Recenze: Televizní horor To na Blu-ray

Právě vychází mysteriózní hororový thriller s názvem To na Blu-ray. Film byl natočený v roce 1990 podle stejnojmenné knižní předlohy z pera mistra současného hororu Stephena Kinga. Snímsmall_it_1990_blu-rayek byl vytvořený výhradně pro televizní vysílání (proto TV film). V kině jste ho tedy nemohli nikdy vidět. Nyní ale máte jedinečnou příležitost film zhlédnout na své obrazovce u sebe doma ve vysokém rozlišení při zakoupení Blu-ray.

O čem vlastně film To je? Film ze začátku střídá dvě roviny příběhu, minulost a současnost, ale většina se nakonec odehrává v současnosti. Jistý Mike Hanlon z Derry postupně obvolává své kamarády z dětství. Spolu s představením se řekne ještě jednu větu zásadní pro každého jednotlivce. „To“ se vrátilo. Tak se spolu s jednotlivými dospělými hereckými představiteli vracíme v čase do října roku 1957. Jak se všichni seznámili, něco v krátkosti o nich a jak se poprvé setkali s „Tím“ – s děsivým klaunem Pennywisem. Jak se odvíjí příběh současnosti, dozvídáme se, jak se sedmi dětem podařilo „To“ přemoct. Zároveň dávají slib, že jestli „To“ není mrtvé, tak se do Derry vrátí a skončí to jednou provždy. Pak už nás provází pouze současné dění, kdy se z dětí stali dospělí. Všichni se vrací do Derry po dlouhých třiceti letech a už téměř na všechny hrůzy z dětství zapomněli. Příběh se odvíjí dál a s pomocí krátkých občasných flashbacků se blíží druhý střet. Druhý souboj mezi skupinkou dospělých (dříve dětí) a „Tím“, které nejčastěji bere na sebe podobu klauna Pennywise. Otázkou je jestli jsou dost silní na to odolat svým největším strachům a pocitům viny, které si nese každý z nich. Dokážou „To“ definitivně zabít nebo se stanou jednou z jeho mnoha kořistí?

Režisérem filmu To je Tommy Lee Wallace, který je známý především svou televizní filmovou tvorbou. Ta bohužel v drtivé většině nedosahuje oslnivých kvalit. Je to znát také na samotném filmu a jako televizní film nevládne ani špičkovými efekty své doby. K filmu napsal také scénář spolu s Lawrencem D. Cohenem.

Často se setkáte s označením minisérie (konkrétněji dvoudílné minisérie). Nevím, jak to vypadá u nás a v jaké formě. Také na Blu-ray obálce je zmíit_image1nka o minisérii. Bohužel film ve skutečnosti rozpůlený není. To je první kámen úrazu, protože celý snímek trvá dohromady předlouhých 187 minut. To je na jedno zhlédnutí moc. Po zhlédnutí navíc máte pocit, že zkrácením některých zbytečně dlouhých scén se stopáž mohla dostat zkrátit o 20 až 40 minut (závisí na divákovi). Plusem na druhou stranu je, že i přes nechutnou délku vás film dokáže zvláštním způsobem udržovat v napětí. Nepřestanete se hned nudit.

Pomyslným druhým kamenem úrazu jsou triky, speciální efekty. Jak už jsem zmínil, jde o TV film. Efekty, které patří mezi praktické triky, jsou zvládnuté perfektně na svou dobu. Například když klaun vykukuje zpoza kanalizace. Je jasné, že by se do kanalizační stoky klaun nevešel, ale je natočený způsobem, že je to věrohodné (že se tam vejde bez problémů). Nebo když se sprchy zapuštěné na pevno do zdi začnou posouvat samy od sebe. Problém jsou digitální efekty. Hlavně finální ztvárnění nestvůry z dálky vypadá dnes skoro až odfláknutě. Při záběru zblízka je použitá praktická mechanická „pogumovaná“ příšera s nějakými těmi umělými orgány uvnitř. Takových efektů, které kouzlí divákům na tvářích úsměch, můžete najít více. V rámci televizní tvorby konce 20. století jde zřejmě o vrchol.

