RECENZE: Starý dům Klejinka skrývá mnoho tajemství

Nakladatelství Motto vydalo v lednu již šestý román stále úspěšnější české autorky Zdenky Hamerové. Jmenuje se Klejinčino tajemství a opět se jedná o mistrně zpracovanou knihu na hranici několika žánrů.

Mladá žena jménem Týna se po nevydařeném manželství opět vdala. Její nový muž Martin jí pomáhá vychovávat tři děti a zakládají společně nový domov. Tím se stává sto let stará a značně zchátralá vila. Koupili ji pod cenou, ale nyní do ní musejí investovat další peníze. Místní jí podle dávných majitelů nazývají Klejinka.

Po šťastném začátku a růžových výhledech do budoucnosti se začne Týnin život měnit. V domě přestane být šťastná a nemůžou za to jen strašidelné sny. Postupem času se jí stává čím dál více nehod, které ohrožují její zdraví. Manžel i děti to svádějí na její nešikovnost a postupem času ji začnou mít za blázna. Týna se musí pustit do pátrání po historii vily a jejích majitelů, než se něco stane jí nebo jejím blízkým.

Zdenka Hamerová není vyloženě komerčně úspěšnou autorkou. Mnoho čtenářů o ní možná neslyšelo a to je určitě škoda. Abych byl upřímný, i pro mě je Klejinčino tajemství první seznámení s její tvorbou. A rozhodně ne poslední.klejinka

Na úvod zkusme její aktuální přírůstek zaškatulkovat. Kniha se pohybuje na pomezí několika žánrů a určit přesnou kategorii je téměř nemožné. Svými prvky má nejblíže k detektivce, hororu, ale i psychologickému románu. Budete napjatí, budete se bát, ale možná se i zasmějete. Nesmím opomenout ani výrazné ovlivnění historií. V rámci knihy sledujeme putování minulostí a pátrání po předchozích majitelích Klejinky. Vilu si nechala postavit rodina Kleinova, jejíž osudy byly spjaty s druhou světovou válkou. V tomto případě se jedná pouze o fikci. Přesto byla autorka inspirována i několika skutečnostmi. Podnětem pro nový domov Týny byla Beniesova (Benešova) kubistická vila v Lysé nad Labem z roku 1912. Právě v tomto městě prožila Zdenka Hamerová své dětství.

Celá kniha je z velké části postavena na hlavní ženské postavě. Přestože je v ní i mnoho dalších osob, pohybují se spíše na okraji zájmu. Naopak Týnin život je vykreslen dokonale. V průběhu čtení se seznamujeme s jejím dramatickým žitím. Po přestěhování do nového domu se musí potýkat s tím, že jí dům „nemá rád“. Alespoň ona si to myslí. Čtenář sleduje její zhoršující se psychický stav, který kolísá mezi normálností a šílenstvím. Právě tato psychologická stránka knihy patří k jejím nejlepším prvkům.

Když už se situace nedá vydržet a nikdo Týně nevěří, přichází čas na pátrání. Nyní se přesouváme do detektivní části, kdy postižená pátrá po původních majitelích a odhaluje jejich tajemství. Veškeré podrobnosti fiktivní i skutečností inspirované historie jsou zajímavě popsané a vykreslené. Dohromady skládají příběh, který hlavní postavě i čtenářům pomáhá pochopit všechny tajemné okolnosti okolo záhadného domu.

Jak tomu už bývá, nakonec je vše jinak. Děj se vyvine úplně jiným směrem a závěr je poměrně dost překvapující. A nakonec i velice dobře propracovaný. Román přináší několik věcí, které se již objevily v mnoha knihách i filmech. Příkladem může být typická zápletka, že žena přichází do starého domu a něco jí zde straší. Přestože se to na první pohled může zdát mnohokrát ohrané, autorce se povedlo vysvětlit příhody Týny opravdu zajímavým a originálním způsobem. Vše obsahuje již zmiňovaný závěr, takže se na něj určitě těšte.

Zdenka Hamerová napsala velice poutavý příběh, který vás bude strašit po nocích. Není to klasický horor, ani detektivka, ale nabízí trochu od obojího. Zasazení do českého prostředí a výlety do minulosti by mohly být dostatečným lákadlem pro všechny čtenáře. Jestliže jste příznivci této autorky, asi nemáte co řešit. Ostatní se mohou těšit na poznání, že i v českém kraji vznikají velice napínavé a kvalitní knihy.

Zdenka Hamerová – Klejinčino tajemství. 2015/01. Motto. 328 stran.

LUKÁŠ LOUŽECKÝ

8