Recenze: Smolná sezóna přichází v říjnu

Obyčejní lidé se bojí, když je pátek třináctého. Cara a její rodina s obavami vyhlíží říjen. Ten pro ně znamená jediné – začíná smolná sezóna. Každý rok přichází ve stejnou dobu. Období, kdy se na ni a její rodinu lepí smůla, za každým rohem číhá nebezpečí a stávají zlé věci. Děje se to jim všem. A nikdo neví proč.

Smolná sezóna, novinka od nakladatelství CooBoo, vám ukáže, jaké to je, když se vám smůla opravdu přilepí na paty. Smolná sezóna je součástí Cařina života tak dlouho, jak si jen pamatuje. Vždy přichází koncem října. Na jeden měsíc v roce se stává magnetem na nehody, při kterých tuhne krev v žilách. Smolná sezóna totiž láme kosti, naskakují při ní boule a všichni musí být neustále na pozoru. I obyčejná procházka se může ošklivě zvrtnout. Bez ochranných vrstev oblečení radši nevychází ven a všechny rohy a ostré předměty v domě jsou obaleny. Ale i přes všechna preventivní opatření dochází k nehodám neustále. Jako kdyby byli všichni prokletí. Mohou se z toho začarovaného kruhu vymanit?

Zvládneme to. Postaráme se, aby se ti nic nestalo. Slibuji. Můžeme to změnit.
Spolknu vlnu paniky, která mi stoupá hrdlem. Nepřipomínám Bee, že už se mi něco stalo, i když je to jenom kůže natržená od hřebíku a vymknuté zápěstí. Vždycky je to takhle. Nehody se stávají a stávají dál a je to horší a horší.

Možná vede cesta ven. Cara si všimla podivné náhody. Na všech jejích fotkách je jedna nenápadná dívka, která ji jakoby pronásleduje. Může být právě ona klíčem k rozřešení záhady?

30cc3456818c2fedf54b4fc151029b84Moïra Fowley-Doyle ve své prvotině popustila uzdu své fantazii. Smolná sezóna je kniha, která se pohybuje na rozhraní fantazie a reality. Nabízí vám zakázanou lásku, napětí, tajemství a  to vše s kapkou nadpřirozena. Tato kniha je povedenou ukázkou magického realismu, žánru ve kterém je realistický příběh jen jemně okořeněný tajemnem. To zde zastupuje ono záhadné prokletí rodiny a podivná dívka Elsie, která pronásleduje hlavní hrdinku a teď se po ní slehla zem.

To vše zafunguje přesně tak, jak má. Kniha udrží čtenáře vzhůru dlouho do noci, některé události vám jistě vyvolají husí kůži a téměř se vám bude kouřit z hlavy, jak se budete snažit přijít na rozuzlení. Děj má spád a většinu knihy zabírá pátrání po Elsie. Celá kniha je zvláštní. Svým stylem psaní, dějem i originalitou. Nejlepší způsob, jak ji popsat je – lehce strašidelná, neuvěřitelně tajemná a s velkou dávkou zvratů.

Pokouším se samu sebe přesvědčit, že nevěřím, že by se jedna rodina na jeden měsíc v roce mohla stát magnetem na nehody. Pokouším se předstírat, že si nepamatuji ty nehody v minulosti – ty zlé, ty velké, ty tragické.

Albatros Media

První odlišností je styl psaní autorky, se spoustou slovních obratů a metafor, což není u young adult románů běžné. Celé sourozenecké trio hlavních hrdinů, Cara, Sam a Alice, je sympatické. Kniha je psaná z pohledu Cary, která postupně odhaluje střípek po střípku pravdu o rodinném prokletí. Hlavní hrdinka je snílek a má bujnou představivost. Jako čtenář si mnohdy nebudete jistí, co je jen dílem její fantazie a co je pravda. Vyprávění je občas zmatené. V příběhu lze nalézt mnoho míst, kde to drhne a nedává to smysl. S tím souvisí i největší negativum či pozitivum této knihy. Záleží na tom, jak to vidíte. Ani po dočtení příběhu se totiž nedozvíte, jak to všechno bylo. Konec je opravdu šokující, ale zanechá vás se spoustou nevysvětlených otázek. Částečně si jej musíte domyslet a je jen na vás, k jakému vysvětlení se přikloníte.

Cílovou skupinou jsou v tomto případě teenageři, ale ve Smolné sezóně se kromě hlavní zápletky řeší i další témata. Autorka se nebála pustit se do hlubších témat, jako je incest, dospívání a hledání vlastní identity.

Smolná sezóna je lehce výstřední, ale čtivý a chytlavý román, který si jistě budete pamatovat. Není knihou pro každého, ale pokud se vám líbí psychologicky laděné knihy, jako je například Ostrov lhářů nebo Nocte, je tu velká šance, že vás Smolná sezóna ohromí.  Jestliže však závan duchařiny a esoteriky pro vás není to pravé nebo dáváte přednost akčním příběhů s jasným dějem, poohlédněte se raději jinde.

Moïra Fowley-Doyle: Smolná sezóna, CooBoo – Albatros Media, 2016, 340 stran.

Původní foto: Pixabay.com

Knihu Smolná sezóna můžete zakoupit zde.