Recenze: Slyším tě všude – telepatie jako recept na lásku?

Představte si budoucnost, kdy světu vládnou sociální sítě. Největším pokrokem na úrovni komunikace je EED, zákrok, který umožní partnerům prohloubit vzájemnou lásku. Dosud povrchní city se promění jako mávnutím kouzelného proutku v nezvratné pouto. Po EED totiž budete cítit vše, co vaše drahá polovička. Doslova ucítíte partnerovu hřejivou lásku a sladkou touhu po vás. Co může být lepšího, než sdílet všechny city ? Není to recept na dokonalé souznění dvou lidí?

Briddey už se nemůže dočkat, až zákrok podstoupí a bude nadobro propojená se svým přítelem Trentem. Netouží po ničem jiném, než konečně navázat spojení se svým drahým. Jenže zákrok jí rozmlouvá rodina i její  kolega Schwartz, který je podivín a samotář. Schwartz se jí snaží všelijak odradit. Paličatá Briddey ovšem věří, že Trent je ten pravý. Operaci proto podstoupí tajně. Jaké je však její překvapení, když se probere z narkózy a zjistí, že došlo k úplně jinému spojení, než si představovala. Ve své hlavě uslyší jiný hlas, než čekala. A jak to, že slyší telepaticky myšlenky, když EED slibuje jen sdílení vzájemných emocí? Život se jí obrátí doslova naruby a již není cesty zpět. Spojení navázáno.

Slyším tě všude je svižně a vtipně napsaný příběh, který vám ukáže, že i přílišné propojení mezi partnery může být na překážku. Když se takové propojení zvrtne, obrátí se vám totiž život vzhůru nohama. Pokud nejste zrovna Edward Cullen ze Stmívání, který si libuje ve čtení myšlenek, možná budete svého rozhodnutí  brzy litovat.

Metafora

Kniha vyniká především svým nápadem. Vývoj technologií umožnil i rozvoj komunikace. Všichni jsou zavaleni stovkami zpráv a neustále tu jsou nové aplikace, které vám mají umožnit sdílet ještě více. Největším tahákem je právě EED, které má odstranit všechny zábrany mezi partnery. Jenže je to opravdu tak dobrý nápad? Má totiž i svoji odvrácenou tvář. Hlavní hrdinka si to však neuvědomuje a tak se tu rozjíždí zajímavý příběh, který v sobě spojuje sci-fi, romantiku i rodinné drama.

První stránky této knihy jsou jeden velký guláš. Čtenář je do tohoto rozvířeného kotlíku vržen po hlavě a ve víru informací se začne rychle topit. Záchranný kruh však budete vyhlížet jen marně. S množstvím jmen a pojmů se musíte vypořádat sami. Nepomáhá tomu ani nudný úvod. Prvních pár desítek stran Briddey neustále někomu volá, čelí přívalu sms a kancelářským drbům. Přidejte  k tomu i její potřeštěnou rodinku a chování hlavní hrdinky, která je tvrdohlavá a sebestředná. Oproti tomu Schwartz, který má v knize důležitou roli, dává příběhu šmrnc. Na první pohled podivín, na druhý ovšem empatický a inteligentní gentleman k pohledání.

Možná to dosud neznělo jako příliš velká chvála. Prvních pár desítek stran je kritických, ale pokud je překonáte, příběh nabere obrátky a vše se obrátí k lepšímu. Přibudou dialogy, které do knihy vnášejí svěží humor a napětí. Autorka postupně odkrývá další a další tajemství. Příběh tak nakonec má jiný směr, než byste na začátku čekali. Čím více se blíží k závěru, tím více je fascinující, rychlejší a strhující. Druhá polovina knihy je skutečně mistrně napsaná a překvapivý závěr vám naprosto vynahradí pomalý začátek.

Tato kniha vám  nasadí brouka do hlavy a přinutí zamyslet se nad množstvím informací, které se na nás každý den valí. Trochu ale trpí obezitou.  Prospěla by jí knižní liposukce – proškrtání zbytečného obsahu. Přesto je Slyším tě všude příjemným a vítaným rozptýlením pro  sci-fi nadšence, čtenáře milující humor, napětí a knihy vedoucí k zamyšlení.

Connie Willis : Slyším tě všude, Metafora,  2017, 504 stran

Knihu můžete zakoupit ZDE.

7