Recenze: Padesátka – První komedie druhého snowboarďáka

Tak jsme se dočkali. I ten druhý ze Snowboarďáků natočil svůj první celovečerní film. Zatímco Jiří Mádl loni překvapil, když se jeho prázdninová komedie proměnila ve slušné drama, Vojta Kotek neexperimentoval a na Vánoce nám nadělí takovou tu „českou“ komedii s názvem Padesátka. A když už máme tu zimu, tak pěkně ze zasněžených hor v období Tří králů.

V Krkonoších se koná tradiční běh Krkonošské padesátky. Mezi účastníky je i zkušený horal Pafka (Ondřej Pavelka) a jeho syn Jura (Jakub Prachař), který zatím ani jednou v životě padesátku nedoběhl. Víc než běžky ho zajímají manželky místních vlekařů, myslivců a dalších horských domorodců. A tak už na druhém kilometru pro Juru padesátka končí, zato si může vyblejsknout svůj další “úlovek“ v poloze zezadu u krmelce. Zklamání Pafky je větší a větší a po konci závodu, když nachází Juru v již zahřáté chalupě, jak si na jeho meotaru prohlíží obrázky svých milenek, začne se schylovat k rodinné tragédii. Tu naštěstí ukončí příchod dalšího účastníka padesátky Jana Hilského (Marek Taclík), který vysoko v horách hledá svého P 01otce, kterého nikdy neviděl. Hustá mlha ho ale donutí svoji cestu přerušit. Na opuštěné horské chatě se stává nechtěným příkladem pro Juru, jakým synem by měl být, aby uspokojil svého pošahaného otce, který v životě miluje jediné, a tím jsou běžky. Aby toho nebylo málo, v mlze se ztrácí Janova lehce zmatená maminka v podání Vilmy Cibulkové. Kolotoč gagů by mohl začít, bohužel se tak ale nestane.

Prakticky celý příběh se odehrává na horské chatě, kde si každý řeší tak trochu svoje. Pafka si stěžuje na svého nepovedeného syna, který nikdy nedokončil padesátku a nenaváže tak na rodinnou tradici. Jura se snaží všechny přesvědčit, že není úchylné vyhánět smutným ženám mráz z jejich duše a Jan se nedokáže smířit s tím, že mu nikdo nechce pomoct najít ztracenou mámu. Film se tak víc zaměřuje na textovou komiku než tu vizuální. Výjimku tvoří pouze záběry do minulosti, kdy postavy vzpomínají, jak to všechno začalo. Vidíme vznik unikátního přístroje na močení pro běžkaře, příčinu úrazu myslivcovy ženy a také početí Jana. Víc už příběh nenabízí a divák je nucen neustále poslouchat, koho Jura klátil a že nedoběhl padesátku. Těch pár dobrých vtipů, které postavy řeknou, zůstanou zapomenuty v záplavěP 02 opakujících se rádobyvtipných hlášek typu „Kurva Musíš Běžet,“ v narážce na první písmena jmen tří králů.

Přesto musí být Vojta Kotek nadaný režisér. Předložit takhle špatný scénář tolika dobrým hercům a všichni jsou ochotni na to kývnout, v tom musí být sakra kus umění. Ve scéně, kdy je Marek Taclík s kalhotami na půl žerdi opřený o krmelec a ke svému milenci prohodí „Ty jsi nějakej studenej“ a dostane se mu odpovědi „Tady seš na horách“, mě napadlo, jestli nemá pan Taclík nějaká závažné problémy a nepotřebuje nutně peníze. V případě režiséra mě takový fór nepřekvapuje. Prostým konstatováním, pan Kotek evidentně ještě nevyrostl z humoru druhého stupně základní školy. V případě dobrých herců, kteří už v mnohém ukázali své kvality, je ovšem účast na tomto projektu místy nepochopitelná. Na druhou stranu díky za ně, protože jsou tím jediným, na co se ve filmu dá koukat. Ústřední trojice Taclík, Prachař a Pavelka mají herecky velmi pěkné momenty. Chvílemi to vypadá, že se film i někam posune, ale bohužel vždy se tvůrcům podaří snímek vrátit tam, kde ho chtějí mít. Ke komedii z hor, to v Čechách přece fungovalo vždy. Od Marvanova Anděla přes Sněženky a machry a S tebou mě baví svět až k Snowboarďákům. Proč se namáhat, když diváci jsou zaručeni.

Film je nejspíš cílen hlavně na ženské publikum. Postavy jsou v naprosté převaze mužské a vykreslené jako znační troubové, což se ženám bude líbit. Potvrzuje to i předpremiéra filmu, která se uskutečnila v rámci Dámské jízdy v kině CineStar. V sále to jen šumělo spokojeností a o nadšený smích nebyla nouze. Jako jeden z mála chlapů jsem se v sále cítil mírně řečeno nesvůj. Nutno ale dodat, že existuje i Pánská jízda a navštívit tu bych se po této zkušenosti opravdu bál. Přeci jen existuje humor ještě horší.

Padesátka
Komedie
Česko, 2015, 97 min
Režie: Vojtěch Kotek
Hrají: Ondřej Pavelka, Marek Taclík, Jakub Prachař, Jiří Mádl, Vojtěch Kotek, Vilma Cibulková, Tereza Voříšková, Oldřich Kaiser, Jiří Schmitzer, Hana Vagnerová, Jaromír Dulava, Kryštof Hádek, Matěj Ruppert, Pavla Tomicová, Jakub Štáfek, Lukáš Pavlásek, Jakub Žáček, Alena Štréblová, Tomáš Jeřábek, Michal Zelenka, Jan Hájek, Otmar Brancuzs

4
recenze-padesatka-a-strach-z-damske-jizdypadesatkavojtech-kotekkomediesnowboardacicinestarkrkonosska-padesatkadamska-jizdapanska-jizda-ondrej-pavelkamarek-taclikjakub-pracharjiri-madlvojPředložit takhle špatný scénář tolika dobrým hercům a všichni jsou ochotni na to kývnout, v tom musí být kus umění.