RECENZE: Tajemství posledního nacisty

Tajemství posledního nacisty je slovy nakladatele provokativní špionážní thriller Iaina Kinga. Jméno autora slibuje literární zážitek plný napětí a kontroverze. Iain king je britský filozof a spisovatel, který působil mimo jiné například v Kosovu, Afghánistánu nebo Libyi. Je znám svým poměrně osobitým výkladem filozofie a etiky. V Tajemství posledního nacisty otevírá čtenářsky oblíbené a vděčné téma nacistických zločinů během druhé světové války. Dodnes zůstalo mnoho temných míst, která nezmapovali historici, a která desítky let dráždí fantazii mnohých. Právě na těchto základech vyrůstá i Tajemství posledního nacisty.

Příběh se neodehrává ve čtyřicátých letech minulého století ale v roce 2015. Vlády vítězných mocností dostávají zvláštní demarši apelující na Jaltskou konferenci z roku 1945. Mají být vysláni zástupci těchto států, aby vyšetřili nejasné okolnosti smrti bývalého významného nacisty kapitána Wernera Stolze.

Směska vyšetřovatelů je skutečně pestrá. Začněme třeba poněkud maskulinní a tajemnou Ruskou Zenjalenou. Militantní houževnatostí kastruje zbytek mužského osazení. Pokulhává za ní i Američan Glenn. Očividně člen americké zpravodajské služby rozhodně netrpí touhou prozradit víc. Jean Francois je za dramatických okolností nahrazen Pascalem, aby hájil zájmy Francie. Z jinak rovnocenného čtyřlístku vyčnívá britský vojenský historik Myles Munro. Stejně jako všichni má své tajemství. Jediným nekomplikovaným členem je německá tlumočnice Heike-Ann. Roztomilá, zúčastněná a v jiném stavu.

Zdá se, že nacisté v minulosti odhalili tajemství vlivu planet na vývoj historických událostí. Schopnost předvídat konflikty, ekonomické výkyvy i vývoj událostí jim měl pomoci k nastolení Třetí říše. Vítězství spojenců však přišlo dřív, než mohli své výpočty aplikovat. Werner Stolz unikl poválečným procesům a své tajemství ukryl. Poznání, které vzešlo ze smrti mnohých si však nechtěl vzít do hrobu. Zanechává tak sérii šifer a nápověd, které mají jeho tajemství odhalit jen a pouze tomu, kdo porozumí.

Žádný pomalý rozjezd, obšírné popisky a seznamování s okolnostmi děje. Kniha začíná hned svižnou akcí přepadením Mylese Munra v knihovně. Autor drží tempo dál s výdrží maratonského běžce.  Pětice vyšetřovatelů je kompletní a vydává se za podstatou tajemství Wernera Stolze.  Nápovědy se daří luštit za dramatických okolností, které jim chystá kdosi třetí. Zákeřný vrah je vždy o krok napřed. Zdá se, že na jeho činech má zájem sama církev….moment, někde jsem to už četla.

Jasně. Šifra mistra Leonarda.  Podoba čistě náhodná avšak zřejmá.  Naštěstí pro čtenáře je identické i velmi svižné tempo a napětí.  Také rychlé střídání dějiště příběhu neznající hranic. Zásadní okolností je vědomí malého velkého tajemství, které chrání každý z vyšetřovatelů. Navíc  jeden z nich je zrádce. Dávná dohoda říká, že musí vyšetřovat spolu, aby byly rovnocenně hájeny zájmy všech vítězných mocností.

Místy poněkud ruší těžko uvěřitelná nesmrtelnost hlavních hrdinů. Ještě jsem nikdy nespadla ze střechy říšského sněmu a nevím, jaké to jet přes půlku Evropy s prostřelenou rukou a nevykrvácet. Ale je už právem a výsadou akčních hrdinů, že Štěstěna sedí právě na jejich rameni nikoliv na rameni padoucha.

Pevný historický základ dává šikovně vystavěné fikci solidní prostor. Tajemství posledního nacisty je čtivá napínavá kniha. Potěší milovníky historie i fandy stylu Dana Browna. V poměrně složitém ději plném hádanek, nápověd a zrádců se autor v žádném případě neztrácí. A nenechá v tom ani čtenáře.

Knihu můžete zakoupit na stránkách nakladatelství Jota

6
recenze-tajemstvi-posledniho-nacistyTajemství posledního nacisty je slovy nakladatele provokativní špionážní thriller Iaina Kinga. Autor otevírá čtenářsky oblíbené a vděčné téma nacistických zločinů během druhé světové války.