Recenze: O analfabetech, kníru a vraždě v Orient Expresu

johny depp
Vražda v Orient Expresu

Vlak na slavné trase Orient Expres se pomalu rozjíždí. Kromě personálu s sebou veze čtrnáct pasažérů. Jednu oběť, dvanáct podezřelých a tím posledním je Poirot. Hercule Poirott. Pravděpodobně nejlepší detektiv všech dob. Jeho úkolem je ve vlaku uvíznutém v závěji v v horách najít vraha, jímž je jeden ze zbývajících dvanácti pasažérů. Keneth Branagah se kromě režie zhostil i hlavní role Hercule Poirota a přivedl na plátna kin jeden z nejslavnějších detektivních příběhů Vražda v Orinet Expresu od Agahty Christie.

Koncentrovaná nuda

Když v prvních pěti minutách pošle Poirot usvědčeného lupiče k zemi pomocí hůlky zabodnuté do Zdi nářků, nevěděl jsem, co si o tom myslet. Režisérovi se ale rozhodně povedlo ve mně vzbudit zvědavost, co s tímhle udělá dál. Už o chvíli později zvědavost vystřídala nuda a i celý ten úvod nakonec vyzněl samoúčelně a zbytečně, jako většina složek filmu. Přitom jednotlivě fungují dobře. Branaghovi se podařilo do filmu dostat skutečně slavné herečky a herce – Penélope Cruz, Williem Dafoe, Johny Depp, Judi Dench, Michelle Pfeiffer. Film je skvěle okostýmován, což dost možná ocení oscarová porota. Samotný Branagh v roli Poirota působí charismaticky, nic z toho ovšem nemůže zabránit koncentrované nudě pomalu ale jistě narůstající ve vlaku uvízlém v horách.

detektivka
Vražda v Orient Expresu

Dost množná je takhle nudná už samotná předloha, ale film je odfláknutý především po scénáristické stránce. Nemusím převádění starších předloh za každou cenu do moderní doby, ale zrovna Vraždě v Orient Expresu by to mohlo pomoci. Bohužel tvůrci šli po doslovném popisu původní předlohy. Do filmu se ale nevejde to, co do knihy, a kromě Johny Deppa nemá jediná z postav dostatek prostoru, aby nějak zaujala. Někde jsem četl, že herci zde fungují jako drahé věšáky na kostýmy. To je bohužel přesně řečeno.

Největším zločinem ve filmu není vražda jednoho z pasažérů, ale absence napětí. To, že v detektivce divák necítí potřebu společně s detektivem odhalovat, kdo je vrah, že se nebojí sdílet společný prostor s další potencionální obětí, že je nervózní z nejistoty, kdy vrahem může být kdokoliv, to je skoro umění. Vražda v Orinet expresu je psychologická konverzačka, ale v Branaghově pojetí už jen konverzačka. Onen překvapivý závěr filmu je nevyužitý, pouze teatrálně odhalený. Nabízí se otázka vyššího principu, zločinu a trestu, ale tuhle rukavici Branagh nezvedl.

Knír v hlavní roli

Branagh se víc než v čemkoliv jiném vyžívá ve vizuálu. Ten se ovšem místy vymyká kontrole a kromě nádherných kostýmů začínají některé, především exteriérové záběry působit kýčovitě, připomínajíc spíš než hraný film animák od Pixaru. Tomu vévodí Poirotův knír, který je nejen ohromný, ale vrství se a vytváří svůj vlastní příběh. Značnou část filmu divák lehce od nezáživného příběhu sklouzne k představě, jestli je ta věc pod Poirotovým nosem skutečná, nalepená, jak dlouho trvala její příprava a kdy tohle začnou nosit novodobí hipsteři? Největší záhadou tak opět není ona vražda, ale ten knír. Že Agatha psala o velkém kníru už v předloze? Kdyby to bylo vtipné, odpudivé, elegantní, ale ono to bylo nijaké. Jen to prostě bylo, trčelo před Poirotovým obličejem a říkalo si o zbytečnou pozornost.

O analfabetech

Agatha Christie
Vražda v Orient Expresu

Když jsem se snažil dopídit, v čem je to tajemství, kterým mnohé film okouzlil, dostalo se mi odpovědi, že v porovnání s Vraždou v Orient Expresu Sedneyho Lumeta je Vražda v Orient Expresu Kennetha Branagha hezčí a Branagh ho vlastně ani netočil pro lidi, kteří předlohu neznají. Nejspíš pohrdá nečtenáři Agathy Christie, jako má učitelka literatury na škole považovala za analfabeta každého, kdo nečetl Babičku. Má knihovna je Agathy prostá (i Němcové prostá), oscarovou verzi Sidney Lumeta z roku 1974 jsem neviděl, ono překvapivé rozuzlení jsem neznal. Takže Branagh tento film netočil pro mě, a to skutečně dává smysl, protože jediné, co jsem si z filmu odnesl, je plastový hřebínek na vousy jako pozornost ke vstupence.

Murder on the Orient Express

Drama / Krimi / Mysteriózní / Thriller

USA / Malta, 2017, 114 min

Režie: Kenneth Branagh

Scénář: Michael Green

Hrají: Kenneth Branagh, JohnnyDepp, Daisy Ridley, Michelle Pfeiffer, PenélopeCruz, WillemDafoe, JudiDench, Lucy Boynton, LeslieOdom Jr., Derek Jacobi, Tom Bateman, Joseph Long, Olivia Colman, Sergej Polunin

5
recenze-o-analfabetech-kniru-a-vrazde-v-orient-expresuKdyby to bylo vtipné, odpudivé, elegantní, ale ono to je nijaké.