Recenze: 13 Hodin: Tajní vojáci z Benghází na DVD

Před dávnou dobou jsem psal o tehdy nově příchozím filmu 13 Hodin: Tajní vojáci z Benghází (V tomto článku) a i když jsme prošvihli premiéru, dostalo se nám druhé šance, jelikož toto válečně biografické drama právě vychází na DVD a Blu-ray.

Benghazi 5V roce 2012, Benghází, Libye je jedno z nejnebezpečnějších míst na světě. Americká vláda tam přesto má neoficiální diplomatickou základnu a o několik km se dokonce nachází ne tak utajovaná základna CIA. Když přijíždí americký ambasador J. Christopher Stevens, rozhodne se právě v této základně ubytovat. 11. září 2012, přesně jedenáct let po teroristickém útoku na Dvojčata (Známé pouze jako 11/9), dochází k útoku povstalců na základnu CIA. Jelikož je zde vše neoficiální, jedinou záchranou je ochranka tvořena bývalými vojáky, známá pouze jako 17-Feb.

Benghazi 1Režie a produkce se ujal Michael Bay, Hollywoodem nenáviděný autor několika známých filmů, i když hůře hodnocených např. Transformers, Želvy Ninja, Pot a krev nebo třeba Mizerové. Aktuálně natáčí již páté pokračování Transformerů a v nedaleké budoucnosti chystá po 13 letech další Mizery, v hlavních rolích s Martinem Lawrencem a Will Smithem. Přesto, že jej kritici nenávidí, stále přichází s filmy s obrovským rozpočtem a Transformers: Zánik byl dokonce nejvýdělečnějším filmem roku 2014 a tedy i prvním filmem pro Baye, který překonal jednu miliardu.

Benghazi 4Scénář dle knihy Mitchella Zuckoffa 13 Hodin napsal Chuck Hogan, který dříve sepsal pár řádků pro méně známe či spíše neznámé seriály. Také je nutno uznat, že scénář nebyl zrovna tou nejsilnější stránkou filmu.

KOUKNI SE  Podpoříte Černý nebo Zelený tým? Seriál House of the Dragon zveřejnil dvě různé upoutávky na nadcházející sezónu, máte si vybrat svůj tým

Magic boxO Michaelu Bayovi jsem se rozepsal, abyste si o něm mohli udělat alespoň maličký obrázek. Je to svůj člověk, který dělá filmy podle sebe a nutno přiznat, že se mu to již několikrát podařilo. Je to převážně režisér, který zbožňuje akční scény, které většinou bývají chloubou filmu. O to více jsem byl překvapen, když si vybral biografický film, u kterého je značně omezen. A proto s hořkostí oznamuji, že akční scény v tomto filmu jsou ubohé. Ano, jak jsem řekl, biografická stránka jej omezovala, přesto jsem očekával mnohem více. Postavit herce na střechu a říct jim „teď střílejte“, dokáže udělat každý tvůrce céčkového filmu s nulovým rozpočtem.

Benghazi 2V hlavních hereckých rolích se objevili James Badge Dale (Skrytá identita, Světová válka Z, Iron Man 3), Max Martini (Pacific Rim, Zachraňte vojína Ryana), David Giuntoli (Grimm), David Costabile (Perníkový táta, Lincoln) a další. Největší hvězdou filmu byl ovšem John Krasinsky, který poprvé okusil válečné drama a překvapivě mu to šlo. Do té doby byl známou ikonou amerického seriálu Kancl. Vypadá to, že komici obsazují všechny role, nejdříve Chriss Pratt, pak Kevin Hart, ještě mi řekněte, že nový James Bond bude Rick Gervais

Benghazi 3Co se příběhu týče, nebylo zde nic překvapivého. Vše jsme se mohli dočíst v jakémkoliv článku o tomto tragickém dni. Hlavním problémem filmu, i když se jedná o biografický, je ten, že nemá žádné finále. Toby Stephens (Black Sails) se objeví jako princ na bílém koni, aby vše zachránil a konec. Ano, hlavní hrdiny po cestě potkávají problémy, převážně, když netuší, kdo je s povstalci a kdo není, to je asi největší adrenalin.

KOUKNI SE  IFFKV 2023: česká stopa na festivalu v Karlových Varech

Celkově bych hodnotil film velice průměrně. 50miliónový rozpočet (samozřejmě v dolarech), výdělek něco přes 60 miliónů mluví za celý film. Propagace nastala asi týden před premiérou a každý kdo trailer viděl, zároveň viděl ty nejlepší záběry, kterými se mohl film „chlubit“. Přesto si myslím, že poměrně jednoduše ukazuje problematiku Libye a každý, kdo o tomto incidentu neslyšel, by se na tento film měl podívat. Když už nic, Michael Bay nepřekrucuje skutečnost.

DVD i Blu Ray filmu 13 Hodin: Tajní vojáci z Benghází koupíte na magicbox.cz zde.

Alexander Nardelli