový zásnubní prsten leží na poličce, místo aby zdobil prst Robin Ellacottové. Jak to zamíchá s napětím, které vládne mezi Strikem a Robin prakticky od prvního dne? Zůstane prsten ležet stranou? Bude svatba zase odložena?

Ve službách zla zdatně navazuje na Volání kukačky i Hedvábníka. Opět se nejedná o nyní velmi moderní thrillerovou detektivku. Žánr v anglicky mluvících zemích nazývaný whodunnit staví čtenáře na stejnou úroveň jako protagonistu, takže může vyhodnocovat vodítka a pokoušet se odhalit pachatele. Autor po úspěchu předchozích dílů neustrnul, a aniž by narušil ráz série, přidává nové prvky. Zároveň citlivě rozvíjí protagonisty, kteří si oprávněně získali obrovské množství fanoušků. Robin spojuje ženskou citlivost, empatii a rafinovanost s inteligencí a zarputilostí. Strike zase uchvacuje kombinací obhroublosti, zvláštního chlapáckého šarmu a smyslu humor. Jejich vztah už nějakou dobu balancoval na hraně kamarádství, přátelství a profesionálního partnerství. V závěrečné třetině románu se rovnováha znatelně vychýlila. Jak se situace vyvine, na to snad odpoví v pořadí čtvrtý román, na němž autor v současnosti pracuje.

Přestože nejsem fanynkou detektivních žánrů, sérii s Cormoranem Strikem jsem zcela propadla, a to zejména díky ústřední dvojici postav. Bez nich by se jednalo o slušnou detektivku. Robin se Strikem však dílo povyšují na úroveň světové literatury, k níž se s chutí uchýlí ti, kteří jsou už unavení přepjatostí syrových thrillerů. Jako tisícům čtenářů po celém světě mi tedy nezbývá než napjatě vyhlížet čtvrtý díl.

Ve službách zla. Přel. Ladislav Šenkyřík, Plus, Praha, 2016, 576 s.
Sandra Procházková

Úvodní foto: Albatros Media