Recenze: S láskou Vincent přepisuje dějiny kinematografie

Loving Vincent

První film, který byl natočen pomocí olejomalby, je S láskou Vincent. Příběh jednoho z nejslavnějších malířů, který za svého života prodal jediný obraz a dnes jeho díla patří k nejdražším vůbec, pomáhalo utvářet 120 umělců. Každý překresloval jeden z 25 snímků hraného filmu postimpresionistickým stylem. Tedy formou, kterou proslavil právě Vincent van Gogh. Tvůrci s Láskou Vincent nebudou mít na kinematografii vliv jako Vincent na malířství, přesto se do dějin kinematografie zapsali jako první, kdo takový způsob ve filmu použil.

Originální zpracování filmu sice stojí za to, ale přeci jen chvíli trvá, než si divák zvykne. Neustálá nervozita malby nahrazující přirozený pohyb a stínování zpočátku působí až rušivě. Roztěkané olejové malby se vrství na sebe, až navozují pocit, že zaplácnou veškerou dějovou linku. Naštěstí je divák tvor přizpůsobivý a po chvíli začíná S láskou Vincent působit naopak vzdušně.

Géniova sebevražda

Příběhem je S láskou Vincent dalším z životopisných filmů zabývající se životem génia nebo spíš krátkou etapou jeho života. V případě Vincenta je děj pojatý jako detektivka. Mladý syn pošťáka Roulina Arman je svým otcem vyslán do Paříže, aby bratrovi Vincenta předal poslední dopis, který už Vincent nestačil odeslat. Poté, co Armand zjistí, že Theo van Gogh zemřel půl roku po bratrově smrti, stává se pro něj původně triviální úkol posláním, jež ho vytrhává z rutiny života. Aby nezklamal svého otce, vydává se po stopách posledních týdnů Vincenta van Gogha. Snaží se přijít na to, co přimělo tohoto génia k sebevraždě, šlo-li vůbec o sebevraždu.

Více jak 100 umělců namalovalo na motivy van Gogha více jak 66 000 olejomaleb, které tvůrci rozpohybovali v celovečerní film. Zní to ohromně, ale nejsem si jistý, že to každý divák ocení. Pokud někdo alespoň trochu zná Vincentovo dílo, nejednou mu přijde na mysl, jestli se skutečný význam Goghových maleb jen nepodřizuje příběhu. Ten směřuje k tomu, co se všeobecně ví: Vincentova smrt má svá tajemství. Do žádného z nich S láskou Vincent nevnáší ani o trochu více světla. Možná by hraný film s propracovanějšími charaktery postav a lépe napsanými dialogy přiblížil Vincenta divákovi lépe, ale byla by to sázka do loterie. Pojetí filmu S láskou Vincent, navzdory více jak desetiletému úsilí nejen tvůrčímu ale i produkčnímu, se jeví jako sázka na jistotu. Jistotu, která se kromě komerční úspěšnosti zapíše i do dějin kinematografie.

Zatracený Amadeus

Nebýt zpracování olejomalbou, zapadl by S láskou Vincent mezi průměr typu Lautrec (Lautrec, 1998). Abychom si rozuměli: Lautrec patří k těm lepším zpracování životopisných filmů, ale nedostalo se mu uznání, jakého by si film zasloužil. To je ovšem od dob Amadea problém většiny životopisných snímků (nejedná-li se o sportovce či rokové hvězdy). Zpracování Beethovena zapadlo ať už v hlavní roli s Ed Harrisem nebo Gary Oldmanem a ani tak skvělému filmu, jakým je Greenawayova Rembrandtova noční hlídka, se nepodařilo získat si přízeň širší veřejnosti.

Amadeus je jen jeden, ale nemá smysl si myslet, že už nic lepšího nemůže být natočeno. S láskou Vincent není nejlepším životopisným snímkem, jaký kdy byl natočen, ale už jen kvůli způsobu, jakým byl vytvořen, ho stojí za to vidět. A nechat ožívat Vincentovy obrazy, je pak zážitkem překonávajícím běžnou návštěvu filmu.

Loving Vincent
Animovaný / Krimi / Drama
Velká Británie / Polsko, 2017, 88 min