Recenze: Nový James Bond – na délce záleží

Dnešní premiéra nového Jamesa Bonda – Spectre je jednou z nejočekávanějších filmových událostí letošního roku. Už po čtvrté se v roli agenta 007 představí Danel Craig a po druhé do režisérského křesla usedl Sam Mendes. Po úspěchu Skyfall, kde se Bond posunul do jiné roviny a působil seriózněji, než předchozí filmy, budí spojení Craig─Mendes velká očekávání. Možná větší, než jsou schopni splnit.

S 01007 tentokrát bojuje na vlastní pěst. Musí vyřešit úkol, který zůstal po M a vypořádat se tak současně i s vlastní minulostí. Navíc se poměry v tajných službách značně změnily. Bond je suspendován a hrozí zrušení celého projektu 00. Bond je odkázán pouze na své schopnosti, na Maneypenny a Q, kteří jsou ochotni Bondovi pomoci. Během dvou a půl hodin Bond procestuje svět od Londýna přes Řím, Rakousko až do Mexika. Samozřejmě potká i nezbytnou femme fatale a čelí hlavnímu padouchovi, jehož cílem tentokrát není zničit celý svět, ale ovládnout všechny tajné služby.

Příběh je přesně takový, jak se od Bonda očekává. To je jeden z důvod, proč by film měl být kratší. Dopředu víme, že ovládnout svět se díky Bondovi nepovede, že se z obtížné situace dostane díky nějaké té technické vymoženosti z dílny Q, že nám předvede nějaké luxusní fáro a dřív nebo později pomiluje každou ženu, která mu zkříží cestu. Dalším důvodem je nenaplněné očekávání velkého finále. Sam Mendes sice umí točit akční scény skoro tak dobře jako Paul Greengrass, jenže s nimi od začátku filmu nešetří. Na jednu stranu je to dobře. Při dvou a půl hodinové délce by se na Spectre jinak nadalo koukat, ale ve výsledku je bohužel divák unaven z výbuchů, rychlých střihů, roztřesené kamery, takže když ten závěr přijde, doufá, že bude co nejkratší. Navíc ve výsledku je Specrte pouze přehlídkou akčních scén, postrádajících logiku zapojení do příběhu. A při současné délce filmu má divák čas klást si otázky typu: proč M neřešila tento úkol již za svého života a úkoluje Bonda až po své smrti skrze videopásku? Kde najednou vzal Bond letadlo? Jak se dostal ke Q do garáže? A proč proboha jel do Říma z Londýna autem, když má jenom 48 hodin na vyřešení případu a dostat se zpět do Londýna? Nechci podceňovat Q, ale při stavu mnohých evropských silnic a hustotě dopravy nemůže tohle 007 stihnout ani s tím nejvýkonnějším motorem na světě. Na podobné „nedomyšlenosti“ jsme sice v bondovkáchS 04 zvyklí, ale právě Skyfallem, jehož scénář byl z bondovek asi nejpropracovanější, si Mandes sám nastavil vysokou laťku.

Možná by stálo za to zvážit, zda není na čase opět udělat v Bondovi zásadní změnu. Za prvé na režisérském křesle. Sam Mendes nenatočil špatného Bonda, ale že dvakrát do stejné řeky nevstoupíš, v tomto případě platí. Bond je značka, která má svá omezení. Zachovat alespoň určitou autentičnost každého filmu se dá, pokud se na příběh budeme koukat skrze tvůrce novýma očima. Za druhé by stálo za to změnit i představitele Bonda. Ne, že by byl Daniel Craig špatný. Naopak. Oproti svému předchůdci je méně uhlazený, přesto si zachovává eleganci a šarm. Pro herce, ale platí totéž, co pro režiséra. Po chvilce už nenabídne nic nového.

S 03To je ovšem budoucnost. Mezitím nás čeká další film v roce 2018 a režírovat bude Mandes a Craig opět ztvární 007. Dopředu se dá říci, že bude na co koukat. A pokud budou tvůrci jenom o trošičku skromnější, co se délky filmu týče, bude další Bond skvělou zábavou. V jediné co opravdu doufám je, že si dají větší práci na postavě hlavního padoucha. To je kromě délky, jediný skutečný nedostatek nového Bonda. Postava Oberhausera ničím nezaujme, dostává minimální prostor a motivace pro jeho konání ve filmu snad vůbec nebyla. O to horší je, že byl do role Oberhausera obsazen Christoph Waltz, který s hlavním padouchem umí předvést jinačí věci (Hanebný parchanti, 2009), než jen ovládat zubařskou vrtačku na dálkové ovládání. Za tohle dávám černý puntík, jinak je ale Bond klasickou zábavou, která divákovi nabídne vesměs to, co očekává. O nic víc v tomto případě nejde.

Spectre

Akční / Dobrodružný / Krimi / Thriller

Velká Británie / USA, 2015, 150 min