Recenze: Univerzita výjimečných – Zkouška

Vítejte v postapokalyptické Americe, zničené válkou. Lidstvu se povedlo proměnit vlastní zem v holou pustinu a vyhladit většinu obyvatelstva.

Univerzita výjimečných, novinka z nakladatelství Fragment, láká čtenáře na podobnost s Hunger Games a představuje vám svět, kde je nejlepší šancí na slušnou životní úroveň Testování.  Každý rok vyrazí několik vybraných šťastlivců, aby se zúčastnili Testování, které má prověřit jejich inteligenci a vybrat z nich ty nejlepší, kteří pak dostanou možnost studovat na Univerzitě Výjimečných. Být kandidátem na Testování je velká čest.  Tuto šanci na lepší život dostane i šestnáctiletá Malencia, která sní o Testování celý svůj život. Spolu s ní jsou vybráni i další kandidáti z její kolonie a mezi nimi je i Thomas, její kamarád z dětství. Thomas chce obnovit jejich přátelství a nabízí jí spojenectví. Ale Cia se před svým odjezdem od svého otce dozví, že Testování má i svou temnou stránku. Projdou jím jen ti nejlepší a ti, kteří neuspěli se domů také nevrátí…

Sen o studiu na Univerzitě se rychle rozplyne. Cia brzy zjistí, že v  Testování není nejužitečnější pomůckou tužka a papír, ale výbava pro přežití a ostrý nůž. Nesmí nikomu věřit, protože někteří jsou pro vítězství připraveni udělat vše. A zrádní jsou i samotní organizátoři Testování…

Albatros Media

Zní vám to trochu jako anotace k Hunger Games?  Testování a Hladové hry, mezi oběma knihami se dá najít až příliš mnoho podobností na to, aby to byla jen náhoda. Vypadá to, že autorka se částečně inspirovala jinde. Univerzita Výjimečných proto možná není nejoriginálnější, přesto jde o velmi zajímavé čtení.

index3,,Já pevně věřím, že projdeš jakoukoliv zkouškou, před kterou tě postaví. Jen nedovol ostatním uchazečům, aby tě rozhodili. Někteří by udělali cokoliv, aby byli nejlepší.“

Nabídne vám všechny správné přísady, které očekáváte od dobré dystopie. Sympatickou a vynalézavou hlavní hrdinu, množství akce, překvapení a především spoustu zvratů. Hlavní hrdinka Cia nemá jako  zbraň luk, ale svou inteligenci a důvtip. Druhou hlavní postavou je Thomas, v knize však moc romantiky nenajdete. V Testování zkrátka není čas na líbánky.

Kniha je  plná napětí a pořád se v ní něco děje, takže na nějaké podobnosti s jinou sérií rychle zapomenete. Autorka sází na otevřené konce kapitol, cliff-hangery, které vás přinutí číst pořád dál. Věřte, že u pověstného – ještě jednu kapitolu, skončíte také. Kniha je velmi čtivá a zaslouží si vaši pozornost, přesto však má pár nedostatků. Párv věcí v knize nedává úplně smysl, zvědavější čtenář se třeba bude ptát proč vůbec probíhá Testování . Snad odpovědi na tyto otázky získáme v dalších dílech. Lepší zpracování by si zasloužili i vedlejší postavy. Jedině Cia vám opravdu přiroste k srdci. Její přítel Thomas bohužel neoplývá dostatečně velkým charakterem, aby si zasloužil obdiv čtenářů, jako třeba Peeta, nebo Čtyřka z Divergence. Dějová linka vás sice několikrát překvapí, v podstatě je ale jednoduchá. Od knihy proto neočekávejte žádná velká moudra, jen příjemně napínavé čtení.

Univerzita výjimečných: Zkouška je tedy slibným začátkem série,  doufejme, že tohle byl jen mírný rozjezd a to zajímavější ještě přijde. Pro nadšené čtenáře YA dystopií je nutností, pro ostatní čtenáře snad překvapivým a nenáročným čtením.

Knihu můžete zakoupit ZDE.

Joelle Charbonneau: Univerzita výjimečných- Zkouška, Fragment,  2016, 299 stran

Úvodní foto: pixabay.com