vydáno 2. 04. 2017

Recenze: Snowden – Příběh největšího zloděje 21. století

Recenze: Snowden – Příběh největšího zloděje 21. století BlueS

Ve zkratce: Úžasný příběh Eda Snowdena je Stonem zpracován do ohromujícího akčního celku, který je bržděn jen několika tématicky stejnými scénami.

90%

Hodnocení čtenářů: 0 (0 hlasů)

Miluju příběhy podle skutečných událostí. Takže když jsem dostal možnost napsat recenzi na právě na DVD Snowden, neváhal jsem. Snowden je příběh mladého Američana, který si uvědomil, že žijeme v těsném vězení. A mříže se pokusil vylomit tím, že okradl největší špionážní útvar na světě, Národní bezpečnostní agenturu Spojených států amerických (NSA). Z hrdiny národa se stal psanec, zrádce, ale také pro mnohé mučedník za opravdovou svobodu lidstva, který kráčí po boku Assengeho a jeho Wikileaks.  To vše natočené samotným mistrem kritických filmů, Oliverem Stonem!

Příběh se odehrává v roce 2013. V moderním hotelu v Hong Kongu se pomalu schází novinářské špičky světových deníků. Jsou zde na pozvání muže, který tvrdí, že má důkazy o rozsáhlém sledování celého světa americkou vládou. Mezi nimi je dokumentaristka Laura Poitras, která právě natáčí příběh mladého brejlatého muže, který pojmenuje „Občan Snowden“. Film v roce 2014 změní pohled na USA jako vysněnou svobodnou zemi. Mladý Snowden vypráví svůj příběh. Jak byl voják. Jak se stal agentem CIA. Jak poznával praktiky, které umožňovaly sledovat každého člověka na planetě pomocí jeho vlastní elektroniky. Jak dostal fóbii z kamer, které ho obklopovaly. Jak sám vytvořil programy, které dávaly možnost sledovat a ukládat informace s ještě větší efektivitou. A nakonec, jak se nejlepší agent a programátor NSA vzbouřil a rozhodl se změnit svět.

KOUKNI SE  Recenze: Slava – s poctivostí nejdál nedojdeš

Ukradl z nejzabezpečenějších počítačů na světě důkazy, že vláda v USA není zdaleka tak přívětivá a svobodu-bránící, jak by se mohlo na první pohled zdát.

Samotný příběh Snowdena je geniální. Nedokážu si představit filmaře, který by z toho nedokázal udělat skvělý scénář. Čeho jsem se ale bál, je zlaté pravidlo filmového průmyslu – Film může být špatný, ale musí v něm být krásná holka. Samozřejmě, pravidlo se dostavilo celkem brzo v podobě Snowdenovo přítelkyně – Lindsay Mills (Mimochodem, vygooglete si jí. Dává to všem nerdům světa naději, že si můžou sbalit super kočku.) Ačkoliv příběh zmiňoval problémy ve vztahu, nijak je dlouho nerozebíral. To jsem bral jako velké plus. Čím méně byla Lindsay na scéně, tím víc tam byl geniální Snowden. Ale pozor! Ačkoliv film by nesplňoval švédské pravidla gendrově vyrovnaného filmu, naše vedlejší hrdinka byla nečekaně velkým kormidlem Snowdenovo života. Nejen, že to táhla po celém světě s ním, ještě k tomu se jí z části týkal osudový rozhovor. Při rozpravě se svým přítelem si totiž budoucí psanec uvědomil, co chce spáchat, právě u věty…

„Neboj se. S tím svým fotografem nespí. Vím to.“

A u Lindsay také zůstanu. Pokud bych musel zmínit alespoň jednu věc, co se mi na filmu nelíbila, bude to přehnaný počet scén, kde Lindsay brečí kvůli tomu, že Snowden moc pracuje. Ale notak! On je agent pro CIA a ty neděláš nic! Chápu, že se Stone snažil zachovat vše podle skutečnosti a z knihy vycházejícího scénáře, ale přesto bych alespoň jednu scénu ubral. Kdybych chtěl pořád poslouchat brekot, pustím si rodinou tragikomedii a ne akční film plný dokonalého střihu a zajímavé práce s kamerou.

KOUKNI SE  Recenze: Inferno: Jak dopadla třetí tajuplná výprava do hlubin symbologie?

Herecké výkony hlavních postav jsou více než dobré. Repliky opravdového dokumentu jsou k nerozeznání, stejně jako herec Joseph Gordon-Levitt. Herečka Shailene Woodley se nechala dokonce slyšet, že role Snowdenovy přítelkyně je její zatím nejtěžší role. Přesto se s ní poprava více než dobře. Ostatní postavy působí nevýrazně. Pouze se míhají v One-Man-Show, kterou ze svého života Snowden vytvořil. Od jeho přítele a vysokého úředníka CIA, po Nicolase Cageho v nenápadném cameu.

Snowden se pro mě zařazuje mezi filmy jako je Vlk z Wallstreet nebo český Czech Made Man. Prostě miluju příběhy jednotlivců podle skutečnosti a nemůžu si nijak pomoci. Jenom velká škoda toho, že film nebyl uveden s patřičnou pompou a reklamní kampaní. Zapadá tak pryč od proudu průměrných občanů, kterým se právě Snowden snažil otevřít oči. Ve filmu se navíc objeví pravý Snowden. Závěr filmu natočí ze své chaloupky kdesi v Rusku. A co Lindsay? Pro NSA snadný cíl a velice blízká osoba hlavního zrádce národa. Jak to s ní dopadlo? To už neprozradím. Její příběh není až tak profláknutý, proto právě ona přidá nakonec do příběhu trochu napětí. Celou skutečnost příběhu navíc podtrhuje použití opravdových Obamových proslovů a jiných videí s danou tématikou. DVD najdete třeba v síti MagicBox.

Tags: , , , , , , , , , , ,

o autorovi

Nahoru ↑