Recenze: Po stopách černé bohyně – kulty dávných civilizací

Jan A. Novák patří v současné době k našim nejznámější a nejvýznamnějším „záhadologům“. A také neproduktivnějším. Napsal mnoho knih, ve kterých se věnuje tajemným jevům a postavám z Čech ale i z celého světa. Autor vždy představuje problematiku v širokých souvislostech postavených na hlubokých znalostech faktů. Této své zásadě zůstal věrný i v nejnovější knize Po stopách černé bohyně.

Pozůstatky uctívání ženských božstev dokazují výjimečný status žen napříč historií. Důkazy v podobě sošek, rytin a legend hovoří nejen o tradici spojené se samými počátky historie lidstva i o proměnách vnímání ženské energie. Kniha čtenáře provede od těch nejstarších pramenů a nálezů, až po kulty dnešní. V proměnách času nezůstaly neměnné a přitom mají tolik společného.

Autor čtenáře ve své knize provede všemi těmito fázemi, které v sobě skrývají tajemství skutečné podstaty kultu bohyň. Současná interpretace vědeckou obcí se v mnohém liší od alternativních teorií milovníků záhad včetně fanoušků mimozemských civilizací. Po stopách černé bohyně - Kulty dávných civilizací

Jan A. Novák představuje všechny tyto teze a podkládá je pádnými argumenty. Přitom zůstává nestranný a neprosazuje jeden úhel pohledu, byť by mu byl nejbližší. Nechává na čtenáři, aby si sám vybral, které pravda bude ta jeho. Nesnaží se hledat tu jedinou správnou, jen mu chce otevřít oči a představit problematiku ve světle nových skutečností a především souvislostí.

Na knize je fascinující schopnost autora i poměrně suchá historická fakta čtenáři přiblížit zajímavou formou. Jistě se nelze zcela vyhnout určitým místům, která mohou chladit čtenářovu vášeň a zápal pro věc. Na druhou stranu se k nim autor uchyluje jen v případech, kdy je to nevyhnutelné a přispívá to faktické stránce knihy.

Pro pořádek je na závěr každé kapitoly přidán chronologický souhrn událostí, což umocňuje dopad faktů a souvislostí. Oproti předchozím knihám je to velké plus. Stejně jako barevná fotografická příloha.

Každá kapitola je věnována jinému kultu, jiné době, jinému místu… Při čtení vás může přepadnout pocit, že prvotní námět by na knihu nevydal, tak autor použil všechno, co ho napadlo. Záměr autora byl sofistikovanější. Právě v tom, že kulty bohyní objevuje vždy a za všech okolností, z nich činí přetrvávající fenomén, který nemá obdoby. Po čtenáři žádá jen trochu trpělivosti, se kterou je třeba knihu dočíst, aby byla představa celistvá a pointa mohla vyniknout.

Alpress

Kniha Po stopách černé bohyně by jistě neměla uniknout nikomu, kdo inklinuje k alternativním teoriím výkladů naší dávné i nedávné historie.  Zazní v ní mnohé velmi zajímavé informace. Nejde o nové objevy nebo doposud nepublikované vědecké teze. Jde o nové souvislosti nahlížené prostřednictvím celistvého obrazu kultů ženských božstev. Autor se nesnaží nikomu nic vnucovat a nechává velký prostor pro názor každého.

Jan A. Novák, Po stopách černé bohyně, Alpress, 2017

7
recenze-po-stopach-cerne-bohyne-kulty-davnych-civilizaciMocná ženská božstva nás provázejí od doby kamenné až do současnosti. Pokaždé trochu jinak a přitom mají mnoho společného.