vydáno 19. 10. 2016

Recenze: Správné otázky! pokládá Debbie Ford

Recenze: Správné otázky! pokládá Debbie Ford Renata P

Ve zkratce: Pár správných otázek dokáže změnit úhel pohledu na naše rozhodování.

4.5

Hodnocení čtenářů: 0 (0 hlasů)

Tato kniha je vlastně úplně jednoduchá jako život sám! Pravidla Debbie Ford jsou ještě jednodušší a při čtení této knihy vás nejednou napadne – jak to že jsem na to nepřišel sám? Jednoduché, jasné, přesné! Tyto otázky vás prostě  vytrhnou ze spánku nebo letargie. Znáte ten pocit, že jste se někdy rozhodli špatně a tudíž jste se i dali na špatnou cestu? Tohle vám za prvé dokáže tu chybu zpětně analyzovat a pro příště vám nastolit právě ty otázky, které vás příště navedou lépe. Základem je to, abychom při čtení této knihy, přišli na to, co chceme a kdo jsme. A kam míříme.

Pro příklad jsem rovnou z knihy vybrala pár otázek, kterými se inspirujeme:

Přiblíží mě tato volba k mé vysněné budoucnosti, nebo mě uvězní v minulosti?

Přinese mi tato volba dlouhodobý užitek, nebo krátkodobé uspokojení?

Stojím ve své síle, nebo se chci zavděčit druhým?

Hledám to, co je dobré, nebo to, co je špatné?

Umocní tato volba mou životní sílu, nebo mě o životní sílu připraví?

Využiji tuto situaci k osobnímu růstu, nebo ji budu vnímat jako porážku?

Posiluje mě tato volba, nebo oslabuje?

Ano, nic necharakterizuje tuto knihu lépe… A v tuto chvíli už asi tušíte, jestli jsou pro vás Správné otázky to pravé, nebo ne.

Jsem si jistá, že osloví i skeptiky. I člověka, který je výrazně rozumově založený.

Jsou věci, které nezmůžeme, ale jsou věci, které zmůžeme…

KOUKNI SE  RECENZE: Extrémní spojovačky dot to dot

S tímto názorem jsem k této knize přistupovala. Ano, trochu chladně a vlažně, předpojatě, protože nemám ráda knihy, který stoprocentně tvrdí, že za každý svůj omyl a neštěstí si můžeme sami svými chybami. Souhlasím s tím, že existuje osud, který je dán, a osud, který můžeme formovat ve svých rukou. A tam pak platí ta rovnice, kterou i tady autorka uplatňuje, že na neštěstím nebo smůlou může opravdu být nějaká série našich špatných rozhodnutí, ať už z jakéhokoliv důvodu.

Někteří nepokrytě stále opakují volby, které je oslabují, protože na to třeba byli zvyklí z dětství, někteří se více chtějí zavděčit druhým než sobě, jiní jdou po krátkodobém uspokojení apod. Série otázek, kterým se autorka věnuje hezky popořadě se tak nějak svým způsobem také prolínají celou knihou. Můžete si tady právě perfektně uvědomit, CO MÁTE VE SVÝCH RUKOU. Co jsou ty síly, co jsou ta rozhodnutí, co jsou oblasti vašeho života, které můžete opravdu výrazně změnit vlastní silou.

Rozeznáme co nás živí, co nás dusí, jak minulá rozhodnutí ovlivnila současnost. A jak tedy lépe dělat současná rozhodnutí, aby se nám vylepšila budoucnost, rozeznáme i to, co nás stahuje dolů. Srozumitelně pochopíme, kde cítit své odpovědi, jaké otázky si klást, jak živit oheň svého života, jak pečovat možná i o toho, kdo ten oheň už nemá sílu sám zažehnout. Autorka načíná mnoho různých témat a každý si tady určitě najde to své.

KOUKNI SE  Recenze: Miluj svůj život pro rok 2017...

Na druhou stranu v následující ukázce uvidíme i kus své zodpovědnosti za pošlapané štěstí?spravne_otazky_titulka_web

Ukázka:

„Často podléháme klamu, že najdeme cestu ven tím, že se zakopáme ještě hlouběji. Jediný měsíc se nám podaří udržet rodinný rozpočet a zachvátí nás nákupní horečka. I když jsme právě prohráli celý plat, nepřestáváme karbanit. Dvě hodiny cvičíme v posilovně a odměníme se velkým zmrzlinovým pohárem.

Takové chování v sobě skrývá paradox – víme sice, že bychom se měli držet dlouhodobého plánu, zároveň se ale nechceme vzdát okamžitého uspokojení. I v této věci je ovšem třeba dobře rozlišovat, protože ne všechna uspokojení, jsou nutně špatná. Někteří lidé se tak urputně soustředí na dosažení vzdáleného cíle, že si odepírají každou všední radost. Všichni si občas potřebujeme odpočinout od svých povinností a vyhodit si z kopýtka. Každý z nás má právo čas od času si dopřát. Jen je třeba myslet na to, abychom si nedopřávali v těch životních aspektech, ve kterých  se snažíme něčeho dosáhnout. Je-li tedy vaším prvořadým cílem zhubnout, musíte si dát pozor, abyste si nedopřávali okamžitého uspokojení v jídle. Podobně je-li vaším primárním cílem ušetřit peníze, vyhovte raději své touze po velkém zmrzlinovém pohárů, než abyste podlehli nutkání koupit si nový kabát za deset tisíc.

Musíme si klást tyto otázky: „Udělám-li to, nezabrání mi to dosáhnout budoucnosti, po které toužím?“ Nebo: „Opravdu se rozhoduji o své vůli, nebo mě ovládají nevědomé potřeby?“

O autorce:

KOUKNI SE  Recenze: Rok vědomého života - aneb kniha na přání čtenářky

Debbie Ford byla mimořádně uznávanou odbornicí a průkopnicí v oblasti sebe rozvoje a autorkou mnoha knih, které se věnovaly hledání těch odvrácených tváří lidské psychiky a duše a hledajících cestu zpět. Její kniha The Dark Side of the Light Chasers (1998) se stala bestsellerem a od té doby se věnovala také workshopům, vyučování svých teorií a byla častým hostem ve známých televizích pořadech (např. u Oprah, Good morning America, Larry King live apod). Ve svých knihách prokázala mimořádný talent nahlížet pod skořápku problémů a pod masky lidí, hledat vnitřní pravdu. Odkaz její práce žije dál v jejím Ford Institutu, ve kterém v Debiině práci a poslání pokračují její následovatelé.

Vydalo nakladatelství Synergie Publishing SE, www.synergiepublishing.com, 2016

Renata Petříčková

Tags: , , ,