Recenze: Trest a smrt – trochu erotiky a hodně napětí

Expanze skandinávských detektivek a krimithrilerů pokračuje vydáním novinky Švéda Matse Olssona. V Trestu a smrti od nakladatelství Kniha Zlín se setkáváme s úplně novým hrdinou, končícím novinářem Harrym Svenssonem, který je zatažen do případu dvojnásobné vraždy. Kromě jedné z obětí jej s vrahem spojuje jedna speciální záliba. Oba totiž rádi dávají ženám výprask. Jak je bohužel vidět, někdo z nich to ovšem čím dál tím častěji doplňuje brutálním zakončením.

Ano, čtete správně. Hlavní hrdina je ctitelem spankingových hrátek. Já osobně mu k tomu tleskám, ale dokážu si představit, že čtenář „bez úchylek“ bude možná na rozpacích. I když, právě perverzní povaha protagonistovy touhy někoho zaujme svojí skandálností a jiného zase prostě pobaví. Olsson si jako správný investigativec dokáže zjistit hodně o popisovaném tématu a přiblížit svět BDSM mnohem autentičtěji než Padesát odstínů šedi. Jasně vykresluje rozdíl mezi každodenním erotickým zájmem a čistým sadismem. Kdo ví, možná čerpá z vlastní zkušenosti….

Ať už z prvních slov knihy, jež znějí „Chtěla naplácat“, pocítíte vzrušení, nebo ne, ukazují se hned na začátku příběhu jak klady, tak možné zápory, typické pro skandinávskou tvorbu. Autor plasticky popisuje Harryho okolí, své postavě propůjčuje dostatečně výrazný hlas a letmo se dotkne různých stránek života ve Švédsku.

Samotný děj je ovšem stavěn hodně pomalu, takže jsem soucítil s postavami, prožívajícími si život v záhadě víc jak rok. Nejenže kniha nemá zrovna dynamický úvod, pravidelně také zpomaluje, aby Harry budoval svými myšlenkami atmosféru a postupně se rozhoupával něco udělat. Ne, že by však v románu vládla úplná selanka. Protagonistovy kapitoly vyprávěné v ich-formě jsou čas od času vystřídány ukázkami ze života vraha, tentokrát líčené er-formou.

Padouch příběhu nám osvětluje, co jeho osobnost zformovalo do zrůdné podoby, což může někomu připomenout například Vzkaz v láhvi, třetí část série Oddělení Q od dánského spisovatele Jussiho Adlera-Olsena. Rozdíl je v tom, že Vzkaz v láhvi vyprávěl nesmírně svižný a zajímavý děj v přítomnosti. Navíc, vysvětlení zabijákova charakteru je v něm sice věrohodné, ale zároveň možná až příliš typické. Zřejmě i právě proto jej potřeboval Olsson ještě pořádně vygradovat šokujícím odhalením (skoro) na závěr. Vzhledem k jasným okolnostem jsou tyto části čím dál tím dramatičtější a psychologicky propracovanější.

Kniha Zlín

Když se dostáváme k finálním partiím, máme již dávno za sebou ty nejnudnější chvilky. Vlastně již v polovině knihy se zápletka víc koncentruje a vše směřuje k neodvratnému setkání Harryho s jeho vraždícím protipólem, aby se pak slavnostně odehrálo v nervy drásajícím klimaxu. Odměnou za přečtení 570 stran je tedy určitě pocit uspokojení, byť chvíli trvá, než nám jej Trest a smrt naservíruje v plném rozsahu. Dlouho se budeme muset spokojit se sympatickým vypravěčem Harrym a poznáváním dalších postav, sice ne úplně barvitých, ovšem přinejmenším živoucích.

Ve zkratce: Pozoruhodná, ale lehce průměrná detektivka s netradičním pojetím BDSM.

Jiří Kábrt

Trest a smrt, Mats Olsson, Kniha Zlín, 2016