Recenze: To nejlepší z Varů – Locke

S jediným hercem si Steven Knight vystačil ve svém novém filmu. Pro roli muže, který se rozhodl napravit chybu, jež mu převrátila celý život naruby, si vybral Toma Hardyho. Posadil ho do auta a sledoval jeho noční cestu do Londýna. Přestože podle takového popisu by si spousta lidí nechala film Locke ujít, pokud nepůjde Locke u nás do kin, budou čeští diváci ochuzeni o velký filmový zážitek.

Zatím je ohlášení premiéry v Česku v nedohlednu, ale na internetu už se dá najít spousty odkazů a recenzí. Především díky tomu, že byl film uveden na MFF KV 2014. Právě tam jsem i já měl tu možnost film vidět a byl jednou z nejlepších projekcí, na kterou jsem se z letošního výběru karlovarského festivalu dostal.

Nejčastěji bývá Locke přirovnáván k filmu Budka (Phone Booth, 2002). Nemohu popřít, že mě podobné přirovnání také nenapadlo a jistě seLocke 03 dají společné rysy najít. Především charismatický herec v hlavní roli a značně omezený prostor, kde se děj filmu odehrává. Jenže ve Phone Booth si tvůrci vypomohli pár záběry i mimo telefonní budku a můžeme v něm vidět i další herce. Hardy ale od nástupu do svého BMW v úvodní scéně do konce filmu nevystoupí a jedinými hereckými partnery mu jsou jen hlasy v telefonu. A tím hlavním rozdílem je, že Budka je thriller, Locke nikoli. Locke je osobní drama jednoho člověka. Nejde mu o život, ve smyslu bytí, ale o hodnoty, kterým člověk věří a bez nichž by nebyl víc, než pouhý živočich.

Příběh filmu snad nemůže být prostší. Ivan Locke je zkušený stavbyvedoucí, který má na starost ojedinělou stavbu, která se má stát nejvyšší budovou Londýna. Při jednom ze svých pozdních návratů domů k rodině, ale náhle otočí svůj automobil opačným směrem a vydává se na cestu, která vede nejen od jeho práce, ale i od jeho zaběhnutého života, od ženy, od dětí. V průběhu jízdy vyřizuje jeden telefonní hovor za druhým, z nichž se divák postupně dozvídá, kam jede a jaké další následky z jeho rozhodnutí vyplývají. Kromě telefonních hovorů má Locke několik vstupů, kdy promlouvá ke svému neviditelnému spolujezdci, který s ním žije celý život. Právě tyhle momenty jsou vodítkem, proč se Locke rozhodl tak, jak koná.

Způsob, jakým je příběh Ivana Locka natočen, je výhodou i nevýhodou celého filmu. Přirovnání k Telefonní budce či Pohřben za živa (Buried, 2010), může diváka odradit. Ba dokonce po zhlédnutí filmu by to mohlo svádět k názoru, že tohle by natočil kdejaký amatér během jednoho výletu autem do Brna. Nepopírám, že asi natočil, ale má to jednu podmínku; a tou je mít perfektní scénář. Bez něj film nezachrání ani herci, ani režiséři s hvězdou na chodníku. Jenže Steven Knight se předvedl nejen co by zručný režisér, ale především jako brilantní scénárista. Ve filmu není jediná věta, co by rušila, jediná věta navíc. S každým hovorem se dozvídáme víc o Lockově životě a jeho noční cestě do Londýna.

Druhým trumfem filmu pak je Tom Hardy. Některé herce by jistě mnohé scény sváděly k emočním výlevům, při kterých by jim nabíhaly žíly na čele, a dávali na odiv sílu svého hlasu. Naštěstí k tomu se Hardy ani jednou neuchýlí. Nevím, nakolik to přičíst jeho citu pro text a nakolik režijnímu vedení, každopádně výsledkem je nenucené herectví, které divákovi, více než exhibici technických schopností představitele titulní role, ukáže hlavní postavu jako reálnou bytost. Locke není prototypem neomylného superhrdiny. Naopak. Udělal několik chyb a tím ublížil svému okolí. Ale místo toho aby se vzdal, bere na sebe zodpovědnost a snaží se věci napravit. S přibývajícími kilometry se divák nejen nenudí, Locke 04ale naopak se čím dál víc cítí byt Lockovým spolucestujícím, chápe jeho rozhodnutí a drží mu na jeho cestě palce.

Čím film nejvíce zaujme, je fakt, že po celou dobu si udrží napětí. Režisér Steven Knight natočil bez mála hodinu a půl dlouhý film, který se odehrává v kabině auta, aniž by si jakkoliv vypomohl. Neustále jsem očekával nějakou překážku v jízdě, autonehodu, nebo že ho alespoň zastaví policisti, ale nic z toho režisér nevyužil. Celá atmosféra je budována hereckým výkonem Toma Hardyho a dobře napsaným scénářem, a napětí buduje postupným odkrýváním vrstev Lockova problému a jeho následnými reakcemi. A když se film dostane do samotného konce, tak ani při závěrečných titulkách člověk nepocítí úlevu ze zjištění, jak to dopadlo. Film nesleduje hrdinu, jak si s problémem poradí, ale obyčejného člověka, který se rozhodne problém přijmout za vlastní a čelit mu. Žádný konec není ani dobrý, ani špatný. Díky tomu můžeme rozhodnout sami, jak to celé dopadne.

Locke
Drama / Thriller
USA / Velká Británie, 2013, 85 min