KNIHA: Útěk z Tábora 14 – „Byl jsem zvíře a v člověka se teprve vyvíjím…“

utekAčkoli Severní Korea existenci pracovních táborů pro politické vězně popírá, dostává se také českému čtenáři do rukou svědectví, jehož nositelem je podle dostupných informací jediný člověk, kterému se zároveň s tím, že se v severokorejském táboře narodil, podařilo také uprchnout.

Sin Tong-hjok (který si toto jméno zvolil později v Jižní Koreje) se narodil roku 1982 v táboře Kaechon, kde poté jako čtrnáctiletý zažil popravu své matky a bratra. V roce 2005 se mu povedlo to, co bylo považováno za nemožné – útěk. Útěk z tábora 14 – tak zní také název knihy, ve které jeho příběh zaznamenal americký spisovatel a reportér Blaine Harden. Každodenní psychické a fyzické týrání, kruté tresty, nezřídka končící smrtí, neustálý hlad, boj o přežití, veřejné popravy a všudypřítomné umírání… To je realita, ve které se Sin s ostatními vězni nacházel, bez jakékoli naděje na důstojnější bytí. Sin ovšem ani nevěděl, že jiný život existuje. Neměl tušení o tom, co se děje tam venku, za dráty, které byly pořád pod vysokým napětím. Naučil se jen základy psaní a počítání, neměl ponětí o literatuře, o jiných zemích, o tom, co znamenají slova láska, bůh, rodina. To jej výrazně odlišuje od lidí, kteří se do takových míst dostávají z běžného života. Sin neměl s čím srovnávat. Tábor nazýval domovem. Je zajímavé, že neměl ponětí ani o diktatuře Kimovy dynastie, vyhnulo se mu vymývání mozku, vštěpování „správných“ politických názorů a jakákoli propaganda. Tabula rasa.

To se ale částečně mění, když se začne přátelit s vězněm jménem Pak. I když o „přátelství“ tu v pravém slova smyslu nelze moc hovořit. Sin neměl možnost takové hodnoty poznat, vcítit je, a jejich smysl mu unikal. Vlastní matka a bratr jsou pro něj jen soupeři v boji o jídlo, a nakonec přiznává, že zemřeli kvůli němu. Udal je při plánování pokusu o útěk. V situaci, kdy jako ostatní vybírá ze zvířecího trusu zbytky obilí a kdy je před jeho zraky umlácena spolužačka kvůli několika zrníčkům kukuřice v kapse, se jeho nepřáteli stávají i ti nejbližší. Hlavními motivy, které Sina k útěku vedly, byly myšlenky na jídlo, nikoli na svobodu… Nevěděl, co to je.

Tyto skutečnosti jsou možná ještě více šokující než čtení o fyzickém utrpení, kterým Sin prošel: „Kůže nad stydkou kostí nese jizvu po vpichu háku, jímž ho dozorce přidržoval nad plameny. Kotníky a zápěstí jsou poznamenané pouty, za něž visel vzhůru nohama během samovazby. Pravý prostředníček od prvního článku mu chybí – dozorce mu ho useknul za trest, že v táborové továrně na oděvy upustil šicí stroj. Holeně na obou nohách má od kotníků po kolena zjizvené popáleninami od elektrického plotu z ostnatých drátů, které nesplnily svůj účel, protože chlapce uvnitř Tábora 14 neudržely…“ Takové zacházení si nic nezadá s koncentračními tábory či ruskými gulagy. V lednu roku 2005 se Sin spolu s Pakem pokusí o útěk. Sinovi štěstí přeje, Pak umírá. Nelehkou cestou se Sin dostává do Číny, potom do Jižní Koreje a do Spojených států.

K vydání knihy Útěk z tábora 14 vedla podobně složitá cesta, trvalo poměrně dlouho, než se svět o Sinovi dozvěděl. Vyprávění bylo konfrontováno s dosud známými zjištěními o severokorejských táborech, Sin navíc dlouho váhal, zda má jeho příběh být v angličtině vydán. Nedůvěra, strach, labilita – je zřejmé, že ačkoli byl Sin fyzicky v rámci možností v pořádku, tak o jeho psychice se to tvrdit nedalo. Happy-end se nekonal, ani nemohl. Snad částečně až později…

Nicméně kniha je tu a přitáhla si značnou a zaslouženou pozornost. Její součástí je několik Sinových ilustrací, které zachycují mučení a život v táboře. Obrazová příloha dále obsahuje několik fotografií Sina, ale také současného vůdce Severní Koreje Kima Čong-Una. Jsou stejně staří. Výmluvné srovnání. Ve stejné chvíli, kdy se odvíjí určité etapy Sinova života, můžeme díky autorovi nahlédnout do situace v Severní Koreji. Sinův příběh je tedy zasazen do širšího kontextu, což považuji rozhodně za přínosné.

Přemýšlím, jak psaní o této knize ukončit. Je to stejně těžké, jako jej začít. Poslední stránky zachycují Deset pravidel Tábora 14, která se Sin musel naučit a často je předříkávat nahlas. Jsou dále rozvedena a většinu z nich uzavírají stejná slova, která zdůrazňuje poslední pravidlo  – …bude okamžitě zastřelen.

Deset pravidel Tábora č. 14

1. Varování před pokusem o útěk.

2. Zákaz spolčování více než dvou vězňů.