Recenze: Světelný klam otřese mnoha vztahy

Světelný klam? Nebo záblesk naděje? Tentýž obraz může být pro jednoho plný temnoty, zatímco druhý v něm vidí světlo. Ve vesnici Three Pines se objevuje další mrtvola. Nález hluboce otřese mnoha vztahy a ne všechny to ustojí.

Světelný klam je sedmou detektivkou ze série o vrchním inspektoru Gamachovi z quebecké Sûreté. Tentokrát vše začíná mimo vesnici. Clara Morrowová se na prahu padesátky konečně dočkala samostatné výstavy. Navíc v prestižním montrealském muzeu současného umění. Na vernisáži se schází velké osobnosti kanadské umělecké scény: kritici, galeristé, obchodníci s uměním a v neposlední řadě další malíři. Pozornému oku neunikne rafinované divadlo. Je třeba budovat vztahy s vlivnými lidmi, nepoštvat proti sobě nikoho, kdo by mohl uškodit umělcově kariéře… Působit chytřeji, než ve skutečnosti jste, a hlavně urvat co nejvíce pro sebe. Protože na tom, co visí na stěnách, jiným umělcům nezáleží.

Po vernisáži se část hostů přesouvá ke Claře domů na oslavu. I tam pokračuje vysoká hra o co nejlepší pozici na šachovnici umělecké scény. Když se Clara druhý den probudí, myslí jen na recenze, které ráno vyšly. Celá rozechvělá se chystá otevřít noviny, ale v cestě jí leží mrtvola zdánlivě neznámé ženy.

Vesnička Three Pines je tajuplné místo. Nenajdete ji na mapách, nechytnete tam mobilní signál a přestože mají nádraží, vlak zde bez vysvětlení přestal stavět. Aby do vesnice trefil někdo cizí, musí být podrobně navigován, nebo tam náhodně zabloudit. Ideální dějiště pro detektivní sérii.

Knižní klub

Pro Louise Pennyovou je důležité, aby se postavy staly skutečnými lidmi a čtenářům na nich začalo opravdu záležet. A odvádí skutečně výtečnou práci. Většina postav z Three Pines se čtenáři zaryje do paměti tak hluboko, že při čekání na další gamachovský díl nestihnou skoro vůbec vyblednout. U těch svéráznějších, jako jsou sprostá básnířka Ruth, všetečný gay Gabri nebo olbřímí černoška Myrna, je proces blednutí zcela vyloučen. Díky tomu je každý návrat do vesnice jako jet na vlastní chalupu. Právě dějiště románů je jedním z pádných důvodů, proč se k tvorbě Louise Pennyové chcete vracet. I kdyby snad přišla nějaká trochu slabší zápletka, tak stojí za to vejít mezi postavy, jejich zahrady, domy a malé podniky.

Autorka v jednom rozhovoru prozradila, že pokud jde o kriminální zápletku, pro ni samotnou není klíčovou otázkou kdo nebo jak zločin spáchal, ale proč. Motivy jsou tradičně „nejvymazlenějším“ dílkem skládačky. Světelný klam čtenáři předkládá pestrou plejádu podezřelých. Většina z nich má co dělat s uměním. Svět umělců zde rozhodně není kamarádské prostředí plné díků, podpory a vděčnosti. Strachy se perou s obrovskými ambicemi, nevyhnutelně přicházejí závislosti – alkohol nebo drogy nejsou výjimkou. Je to krutý a povrchní svět.

„Tak na čem pracujete?“ zeptala se Clara Paulette. Už spolu pár minut klábosily. Samozřejmě o počasí. A o Clařině výstavě. Paulette a Normand obojímu přikládali stejnou váhu. „Pořád děláte na té úžasné sérii o létání?“
„Ano, vlastně se o ni zajímá galerie v Drummondville a v Bostonu se bude konat soutěžní výstava, na kterou se možná dostaneme.“ „To je skvělé.“ Clara se obrátila k Myrně. „Jejich série na téma křídla je ohromující.“ Myrna málem začala dávit. A jestli uslyší slovo „ohromující“ ještě jednou, možná se doopravdy pozvrací. Napadlo ji, co ten výraz doopravdy znamená. Hrozné? Ubohé? Zatím slovem ohromující Normand popsal Clařiny obrazy, které se mu zjevně nelíbily. Paulette jim sdělila, že Normand plánuje několik působivých děl, která, jak je ujistila, je určitě ohromí. A samozřejmě oba byli prostě ohromení Clařiným úspěchem.

