Recenze: Tma, nejtemnější thriller

Co se stane, když někdo převezme kontrolu nad vaším životem a vztahy? A co se skrývá ve tmě? Nezhasínejte světlo… a pokud to uděláte, připravte se na nejhorší!

Již potřetí se na scénu vrací oblíbený svérázný komisař Martin Servaz. Třetí díl mrazivé krimi série, vydané nakladatelstvím XYZ, nese i příznačné jméno – Tma. Na vše totiž skutečně padá stín a tma, Servaz se musí vypořádat se svou minulostí a zároveň vyřešit i nový případ.

Vše začíná, když rozhlasová moderátorka Christine, najde ve své poštovní schránce dopis ženy, která se chystá spáchat sebevraždu. Christine je přesvědčená, že jde o omyl. Dopisem to však ani zdaleka nekončí. Následuje řada zdánlivě nešťastných příhod, kvůli kterým je Christine odtržena od své rodiny, přátel a práce. Brzy se ale ukáže, že série stupňujících se událostí je záměrem někoho v pozadí, kdo chce Christine kousek po kousku připravit o vše. A nakonec i o její život…

Mezitím se Martin Servaz léčí na klinice pro policisty trpící syndromem vyhoření. Pronásledují ho noční můry o jeho bývalé lásce Marianne, unesené sériovým vrahem. Někdo ale chce, aby se Servaz vrátil do práce.  Jednoho dne dostane obálku obsahující elektronickou kartu od hotelového pokoje, v němž před rokem spáchala sebevraždu jakási umělkyně. Skutečně to bylo tak, jak se na první pohled zdá? V Servazovi se probouzí instinkt detektiva a ten mu říká, že tu něco není v pořádku…

Dobré knihy

„Žárlivost, touha a pomsta, to jsou nejběžnější motivy…“

Bernard Minier je právem oblíbeným autorem. Jeho již vydané thrillery Mráz a Kruh jsou důkazem, že psát umí. A do třetice všeho dobrého, Tma je další mrazivou detektivkou. Tentokrát však Minier zvolil jiný přístup. Znovu potkáváme Martina Servaze, ten však dostal méně prostoru, než obvykle. Hlavní postavou je spíše Christine a čtenář tak může přímo sledovat postupnou destrukci jejího života.

indexTma vám nabídne pohled na to, jak se váš život může roztříštit na kousky dílem manipulátora. Už od prvních stran vyniká svou čtivostí a hned vás hodí do víru událostí. Napětí ve čtenáři dokáže udržet po celou dobu, což je k jejímu rozsahu, přes šest set stran, obdivuhodné. Je tu však méně akce, než jsme zvyklí. Tma spíše připomíná psychologickou hru predátora s kořistí. Když budete číst, co vše se děje hlavní hrdince, zaručeně vám přejede mráz po zádech a znepokojí vás to. Kniha má opět uvěřitelný děj a nečekané rozuzlení.

Zatím si vysloužila jen samou chválu, najde se v ní i pár chybiček. Chybí tu hlavní záporák celé série – Julius Hirtmann, se kterým jsme se naposledy setkali v prvním díle. V něm však mimořádně zapůsobil a myslím, že by si se Servazem už měli dát další zajímavé dostaveníčko. Dále je škoda, že Servaz je tu odstrčený na vedlejší koleji. Možná je to však důvod, proč se ještě více těšit na další díl. Občas by též neuškodilo děj  posunout a dodat mu  rychlejší spád. Najde se i pár míst, kde se dá o logice a jednání postav pochybovat.

Jinak je ale zápletka výborně promyšlená a z knihy dělá zkrátka Tmu nejtemnější. Působí jako taková oddechovka v pauze za honbou za Hirtmannem. Navíc závěr je příslibem, že další díl zvedne laťku ještě výše. Tmu lze číst i jako samostatný příběh, čtenáři celé trilogie se však znovu přesvědčí, že Minier zkrátka umí.

Bernard Minier : Tma , XYZ, 2016, 616 stran.

Původní foto: Pixabay.com

Knihu Tma můžete zakoupit zde