vydáno 11. 01. 2017

RECENZE: Okamžiky štěstí aneb dvě knihy v jedné

RECENZE: Okamžiky štěstí aneb dvě knihy v jedné leona

Ve zkratce: Pokud obdivuhodná studnice nápadů Patrikovi Hartlovi nevyschne, nebojím se prorokovat, že tu máme zásadního aspiranta na nejpopulárnější českého autora.

93%

Hodnocení čtenářů: 0 (0 hlasů)

V knížkách Patrika Hartla je možné úplně všechno. To, co by jiným stačilo na několik kapitol, to on protočí na jedné stránce. K úspěšným titulům Malý pražský erotikon a Prvok, Šampón, Tečka a Karel, přidává autor třetí román – Okamžiky štěstí.

Kniha je řešena originálním způsobem. Můžete ji začít číst z libovolné strany. Příběh dvou sourozenců, Veroniky a Jáchyma, je vyprávěn z obou pohledů. Začala jsem Veroničinou verzí, a po jejím dočtení jsem jednoduše publikaci otočila, a přečetla si i tu Jáchymovu. Tedy příběh ukrytý za modře zbarvenými deskami.

Sourozenci se ocitnou v nezáviděníhodné situaci hned na začátku vyprávění. Oba jsou mladí a musí se vyrovnat s bolestným životním zvratem. A právě ten je silně sblíží. Veronika jde na vysokou, Jáchym je na gymnáziu. Celé vyprávění se točí kolem jejich vztahu, známostí a práce. Oba se více či méně vlastní vinou dostávají do různých situací, které jim komplikují život. Veronika zakládá rodinu, Jáchym nechává školy a získává životní zkušenosti v zahraničí. Příběh vypráví několik let jejich života, kdy se snaží postavit na vlastní nohy a nepřitahovat průšvihy jako doposud. Jednoduše být šťastní. Kromě jejich příběhu sledujeme i osudy několika jejich blízkých postav. I zdánlivě vedlejší postavy nakonec sehrají podstatné role.

Patrik Hartl je uměleckým šéfem a režisérem pražského divadla STUDIO DVA a jeho fantazie nezná mezí. Občas budete kroutit hlavou, někdy se vám bude chtít brečet, a často budete řvát – „Nedělej to!“ Nevýhodou knih, ve kterých je možné naprosto všechno je, že se můžete v jejich prostředku začít nudit, když se budou dít chvíli „normální“ věci a dny budou běžně plynout bez karambolů a zásadních zvratů. Nicméně závěry obou částí jsou dramatické a dojemné, a pěkně se v nich vše propojí do jednoho, samozřejmě trošku uměle vytvořeného, kruhu.

Je jedno, ze které strany začnete číst. Děje obou příběhů se odvíjí současně, co je v jedné části nakousnuto, v druhé je dovysvětleno. Je zajímavé sledovat, jak situaci jednoho vnímá ten druhý a naopak. A také, že někdy by stačilo opravdu málo, a vše by mohlo být jinak. Autor v podstatě musel sestavit příběhy dva, a pak je pečlivě propojit, což svědčí o mravenčí práci. V příběhu vystupuje poměrně dost postav a všechny jsou charakteristické, uvěřitelné a dobře vykreslené. V textu je zahrnuto i více míst, ve kterých se děj odehrává a hrdinové se věnují všemožným činnostem. Opět důkaz o širokém záběru a přehledu pana Hartla.

Autor je, kromě svých knih a velice osobitého smíchu, znám i díky svým divadelním komediím, které se staly hity. Rozhodně při čtení jeho románů není čtenář ochuzen o jistou barvitost, která by se dala očekávat od absolventa filmové a divadelní režie.

Knihu vydalo nakladatelství Bourdon. Ilustrace na deskách považuji za jednu z největší slabinu knihy.

Pokud obdivuhodná studnice nápadů Patrikovi Hartlovi nevyschne, nebojím se prorokovat, že tu máme zásadního aspiranta na nejpopulárnější českého autora.

Leona Šťávová