Brzy po nálezu mrtvoly vyjde najevo, o koho se jedná. Lillian, Clařina nejlepší kamarádka z dětství, s níž se už desetiletí neviděla. Z dobrého důvodu. Před Gamachem leží řada problémů. Část lidí, kteří oběť znali, ji popisují jako ryzí mrchu – zlomyslnou, krutou a nelítostnou. Jiní mluví o jejím polepšení, obětavosti a kajícnosti. Který z portrétů je ten pravý? Vrchní inspektor začíná tušit, že emoce vedoucí ke smrti zrály opravdu dlouho a bude třeba jít velmi hluboko. Odpuštění je klíčovým přelomem v mnoha konfliktech a potýká se s ním řada postav Světelného klamu.

Pennyová je mistr v tom, jak do poměrně sevřeného příběhu okolo zločinu vložit množství sekundárních témat. Často jde o vlákna příběhů, která se už táhnou z minulých dílů, ulpívají na postavách, a ty je nedokážou setřást. Trauma z nepovedeného zátahu si s sebou nese celý vyšetřovací tým. Jizvy na těle ale nejsou ty nejhorší. Jean Guy Beauvoir, Gamachův zástupce, ani půl roku po tragických událostech nedokáže normálně fungovat bez prášků. Vztahy v policejním týmu se změnily a výbuch je nevyhnutelný. Budeme si na něj však muset počkat do dalších dílů.

Nejpovedenějším vedlejším tématem jsou vztahy. Lillian byla vystudovaná malířka. Později se však prosadila jako kritička pro renomované noviny. Její texty vynikaly zlomyslnou krutostí, výsměchem a schopností likvidovat kariéry. I mimo svou profesi ráda ničila. Rozdělit lidi smyšlenými pomluvami, vetnout klín a s potěšením pozorovat pozvolné rozštěpení. I když zcela pomineme Lillian, vztahy zůstávají v popředí. Manželství dvou hlavních postav ze Three Pines, Clary a Petera, dospěl do bodu, kdy se dynamika mění. Nerovnováha mezi tím, co dávají najevo, a jejich skutečnými názory a emocemi, už je neudržitelná. Upřímnost je v manželství dvojsečná zbraň, zvláště u těch párů, které jsou spolu už desetiletí. Clařin úspěch je zkouškou vztahu dvou tvůrčích lidí. Peter byl celá léta považován za toho lepšího. Jenže teď se karta obrací a Clara prokoukne manželovu diplomatickou masku. Vydrží to jejich vztah?

Světelný klam je výbornou ukázkou toho, co mám na tvorbě Louise Pennyové tak ráda. Citlivě prokreslené postavy, které se díl od dílu vyvíjejí a odhalují nám ze sebe více než předtím. Dovedně vykreslený Quebec, ať už jde o Montreal, nebo malou vesnici uprostřed nádherné přírody. V románech Louise Pennyové nenajdete slabou kapitolu. Nejcennější však je schopnost potěšit jak čistokrevné příznivce krimi žánru, tak i milovníky ornamentálnějšího literárního stylu s důrazem na psychologii postav. Gamachovská série se pro mě definitivně stala vítanou závislostí a připojuji se do řady fanoušků, která už zběsile vyhlíží další díl.

Knihu můžete koupit zde!
Louise Pennyová: Světelný klam. Přel. Lenka Uhlířová, Knižní klub, Praha, 2018, 424 s.

Sandra Procházková
Úvodní foto: Pixabay

10
recenze-svetelny-klam-otrese-mnoha-vztahyPotěší jak čistokrevné příznivce krimi žánru, tak i milovníky ornamentálnějšího literárního stylu s důrazem na psychologii postav. Gamachovská série se pro mě definitivně stala vítanou závislostí.