Recenze: Vážka v jantaru

Epická série Cizinka o cestovatelce časem, Claire Randallové, pokračuje. První díl sledoval Claire a vývoj jejího vztahu s pohledným horalem Jamiem Fraserem. Společně překonali mnoho nebezpečí, šťastný konec se však ještě nekoná. V pokračování s názvem Vážka v jantaru, na ně čeká nový úkol. Zabránit povstání a přepsat minulost.

Claire Randallová se chystala spolu se svým manželem strávit líbánky na skotské vysočině. Procházka ke kamennému kruhu Craigh na Dun se jí však stala osudnou. Tajemné menhiry ji přenesou o dvě stě let zpět. Claire se tak náhle ocitá v jiné době, mnohem drsnější a plné nebezpečí. Je v této době cizinkou a navíc je donucena vdát se za skotského mladíka Jamieho Frasera. Její srdce to navždy rozerve mezi dva naprosto odlišné muže. Claire začne žít dva neslučitelné životy.

Druhý díl s názvem Vážka v jantaru, od nakladatelství Omega, nás zavede do Francie, přesněji do Paříže plné politických intrik. Claire a Jamie prchají ze Skotska a společně se snaží změnit minulost. Claire ví, že má proběhnout povstání a následný masakr, při kterém přijdou o život stovky Skotů. Claire spolu s Jamiem chtějí zabránit zničení svého milovaného Skotska. Mají před sebou nelehkou výzvu, díky které si nadělají nové nepřátele a opět budou v ohrožení.  Může se jim povést zabránit králi v exilu usilovat o svůj trůn? A je vůbec možné změnit historii?

“JAMES ALEXANDER MACKENZIE FRASER,” četla nahlas.
“Ano, znám ho.” Sklonila ruku a odhrnula trávu, jež hustě obrůstala kámen. Na spodku kamene se objevila další, menší písmena.
“Claiřin milovaný manžel,” četla.
“Ano, znala jsem ho,” řekla znovu tak tiše, že ji Roger sotva slyšel.
“Já jsem Claire. Byl to můj manžel.
Kniha Dobrovský

První díl této úspěšné série byl jednoduše strhující a geniální. Jedinečná kombinace romantického příběhu, historického pozadí a drobné špetky fantazie, si získala srdce mnoha čtenářů. Vážka v jantaru prvnímu dílu zdařile šlape na paty. Nabízí nové neokoukané prostředí a opět se setkáme s oblíbenými hrdiny Jamiem a Claire.

Nejspíš všichni čtenáři očekávají přímé pokračování příběhu Jamieho a Claire. Jenže první kapitoly nás nečekaně zavádí do roku 1968 a vypráví o návratu Claire do své doby, od kterého uplynulo již mnoho let. Na své dobrodružství v 18. století však Claire nezapomněla a nyní pátrá po osudech mužů, které znala. Zvláště po osudu svého milovaného Jamieho. Začátek knihy je proto poněkud zmatený. Až o sto stran později se ocitáme opět ve Skotsku v 18. století, tentokrát již příběh navazuje tam, kde v předchozí knize skončil.

Úvod knihy je zajímavý, ovšem zbytečně zdlouhavý. Rozpačitý úvod si však plnohodnotně vynahradíte později. Vážka v jantaru je opět plná zvratů, odhalení a silné lásky. Dostatečně dosyta si užijete i intrik a politiky, protože vše se točí okolo jakobitského povstání. Kniha tak nabízí i  lekci historie a věřte, že tahle forma dějepisu vás bude rozhodně bavit. A na více než 900 stranách se toho stihne odehrát opravdu hodně.

Diana Gabaldon znovu dokázala, že umí psát velmi poutavě a jejím knihám snadno propadnete. Umí vykouzlit dokonalou historickou atmosféru, napětí i zahrát vám na emoce, protože láska má v knize jednu z hlavních rolí. Vážce v jantaru však místy chybí strhující žhavé tempo, hlavně na začátku a později při některých delších popisech. Přesto se nelekejte rozsáhlé délky knihy. Možná by jí neuškodilo menší proškrtání, přesto  se čte pořád krásně a je nadprůměrnou knihou.

Čeká vás další veliký milostný příběh o lásce s neméně větším finále. Autorka v závěru nastínila zápletku dalšího dílu, Mořeplavce. Rozhodně se ještě máme na co těšit a Vážka v jantaru není žádným  předkrmem, ale luxusním hlavním chodem. Pokud jste propadli seriálu či knize Cizinka, Vážka v jantaru je jasnou volbou.

Diana Gabaldon : Vážka v jantaru, Omega, 2016, 960 stran.

Knihu můžete zakoupit ZDE.

8