RECENZE: Trochu jiná krimi ze severu

Severská země opět boduje. Tentokrát se lehce netradičně podíváme do Finska. Tým autorů píšících pod pseudonymem J. K. Johansson přichází s lehce psychologickým thrillerem Laura.

Norská a švédská detektivka i thriller pravidelně boduje v žebříčcích popularity a chrlí jeden výtisk za druhý. Sousední Finsko nabízí o něco méně výtvorů, ale jejich kvalita v ničem nezaostává. V současné době si získal velkou pozornost zejména román Laura, který je prvním dílem z trilogie Prokletí městečka Palokaski.

Hlavní postavou je bývalá policistka se specializací na internetový zločin Miia Pohjavirtová. Po dlouhých letech u policie se rozhodla ukončit tuto kapitolu a přejít na svou bývalou střední školu. Její nové zaměstnání se soustředí okolo prevence a má jí zejména poskytnout určitou změnu do života. Velice brzy zjišťuje, že minulost ji může rychle dostihnout.

Před začátkem školní roku zmizí z pravidelně pořádané párty její budoucí studentka Laura Andersonová. Tato dívka je zároveň klientkou jejího bratra Nikkeho, který na místní škole pracuje jako psycholog. Po dívce jakoby se slehla zem a ani policie se nemůže ničeho dopátrat. Rodiče Laury se rozhodnou, že založí facebookovou stránku pro informace týkající se jejího zmizení. Ani zdaleka netušili, že tím spustí nemilosrdnou lavinu pomluv a lží.

Hned na začátek svého rozboru musím konstatovat, že se nejedná o klasickou severskou krimi. I když kdo je oprávněn to hodnotit, že? Stěžejními body této knihy jsou moderní technologie a sociální sítě. Jejich prostřednictvím probíhá určitá forma pátrání a díky nim získává policie i školní preventistka důležité stopy. Ale nebojte se, že by byl příběh plný pouze technických vymožeností. Hlavní slovo mají stále poctivé vyšetřovací metody.

LauraJiž jsem zmínil ústřední postavu, kterou je nyní již školní zaměstnankyně Miia. Okolo ní je soustředěné téměř veškeré dění. Čtenář se dozvídá o její minulosti, která je velice důležitá pro pochopení současného stavu i aktuálního případu. Seznámíte se s jejími nejbližšími kamarádkami i bratrem Nikkem. Ten bude výrazně zainteresován i do zmizení Laury, které pomáhal s jejími psychickými traumaty. Autoři nezapomněli ani na mezilidské vztahy a vsunuli do příběhu i trochu té lásky. Ale nemusíte se bát přílišné přeslazenosti, jedná se spíše o erotické vložky.

Vzhledem k poměrně nízkému počtu stran není prostor pro přílišné rozvíjení děje. Veškerý obsah je postaven na jednoduchosti a děj příjemně plyne směrem vpřed. Neobsahuje velké množství odboček a rovněž postav je tak akorát. U některých knih mi vadí až přílišné zamotání či tisíce postav. Čtenář někdy téměř nestíhá sledovat hlavní pointu a obšírná promyšlenost je na škodu. Toho se v tomto případě rozhodně nemusíte bát.

Nečekejte žádnou nádhernou či drsnou přírodu. Většina děje se odehrává na půdě školy či ve městě. I v tomto případě se kniha lehce odlišuje od zbytku severské krimi. Připomíná mi spíše některé americké autory, přestože možná v trochu jiném duchu. Jestliže nejste příznivci litrů krve a tisíců mrtvol, budete opět potěšeni. Prakticky celou dobu probíhá pátrání po zmizelé. Nikdo netuší, zda je ještě naživu či nikoliv. Místo krvelačné vraha se můžete soustředit na psychologický rozbor lidí a situací. Jestliže budete důkladně sledovat jednotlivé indicie, možná i přijdete celému případu na kloub.

Nyní možná trochu negativní zpráva. Jestliže chcete jednorázovou záležitost, možná zapřemýšlejte o něčem jiném. Laura je prvním dílem konečné trilogie a na jejím obsahu je to poměrně dost znát. Po poslední stránce vám zůstane několik otázek, které zůstaly nezodpovězeny. I v průběhu čtení se autoři lehce dotkli některých témat, které zůstali dále nerozvinuty. Jednoznačně lákají čtenáře na pokračování s názvem Nora, které vyjde na podzim tohoto roku. Závěrečné zakončení se chystá na jaro roku příštího. Troufám si dokonce tvrdit, že mnozí docení kvality celé série až po jejím ukončení. Po prvním dílu mohou být vaše názory lehce rozpačité.

Finští autoři opět přesvědčivě dokázali, že jejich rodná zem nemá jen Miku Waltarihu. Přicházejí s trošku netradiční severskou krimi, která je postavena na psychologii, kriminalitě mladistvých a jejich způsobech komunikace. Naťukli téma drog, sexu i obchodu s lidskými orgány. Jsem poměrně zvědavý na rozvinutí celého příběhu v dalším dílu, protože po přečtení mi opravdu zůstalo několik otazníků. Vzhledem k mírně odlišné formě si zřejmě nezíská série Prokletí městečka Palokaski větší počet fanoušků než má třeba Nesbo či Jussi Adler – Olsen. Jestliže se do ní ovšem zamilujete, zřejmě bude mít vaší pozornost až do příštího roku.

K. Johansson (kolektiv autorů) – Laura, Albatros media – XYZ, 2015, 208 stran.

LUKÁŠ LOUŽECKÝ

Úvodní foto: openphoto.net

8
recenze-trochu-jina-krimi-ze-severuFinští autoři opět přesvědčivě dokázali, že jejich rodná zem nemá jen Miku Waltarihu. Přicházejí s trošku netradiční severskou krimi, která je postavena na psychologii, kriminalitě mladistvých a jejich způsobech komunikace.