Magic Box

Ve filmu jsou podle všeho nejlépe zpracované postavy. Mezi herci najdete mnoho dnes již dobtumblr_nrubxtqqqs1uwov8go1_500ře známých tváří ale také ty, kteří si zahráli maximálně ve třech filmech, a tím to skončilo. Samozřejmě lépe si všimnete těch, které už znáte. Na druhou stranu jsem nenašel, ať už ve skupině mladých tak ve skupině starších herců vyloženě slabý článek. Vztahy mezi dětskými protagonisty funguje dobře. Nečekejte žádné složité propracované osobnosti, jsou to děti. Následná chemie mezi dospělými postavami funguje výborně. Vyplouvají na povrch jejich tajemství z dětství. Jak pokročili ve svých životech za těch třicet let. Dochází ke vzniku vztahů, znovuobnovených přátelství ale sem tam i k nesouhlasu některých členů skupiny v určitých situacích. Každý v skrytu bojuje se svými vlastními démony, které je provázely v dětství. Při návratu do města, jim musí čelit znovu. Katalyzátorem těchto děsů, strachů a osobních selhání je právě „To“, neboli klaun Pennywise. Ten funguje jako zhmotňovatel jejich hrůz z dětských let dokonale. Teď když jsou dospělí, dává jejím očím a uším ještě daleko více zabrat. Nevím jak je to dnes, ale jsem si jistý, že v určitých scénách klaun Pennywise dokázal vyvolat u slabších jedinců Coulrofobii – strach/fobii z klaunů.

Herecké obsazení: Harry Anderson jako Richie Tozier, Dennis Christopher (Nespoutaný Django, Zmizení) jako Eddie Kaspbrak, Richard Masur (Muž bez tváře) jako Stanley Uris, Annette O´Toole (seriál Smallville) jako Beverly Marsh, Tim Reid (seriál Limitless) jako Mike Hanlon, John Ritter (seriál Scrubs: Doktůrci) jako Ben Hanscom, Richard Thomas (Skvělí chlapi) jako Bill Denbrough, Jonathan Brandis (Nekonečný příběh 2) jako mladý Bill Denbrough, Brandon Crane jako mladý Ben Hanscom, Adam Faraizl jako mladý Eddie Kaspbrak, Emily Perkins (Juno) jako mladá Beverly Marsh, Marlon Taylor jako mladý Mike Hanlon, Seth Green (Nekecej a pádluj!) jako mladý Richie Tozier, Tim Curry (Sám doma 2: Ztracen v New Yorku) jako Pennywise/To, Jarred Blancard jako mladý Henry Bowers a další.it_photo7_0

Blu-ray disk nedisponuje žádným bonusovým materiálem kromě možnosti pustit si film s komentářem režiséra Tom
myho Lee Wallace a herců Dennise Christophera, Tima Reida, Johna Rittera a Richarda Thomase. Jedinečná možnost dozvědět se velkou spoustu zajímavostí z natáčení a jak se tvořili jednotlivé náročnější scény a veškeré triky.

Suma sumárum mysteriózní lehce hororový thriller To si zaslouží vaši pozornost. Mínusem se dají označit některé digitální triky. Především finální a skutečná podoba bytosti zvané „To“, která podle mě vypadala víc děsivě jako klaun než jako příšera žijící v kanalizaci.  Dvoudílná verze filmu by byla také mnohem lépe stravitelnější. Plusem jsou herecké výkony dětských představitelů i těch dospělých a chemie mezi všemi postavami obou generací. Hlavně klaun Pennywise v podání Tima Curryho. Délka filmu je odrazující ale, když už si film pustíte, dokáže vás udržet v napětí toho, co se bude dít s postavami dál. Jejich konečný osud vám totiž nebude lhostejný.

Film To s mysteriózně hororovým nádechem podle knižní předlohy Stephena Kinga zakoupíte na webu Magic Box: zde.

Ondřej Blahut