Recenze: Star Wars: Rogue One předčí vaše očekávání!

Do kin dorazil první z nových plánovaných filmů značky Star Wars, který doplňuje hlavní dějovou linku. Dějový mezičlánek Rogue One se odehrává v době před Epizodou IV a vypráví příběh několika hrdinů, kteří se dají dohromady a společně chtějí ukrást plány Hvězdy smrti a postavit se mocnému Impériu, které má v plánu nadvládu nad celou galaxií…

Velmi kreativní počátek snímku vrhá diváka přímo do děje a snaží se jej zaujmout vykreslováním zajímavých a pro diváka zcela nových postav. Po krátkém prologu film začíná rozehrávat několik dějových linek najednou, což zapříčiňuje pokles v tempu. Kvůli mnoha dějovým liniím nastává zhruba dvacetiminutová pasáž s pomalejším tempem, které chybí nějaká zajímavá zápletka. Spletitý děj se v průběhu filmu stane ale velkou výhodou, protože dá tvůrcům možnost prokličkovávat mezi několika akčními scénami najednou a to je vždy zajímavější než pouze jedna akční scéna. Komplikovaný děj také navozuje mysteriózní atmosféru a divák se celý film těší na rozuzlení.

obrazek

Jedním z největších kladů tohoto filmu je bezpochyby způsob vykreslování postav a jejich vstupy do filmu. Celý snímek má totiž nelehký úkol – seznámit diváka se spoustou nových postav způsobem, aby se v nich orientoval a aby tyto postavy nebyly ve snímku navíc. Scénáristé ale brilantně tento úkol splnili, a tudíž se můžete těšit na celou škálu kladných i záporných postav spolu s jejich příběhy, charakteristickými rysy a kreativními futuristickými zbraněmi. U mě největší úspěch zaznamenala dvojka, která patří k náboženskému řádu Guardians of the whills. Jednou z těchto postav je Chirrut Imwe, slepý mnich, který se díky Síle stal vynikajícím válečníkem. Druhou je Chirrutův ochránce a přítel Baze Malbus, který ale už dávno ztratil víru v Sílu a řád Jediů.

Dalším velkým kladem jsou prostředí, ve kterých se film odehrává. Výborně zvolené lokace, které vystihují krajinu jiných planet, zkrášlují do detailů propracovanou vizuální stránku filmu. Polopouště, ledové tundry, farmy nebo prašné bouře otevírají dveře kreativity tvůrcům, kteří prostředí využívají k detailům pro akční scény. Efektní provedení nejrůznějšího vybavení a zbraní z budoucnosti nebo také pro Star Wars typické zpracování nejrůznějších vesmírných ras umožňují divákovi si zcela představit celý svět, ve kterém se děj odehrává.

storm-trooper-environment

Budování napětí je pro každý akční film neodmyslitelné, a proto režisér musí zvolit chytrou taktiku, aby diváka držel v nejistotě. Režisérovi Garethu Edwardsovi se tento úkol povedl bravurně. Kamera, která se neustále přibližuje, práce se stupňující se hudbou nebo stavění hlavních hrdinů do situací, ze kterých se nedostanou, to všechno vzbuzuje v divákovi nedočkavost a vyúsťuje v moment překvapení, po kterém diváci tolik prahnou.

Hlavní myšlenka tohoto snímku tkví v naději a v tom, co všechno je schopna rozpoutat. Téma naděje se objevuje v průběhu celého filmu ve skvěle napsaných motivačních monolozích hlavních postav nebo v hlubokých dialozích. Naději se také tvůrci snažili vtisknout do hudby, která je ale oproti předešlým filmům Star Wars poněkud nevýrazná a nemelodická. Film osvěžuje jemný nádech humoru, který doplňuje vizuálně i kinematograficky skvěle zvládnuté akční scény plné smyslu pro detail. Celkově se dle mého názoru jedná o jeden z nejlepších filmů ze světa Star Wars a má rozhodně co nabídnout každému sci-fi fanouškovi.

Trailer:

Pavel Melotík

9