RECENZE: Šílenec, který má rád kůže

Královna morbidnosti Mo Hayder je zpět a nabízí v českém překladu temný thriller Kůže.

Hned na začátek musím podotknout fakt, že se nejedná o její poslední knihu. V sérii s detektivem Jackem Cafferym je v pořadí čtvrtá. Zatímco její následovnice Unesená a Panenka již vyšly v minulých letech, Kůže se dostává do Čech až nyní. Plyne z toho i jedno negativum, o kterém se odčtete níže. Ale nyní již k samotnému ději.

KůžeJednoho dne byla nalezena mrtvá žena, jejíž smrt byla označena za sebevraždu. Za tímto závěrem si stáli vyšetřovatelé i patoložka. Zdánlivě tedy není co řešit. Ale jeden člověk má jiný názor. Jeho jméno je Jack Caffery. Detektiv Jack Caffery. O chvíli později nalezne policejní potápěčka v osamělém lomu psa, který byl stažený z kůže. Patřil právě oběti údajné sebevraždy. Lucy Mahoneyová žila tajemným životem, který musí nyní Jack odhalit. Aby vyšetřil její smrt, bude muset překročit i některá z pravidel.

Brzy je nalezena další oběť, jejíž smrt jednoznačně kopíruje tu první. Opět vše na první pohled vypadá jako sebevražda. Policie se musí pustit rychle do vyšetřování, než přijde k úhoně někdo další. Navíc stále pátrá po ztracené ženě fotbalisty Misty, která si získala velkou mediální pozornost. Její zmizení je rovněž víc než podivné.

Kniha Kůže se soustředí především na dvě hlavní dějové linky. Obě jsou přibližně stejně důležité, a proto nemůžu ani jednu upřednostnit jako zásadnější. Jednu z nich už částečně známe. Policejní potápěčka Blecha a její příběh s pohřešovanou Misty. Zdá se vám to povědomé? Ano, řešilo se to již v Panence, která v originále předchází Kůži. Díky tomu se tato část trochu opakuje a může pro některé čtenáře ztratit na zajímavosti. Na druhou stranu může lehce doplnit okolnosti, které jste v předchozí knize nepochytili.

I proto se raději zaměřím na druhou část knihy, která se věnuje vyšetřování Jacka Cafferyho. Ten je ostatně hlavní postavou, takže bychom ho měli přecijenom trochu upřednostnit. Tento detektiv by se sice měl věnovat výše zmíněné Misty, ale raději se zaměří na vyšetřování sebevražd. Opět můžeme napříč celým románem sledovat jeho výborné dedukční schopnosti. Dokonce se v jednu chvíli ocitne i ve vážném ohrožení života.

Samotný děj a vše okolo něj je velice akční a nabízí klasicky morbidní nádech. Mo Hayder se prostě jen tak nezmění, a proto si její knihy získávají tolik fanoušků. Už z názvu můžete vydedukovat, že hlavní téma se bude pohybovat okolo kůže. Lidské kůže. Pravidelní čtenáři této autorky si jistě dokážou představit, že se budou pohybovat na hranici stravitelnosti. Některé detaily a popisy jsou opět velice drsné a nabízejí dost slušnou možnost na zvrácení vašeho žaludku.

Na druhou stranu se dočkáte i klasičtější detektivní práce a tentokrát možná dokonce převažuje. Pachatel je po většinu děje opravdu neznámý a dočkáte se ho až na samotném konci. Tentokrát se nejedná o klasické překvapení, protože se s ním v průběhu čtení téměř nedostáváte do styku.

Nechybí ani trocha nadpřirozena, které tato spisovatelka umí do příběhu vždy lehce implantovat. Opět se jí podařilo příliš nenarušit hlavní myšlenku a udržet ji na hranici uvěřitelnosti. Jedna bytost sice na první pohled působí lehce magicky, ale vysvětlení se nachází v daleko reálnějších sférách.

Jestliže máte rádi temnější knihy s detektivní zápletkou, Kůže je jednoznačně určena pro vás. Jediným negativem je již zmíněná posloupnost jednotlivých knih z této série, která byla v českých překladech porušena. Díky tomu pro vás nebudou některé věci úplným překvapením, ale přesto si tento thriller zaslouží vaši pozornost. Chvílemi se u něj budete bát, chvílemi budete napjatí a ve výjimečných okamžicích se možná i zasmějete. Mo Hayder má svůj charakteristický styl psaní, který prostě poznáte. Jestliže se vám líbily předchozí knihy, opět nebudete zklamáni.

Mo Hayder – Kůže, Domino, 2015, 440 stran.

LUKÁŠ LOUŽECKÝ

7