Recenze: Psychologie masových vrahů

Nakladatelství Grada přináší titul Psychologie masových vrahů od psychopatologa Andreje Drbohlava. Tento vynikající odborník tak navázal na úspěch předchozí knihy Psychologie sériových vrahů.  Její kvality ocenily čtenáři z řad široké laické ale i odborné veřejnosti. Stejně tak je tomu i nyní. Autor zve čtenáře již podruhé na výlet do nejtemnějších koutů lidské duše a naší společnosti.Psychologie masových vrahů - <a href='Andrej Drbohlav-cat18854341.htm?p=1026-40329'>Andrej Drbohlav</a>“ width=“335″ height=“483″></a></p>
<p>Kniha je rozčleněna do několika kapitol, ve kterých se autor věnuje všem aspektům, které se podílejí na genezi vraha, mýtům, které činy provází a předchází, stejně tak vrahům samotným. V jednotlivých podkapitolách pak podrobně rozpracovává typologii, fenomény vývoje masového vraha, příčiny, následky a dynamiku těchto činů. Vše je doplněno četnými kazuistikami, popřípadě schématy a černobílými fotografiemi.</p>
<p>Na první pohled zaujme čtenáře autorova otevřená kritika společnosti a médií  v problematice prevence masových vražd. Poukazuje na selhávání výchovných mechanismů , což se velkou měrou podílí na nárůstu masových vražd v posledních letech. Prstem míří i do řad odborníků. Jejich nejednotnosti a nedůslednosti dává stejnou váhu zodpovědnosti jako médiím za přemrštěnou a málo odsuzující prezentaci masových vražd a jejich autorů. Aspekty navádějící agresory k aktům krvavé pomsty jsou dobře patrné i v rodinách a výchově samé. Kritika není jednostranná. Snaží se objektivně pojmenovat spoluviníky. Autor ve své kritice neopomíná věcné argumenty a nezaujatost.</p>
<a  class=Grada

Pozornost rovněž upoutá globálnost a komplexnost posouzení problematiky.  Navzdory přímočaré úvaze, která spojuje nárůst počtu masových vražd především se střelbou ve školách v USA, se autor snaží zdůrazňovat rozpor mezi mediální prezentací problematiky a reálným podílem jednotlivých tipů masových útoků.  Zároveň se podrobně věnuje společenským a politickým aspektům masových vražd v různých částech světa. Tím demonstruje rozdílný přístup společnosti, médií ale i pestrost v motivaci vrahů samotných. Rovněž poukazuje na politicky ovlivněné statistiky zvlášť v zemích s pevným režimem a propagandou, které brání vědcům v přístupu k objektivním datům.

I přes značné množství odborných výrazů se autor snaží o maximálně čtivé a svižné pojetí. Složitější výrazy hned v zápětí vysvětluje, aby ani laický čtenář neztrácel chuť pokračovat ve čtení. Zároveň se nepodbízí a zachovává si atraktivitu a hodnotu pro odborníky. Daří se mu i místy odlehčit text, ale nikdy ne za hranici lacinosti či bulváru.

Doplňující schémata jsou určena spíš pro odborníky. Podrobnost znázornění lichotí vědecké hodnotě knihy. Laika mohou uvést do rozpaků.  Pro celkový obraz a proniknutí do problematiky však nejsou klíčová a lze se přes ně  snadno přenést.

Černobílé fotografie rovněž knize nijak nepřidávají ani neubírají. Téma knihy je samo o sobě dostatečně silné a rozhodně není potřeba ho nikterak barevně ilustrovat. Portréty samotných zločinců nebo ukázky dobových komiksů jsou mnohdy staršího data, kdy jiná než černobílá fotografie neexistovala.  Lze v tom spatřovat i záměr autora, který poukazuje na negativní vlivy, které sebou nese pozitivní prezentace pachatelů a jejich činů v médiích.

Čtenář se v průběhu knihy učí znát celou skládanku, na jejímž konci je hotový masový vrah. Zasunutím posledního dílku v podobě individuální patologie je obrázek hotový. Poslední stránky jsou věnovány nejznámějším případům masových vrahů a vražedkyň ale také jejich napodobitelům. Podrobný popis jejich cesty za krvavou pomstou tak dopadá na čtenáře, který je nyní dál, než když se s jednotlivými kazuistikami potkával v průběhu čtení prvních kapitol. Má tak možnost nahlédnout do nejhlubších zákoutí jejich duše.

Kniha je kritická, komplexní a svým rozsahem a přínosem významná.   Autor dokázal  takto složité téma objasnit  věcně, přitom poutavě a čtivě. Psychologie masových vrahů je pozvánkou do nejtemnějších zákoutí lidské duše, po stopách skutečného zla až na jeho samotné dno. Na dno nemoci jednotlivce a společnosti.

Psychologie masových vrahů, Grada publishing, 2016

Knihu můžete zakoupit zde.

9