Recenze: O kuřatech a lidech a severské komedii

Režisér a scénárista Andres Thomas Jensen patří k těm nejlepším, kteří tvoří severský film. Komedie O kuřatech a lidech je od včerejška novinkou v českých kinech. Jensen se představil domácímu publiku ale už vícekrát. Poprvé jsme o něm mohli slyšet v rámci festivalu severského filmu, kde se promítal jeho film Adamova jablka. Od chvíle, kdy seznámil publikum s příběhem neonacisty umístěného pod péči podivínského vesnického kněze k převýchově, stal se Jensen jedním z nejvyhledávanějších dánských tvůrců. Už jeho předchozí filmy Řezníci a Blikající světla velkoměsta jsou důkazem, že Jensen je jedním z nejvtipnějších autorů současnosti. Nejinak tomu je i v příběhu O kuřatech a lidech.

Dva bratři. Každý úplně jiný, až by se zdálo, že snad ani nejsou příbuznými. Jeden je filozof přednášející na vysoké škole, druhý duševní narušený maniak s neustálou sexuální potřebou a výkoností chovného býka. Zjištění, že mají stejného otce, ale jinou matku, je svede po létech odcizení dohromady, aby poznali vlastní minulost. Ovšem při pátrání po vlastní identitě zjišťují tajemství biologického otce, která by snad ani vědět nechtěli.

O kuřatech a lidech nabízí pohled na lidskou osobnost, okolnosti, které ji utvářejí a vrozené instinkty, které se nedají odstranit. Nejděsivější je, když si uvědomíme přítomnost pudů, jež nás ovládají, a přesto nejsme schopni je změnit. Můžeme se jen s nimi naučit žít. Jensen se nebojí do filmu humorně zakomponovat sodomii, genetické mutace či vraždy ve jménu vědy. Místy až nejsme schopni rozlišit, jestli sledujeme komedii, drama, nebo horror. Ale nebojte se, nakonec přijde očekávaná katarze jako očistec po děsivých pochybách jestli se máte smát nebo s křikem utíkat z kina. V neposlední řadě se film naváží do aktuálních témat, jakými jsou předsudkyO_kuřatech_a_lidech a strach z neznámého či odlišného.

O kuřatech a lidech je nejčernější komedie za posledních pár let. Musím se přiznat, že mi chvíli trvalo, než jsem film vstřebal. Přestože i v dřívějších filmech se Jensen nikdy nebál vtipně pracovat s tématy jako postižení či kanibalismus (Řezníci), nebo rasismus (Adamova jablka), takhle zvláštní humor jsem nečekal. Po druhém zhlédnutí ale mohu říci, že O kuřatech a lidech je možná tím nejlepším snímkem, co Jensen udělal a posunul hranice severské komedie ještě o kousek dál.

Samozřejmě není jediným, kdo má na kvalitě jeho snímků výrazný podíl. Kromě všech filmových složek, které bývají nevtíravě působivé, jsou to herci, kterými se Jensen obklopil. Většinou jde o jména, která se v Jensenově tvorbě objevují opakovaně, ať už Nikolaj Lie Kaas, Nicolas Bro či Mads Mikkelsen. Všichni podávají přesvědčivé výkony, přesto si dovolím jednoho z nich vyzdvihnout. Je jím Mads Mikkelsen, který je také nejúspěšnějším z přítomných herců. Dostal se jako hlavní padouch do bondovky, zazářil v posledním filmu Thomase Vinterbergra Hon, ale zůstanu jen u filmů Thomase Jensena. V každé roli je Mikkelson jiný. V Řeznících ztvárnil zbabělého a úlisného řezníka Svenda. V Blikajících světlech se představil jako šílený a cholerický zločinec a v Adamových jablkách okouzlil postavou podivínského, ale nadmíru trpělivého kněze neústupného ve svých názorech a životních postojích. Ve snímku O kuřatech a lidech hraje duševně narušeného muže s černá komedieproblém navázat normální vztah i díky svému nadměrnému sexuálnímu apetitu. Není role, kterou by Mikkelson nedokázal zahrát a pokaždé nepřekvapit něčím novým. Zdá se, že jeho rejstřík hereckých schopností je stále nevyčerpaný. A to není běžným jevem ani u těch nejuznávanějších herců.

Severská komedie je v současnosti velmi častým slovním spojením. Stejně jako mají Britové suchý humor, je černý humor typický pro severský film. Pod francouzskou komedií se divákům většinou evokují jména jako Funés, Burvil či Belmondo. V italské komedii to je například série s Budem Spencerem a Terencem Hillem a nakonec i britská komedie je zastoupena především skupinou Monty Python. Severská komedie ale není vázaná na konkrétní tvůrce či díla. Je vlastní definicí černého humoru, při kterém se nepopadáte za břicho, ale při kterém vám běhá mráz po zádech. Dalším nezaměnitelným prvkem je na první pohled nezaujatý způsob vyprávění a civilní herectví. To je nakonec obsaženo nejen v komediích, ale i ve většině ostatních severských snímcích. Severský film je prostě jiný, než ostatní filmová produkce. Z velké části i díky Anders Thomas Jensenovi.

O kuřatech a lidech, ale i další severské filmy jako Vlna, Vyšší Moc, Druhá šance můžete vidět v rámci festivalu Scandi, který probíhá od 13. do 19. 1. 2016 v České a Slovenské republice. Festival byl zahájen v kině Lucerna právě snímkem o Kuřatech a lidech a propaguje se jako severská filmová lekce. Takže zpět do lavic a dávat pozor.

Mænd og høns
Komedie / Drama
Dánsko / Německo, 2015, 104 min