RECENZE: Utajené životy slavných Češek – bulvár více než sto let starý

c) Jako majitelka potravinářské firmy, uvedla na trh produkt Paula.

5. Svatováclavská záložna skončila:

a) Kvůli podvodům ze strany střadatelů.

b) Zlikvidovaná účetními podvody účetního Josefa Orta a správce Jana Drozda.

c) Neskončila, působí stále, Češi nepodvádějí a nekradou.

Pod tímto „testem“ není uvedeno řešení. Záměrně.

Nejjednodušší cestou, jak se k němu dobrat, je – samozřejmě – usadit se k počítači a zadat adresu vyhledávače. Ale existuje ještě jiná možnost: podívat se do publikace Martiny Bittnerové Utajené životy slavných Češek. A tento způsob, jak získat kýžené informace, může být nakonec ten nejpohodlnější.

Martina Bittnerová se v šesti kapitolách věnuje osudům žen, především z devatenáctého či z přelomu devatenáctého a dvacátého století, kterým se podařilo spoluvytvářet atmosféru doby, spolupodílet se na ní svým dílem nebo třeba svou mimořádnou osobností. Setkáváme se s ženami, jež patřily k múzám Nerudovým, Holečkovým, Šaldovým či Bohuslava Martinů. Byly to vlastenky, překladatelky, literátky, za života obdivované, často vydávané a hojně vyhledávané, temperamentní herečky, které dokázaly přitáhnout do divadla davy návštěvníků, skladatelky uznávané i v zahraničí.

A přestože jména jejich vrtevníků – mužů vstoupila do slovníků a učebnic, ženy – umělkyně pomalu upadly v zapomenutí. Snad je to i tím, že doba trýzně z nenaplněné lásky je nenávratně pryč, že burcovat ženy k větší aktivitě dnes v mnohých nevyvolá nic jiného než nostalgii po naivních starých časech. Kniha tak vydává svědectví nejen o zajímavých osudech, ale současně vypovídá o tom, jak pomíjivé jsou módní vlny, věhlas uměleckých či sportovních ikon, jak rychle se vše proměňuje. A přece: kolik čtenářů a diváků tyto –  dnes trochu s přezíravým nadhledem  přijímané – umělkyně kdysi potěšily!

Pozorným čtenářům neunikne, že se autorka – místy píšící jakoby v chvatu – nevyhnula opakování některých myšlenek či informací, a zaznamenají i poněkud rozpačitý závěr, v němž se snad už nedostávalo času nebo síly dospět k zasazení nashromážděných fakt do širšího kontextu. Bittnerová se však nikde nesnaží stylizovat do role literárního vědce, vyjadřuje se jednoduše,  nekomplikovaně, a tedy dostatečně srozumitelně pro všechny.

P. S. Kupujete si Blesk? Sledujete zpravodajství soukromých televizních stanic? Pak neváhejte… a čtěte (bulvár více než sto let starý)!

Poznámka pro nedočkavé: B je správně.

MARIE DUFKOVÁ

Martina Bittnerová: Utajené životy slavných Češek, Pan nakladatel Filipa Čenžáka, Ostrava 2014

9
recenze-utajene-zivoty-slavnych-cesek-bulvar-vice-nez-sto-let-staryNa začátek několik otázek: 1. Kleměňa je: a) Rostlina původem ze Severní Ameriky. b) Jméno propagátorky ženského cvičení a tělocviku. c) Pracovní nástroj užívaný ve středověku k opracování dřeva. 2. Dušan Jurkovič mimo jiné projektoval: a) Katedrálu sv. Víta v Praze. b) Vilu pro dceru Boženy Němcové. c) Nic neprojektoval, jako první Čech dobyl...