Recenze: V srdci moře na Blu-ray

v-srdci-more-bdDrama V srdci moře vychází na Blu-ray, a vy tak máte možnost pořídit si do své sbírky film, který staví na skutečném příběhu na pozadí slavné knihy Bílá velryba.

Autor Bílé velryby navštíví kvůli své další knize posledního žijícího člena posádky lodi Essex, kterou potopil legendární Moby Dick. Co se skrývá za příběhem téhle zabijácké velryby? Příběh se vrací o mnoho let zpátky, kdy byl lov velryb kvůli oleji na svém vrcholu. Na moře se vydává posádka v čele s nezkušeným kapitánem Pollardem (Benjamin Walker), kterému dělá prvního důstojníka ambiciózní a sebejistý Chase (Chris Hemsworth). Nemůže se smířit s tím, že nedostal slíbené místo kapitána, a mladý kapitán se naopak nechce smířit s tím, že proti ostřílenému mazákovi z chudé rodiny vypadá jako zelenáč. Jejich problémy však vypadají malicherně tváří v tvář velrybě, která ráda potápí lodě. Se stejným výsledkem se jí postaví posádka lodi Essex a z námořníků se tak stávají trosečníci uprostřed oceánu.

Při sledování filmu mě chtě nechtě napadlo srovnání s filmem Master & Commander: Odvrácená strana světa, který podle mě vystihuje vztahy mezi námořníky na jedné lodi mnohem lépe. V srdci moře se zaměřuje hlavně na posedlost samotným lovem velryb, ve kterém se skrývá nejen velký finanční potenciál, ale také smutný pohled na zabíjené zvíře. Bílá velryba je tu sice ukázaná jako prvotřídní monstrum, které ubohé námořníky pronásleduje i na člunech, ale i samotný drsňák Chase na konci uzná, že je to vlastně jen ochránce svého vlastního rodu. Vztahy mezi námořníky jsou jen zběžně nastíněny a už od prvních scén se příběh zaměřuje na rivalitu mezi Chasem a kapitánem Pollardem. Nemyslím si, že by si dva nejvýše postavení lidé při představě společně strávených dvou až tří let na jedné lodi hned první den házeli klacky pod nohy a uráželi se u večeře. Drama, které je mezi těmi dvěma rozehráno, je spíše na efekt, stejně jako „křest“ nejmladšího člena posádky a mačovské chování Chase. Postupně však filmu a jeho postavám dodává hloubku samotný děj, kterým je holý boj o přežití. Námořníci rychle pustnou a chřadnou, ale stále si zachovávají slušné chování a oslovují se „pane“. Na konci je zřetelná velká dramatická proměna postav a jejich vztahů, ale to hlavně díky jejich zuboženému vzhledu a společné vzpomínce na to, co prožili. Funguje to, ale film určitě nelze nazývat cestou do námořníkovy duše, jak tomu bylo právě u Master & Commander. Samotná Bílá velryba pak taky moc prostoru nedostane, velmi rychle se jí podaří potopit loď Essex a zabít většinu posádky. Film je nakonec tedy vlastně drsnější verzí Trosečníka. Vypravěčský rámec, který dává příběh do souvislosti s knihou, je vcelku zbytečný. V srdci moře je námořnické drama, které umí nadchnout i překvapit, ale v paměti vám příliš dlouho nezůstane.

KOUKNI SE  Trailer: Tiché místo: První den mimozemské invaze

maxresdefaultPokud rádi nahlížíte do zákulisí natáčení, Blu-ray V srdci moře vám nabídne pestrou nabídku krátkých dokumentů ze všech základních oblastí produkce: scénář, režie, příprava herců, výprava a speciální efekty. Bonusy nejsou vyčerpávající, fungují spíš jako upoutávka na film, ale pár zajímavých postřehů z natáčení v nich najdete. V dokumentu o těžkém životě velrybářů se dozvíte, jak herci museli trpět hlady, aby docílili skutečně působivého vzhledu trosečníků. Nadšený režisér Ron Howard se taky rád podělí o každý zážitek, což dokazuje tím, že už od začátku příprav sdílel všechny momentky s fanoušky na Twitteru. Zajímavý, i když stručný, je taky dokument o speciálních efektech, které jsou zaměřené na natáčení ve vodní nádrži, tvorbu všech možných poloh lodí, natáčení bouře a vzhled a chování velryb. Fanoušci by určitě rádi věděli víc, ať už o modelu velryby, učení se dovednostem námořníka nebo o výrobě kostýmů a kulis. Nejdelší je dokumentární film o nalezeném vraku druhé lodě, se kterou smolný kapitán Pollard vyplul na moře a narazil na atol. Tím jeho kariéra samozřejmě skončila, což je zajímavý realistický dovětek za už tak dost realistickým příběhem. Všechny bonusy si můžete pustit s českými titulky. Bonusy obsahují také vystřižené a prodloužené scény. Máte-li rádi námořnické filmy a zaujal-li vás film V srdci moře, určitě stojí za to pořídit si ho na Blu-ray, protože vizuální stránka filmu si to jistě zaslouží.

KOUKNI SE  Ferry má vlastní seriál. Proč se na něj od listopadu na Netflixu dívat?
Magic Box

Film V srdci moře na Blu-ray můžete zakoupit na webu Magic Box: zde.