Recenze: The Words

Morální dilemata nespočívají ve snadných rozhodnutích. Jsou založena na složitosti, touze a obětování. To vystihuje myšlenka, která protíná celý film, je jeho ústředním mottem: „Nejtěžší není činit rozhodnutí, ale žít s nimi.“

Celý život Roryho Jansena (Bradley Cooper) se ubírá po obyčejné, nijak snadné cestě, která směřuje ke křižovatce. Na jedné straně má vše, co může od života chtít – je mladý, každý večer jej objímá oddaná manželka (Zoe Saldana) a má svůj vlastní sen. Vizi budoucnosti, do které by se chtěl probudit. Rory Jansen po nocích píše svou první velkou knihu. Poklidný denní svit mění za vyčerpávající a neutuchající snahu stvořit výjimečné dílo, schopné učinit jej slavným a šťastným zároveň. A právě zde přichází zásadní kontrast příběhu – Rory žádá něco mnohem vyššího, pateticky nesmrtelného.

Můžete se ale bez píle stát slavným a neobětovat tomu samotnou svou duši? To je jen jedna z mnoha palčivých otázek, na které všichni toužíme znát odpovědi. Film scénáristické dvojice v podání Briana Klugmana a Lee Sternthala se naštěstí neschovává za filozofická klišé moderní doby, ani neutápí potenciál zkoumavými pohledy do minulosti. The Words není průvodcem po světě současného knižního trhu. Nevypráví ani emocionálně povrchní příběh outsidera, který se dostal na vrchol.

Naopak. Hlavní postava prochází postupným vývojem, jehož proměny mají jednoho společného jmenovatele – souboj s vlastním svědomím. To se ozývá ústy zlomeného starce, jenž touží po odvetě. Ne pro osobní slávu, nikoli za účelem zničení dalšího snu. Jeremy Irons vdechl své postavě podobu zjizveného člověka, jehož touhou je prostá spravedlnost. Ne rozmar živící se slepou záští. Pouze hlas, kterému byla odňata možnost vyslyšení. Pocity křivdy smíšené s touhou po nápravě i odpuštění jej přimějí k činu. Činu, který obrátí Roryho život vzhůru nohama a přinutí ho čelit vlastním chybám.

Příběh z prostředí těžko prorážejícího spisovatele v sobě neukrývá příliš originality. Jeho nespornou výhodou je ale způsob, kterým diváka přivede do cíle. Zároveň tvůrci nechávají příslušný prostor pro divákovu invenci, jakoby čekali dialog. Dialog na základě mnoha otázek, na jejichž konci je ale velmi málo odpovědí. Film staví jednak na silných charakterech, především ale svou poutavost čerpá z více rovin vyprávění. Jako poetická hádanka se na plátně odvíjejí tři příběhy, v nichž je velmi patrná téměř totožná nitka osudu. Každý z těchto příběhů má vlastní pozadí, odehrává se v jiné době a je orámován jinými postavami, přece však celý příběh dokonale spojuje v jednolitý celek.

Silné dialogy bez „hluchých míst“, ve kterých i ticho přehlušuje atmosférickým napětím, dotváří každou dějovou linii. Ačkoli jsou všechny zasazeny do jiné doby, vzájemně na sebe navazují a ovlivňují výsledný narativní proud, z něhož tryskají emoce, ztráta i tragika zhrzeného života bez možnosti nápravy. Zdánlivě depresivní vývoj starcova života bez práva na druhou šanci zastihuje i optimistického Roryho a v jeho neplánované cestě za slávou a uznáním vytváří prvek nepředvídatelnosti a časově omezeného dojmu slávy. Právě tato iluze se na tom správném místě ve stopáži střetává s realitou, čímž dostává film nový náboj.

Díky bravurnímu výkonu tří mužských postav (Bradley Cooper, Jeremy Irons a futuristicky vševědoucí Dennis Quaid) se před divákovýma očima roztáčí kolotoč tří morálních dilemat, která mají mnoho řešení, ne všechna jsou ale správná. Slova v nich hrají zásadní roli, protože jejich prostřednictvím jsou obrysy životních uliček jasné, konkrétní a syrově působivé.

V závěru filmu nechali tvůrci opět prostor pro dialog s divákem, když po vzoru například Nolanova Počátku nechali poslední slova doznít a ztratit se v mlhavých třech tečkách…Tento tah ale v závěrečné části filmu působí spíše na škodu, neboť vytváří dojem, že vyprávění ztrácí tempo i zajímavost. Pokud jste ale příznivci nedokončených tří teček spíš, než jasného vykřičníku, The Words byste si neměli nechat ujít. Pohltí vás svou atmosférou, pečlivě aktualizovaným motivem Marcela Zarvose a bezchybnými výkony tří výše zmíněných mužů. Za zdánlivě povrchní milostnou romancí se skrývá nevšední autorské drama, schopné spustit lavinu emocí, otázek a slov…

Charlie Brown

The Words
Drama / Romantický