Recenze: V Brně je stále všechno fajn

Když se Robin Kvapil rozhodne natočit film o Brně, mnozí se těší a mnohým leze mráz po zádech. Jde o humor, nebo o politiku? Předseda spolku Brno+ Robert Kotzian film Všechno bude fajn označil za politickou agitku. Vadí mu, že (dle jeho názoru) Kvapil, který je aktivní v Žít Brno, město zesměšňuje. Asi zrovna netušil, že takovým hodnocením spíše přiláká další diváky. Režisér panu Kotzianovi před promítáním před všemi poděkoval.

Ti, kteří mají Brno rádi, si naštěstí umí udělat legraci sami ze sebe, a proto film zaujme. Na scénáři spolupracoval s režisérem Kvapilem i Pavel Šplíchal, který tvoří web Prigl.cz, čili můžete čekat humor tohoto typu. Kamera Šimona Dvořáčka dělá své.

Příběh má několik dějových linií. Dvojka k pohledání, dobrák Standa a jeho těhotná žena Alena. Nemají moc peněz, a to, že je Standa hodný a slušný člověk, mu moc nepomůže, spíš naopak. Další postavou je Ladi, úspěšný politik, Standův spolužák. Ladi jakožto primátor dost připomíná Romana Onderku, a ne náhodou. Třetí příběh představují důchodci, kteří najdou odvahu se vzepřít šmejdům, co prodávají hrnce.

Uvidíte pravé a nefalšované Brno. Hrají zde totiž všichni pořádní Brňáci, kromě divadelních herců i písničkářka Mucha. Z herců uvidíte Marii Ludvíkovou, Luboše Veselého a Jano Sedala, Martina Siničáka a Petru Nesvačilovou. Někteří tady hrají sami sebe, což může být legrační. Podíváte se do kavárny Spolek nebo baru Mýdlo. O opravdovou atmosféru vás tady nikdo neošidí.

Vtipných scén je dost, celý film je protkaný svéhlavým humorem. Například, když tlusté babce přiskřípnou zadek dveře tramvaje a ona nadává nikoli na tramvaj nebo řidiče, ale přímo na Brno. Standa jako velký modrý lajk na ulici taky rozesměje. V postavách se podle režiséra může najít leckdo. Brno prý není město, ale životní styl.

Režisér nejdřív doufal, že na promítání na Špilberku přijde aspoň tisíc lidí, ale nakonec měl film velký úspěch a diváci ho chválili. Víc Brno už to nemůže být. Promítalo se i v Olomouci, Rosicích a Pardubicích, Znojmu a Kolíně. Obyčejní lidé se smějí a film je baví, zatímco politici zrovna nadšení nejsou, jako pan Kotzian.

Projekt zaujal už před třemi lety, proto na něj Státní fond kinematografie přispěl čtyřmi miliony. Tomu někteří závidí a nelíbí se jim, že film popisuje všechny nešvary a malosti města. Nejspíš jim chybí nadhled, protože režisér má Brno rád a to poznáte. Je to zkrátka laskavě anarchistický film, jak tvůrci tvrdí. Sice někdy tvrdě peskuje, ale zesměšňováním bych to nenazývala.

Film pochopili jak v rodném městě, tak v Praze, některé věci jsou prostě nadčasové a zasměje se jim i člověk, který zrovna v Brně nebydlí. Scénář se sepisoval více než tři roky, za tu dobu se mnohé změnilo, volby, narození dítěte… Okolnosti se měnily, ale to hlavní zůstalo: humor, který město spojuje. O Brně už natočil film „Nuda v Brně“ Vladimír Morávek, tohle je další pokus představit město takové, jaké je. S klady i zápory. Příběh můžete kritizovat, ale stejně nakonec podlehnete pevné lásce k městu, které má své obrovské kouzlo.

Anna Šnoblová

8
recenze-v-brne-je-stale-vsechno-fajnTi, kteří mají Brno rádi, si naštěstí umí udělat legraci sami ze sebe, i proto má film úspěch. Na scénáři spolupracoval s režisérem Kvapilem i Pavel Šplíchal, který tvoří web Prigl.cz, čili můžete čekat humor tohoto typu.