Recenze: Náš všední život

Když se mi do rukou dostalo monumentální dílo finské spisovatelky Riikky Pelo, zaradovala jsem se, že mám konečně příležitost poznat události po říjnové revoluci v roce 1917 z trochu netradičního pohledu. A nepletla jsem se.

Román mapuje život ruské básnířky Mariny Cvetajevové a její dcery Ariadny Efronové. Syrově vám naservíruje pohled na tehdejší svět a vztah matky s dcerou, který dává knize na osobitějším rázu. Pro někoho může být však kniha hůře čitelná a pochopitelná, jelikož se v ní prolínají dvě různá období (rok 1923 a rok 1939). Rozhodně však tato kniha stojí za přečtení, jelikož každý by měl pohlédnout na prostý svět ve válečném i poválečném období. Situace, která v tehdejší době, nastala, donutila lid změnit způsob myšlení, plány a mnohdy i bydliště. Vládní systém nebyl dokonalý a vy se prostřednictvím knihy můžete podívat, jak jej prožívali obyčejní lidé. Kniha nastiňuje i vztah matky s dcerou, který nebyl vždy ideální. Jejich dopisy básně a jiné texty jsou součástí knihy a pomohou vám poznat osudy těchto dvou neobyčejných žen.

Autorka v knize kromě střídání období různě mění i prostředí, do kterého děj spadá. Kniha tak nemusí na první pohled vypadat zcela uceleně, což by naopak mohlo být plus, pokud chcete vší tu syrovost a komplikovanost tehdejší doby poznat opravdu se vším všudy. Dílo je velmi obsáhlé a jedná se o jedinečnou historickou fresku, za kterou autorka zcela právem obdržela prestižní literární cenu Finlandia.

Pokud hledáte knihu se silným dramatickým příběhem, mohlo by vás dílo Náš všední život oslovit. Ruskou spisovatelku totiž potkal nevšední osud, který by bylo škoda nezpracovat do knižní podoby. Ačkoliv kniha je jakousi skládankou životních situací a příběhů, které si musí čtenář už následně zpracovat sám, představí vám svět takový, jaký tehdy skutečně byl.

Obě ženy, které v knize vystupují, mají své povahové vlastnosti, názory a osudy. Jedno však mají společné a tím je neradostná doba, ve které se obě ocitly. Podívejte se sami, jak se s ní dokázaly po svém vypořádat, jaký je pohled na danou dobu z pohledu malého děvčátka a naopak, jak tuto situaci vnímá již dospělá žena, která pod tíhou zodpovědnosti často upadá do stavů zoufalství a beznaděje.

Kniha Zlín

Kniha rozhodně není četbou na jedno odpoledne. Hůře se čte a je třeba se na ni opravdu plně koncentrovat. Rozhodně ale uspokojí i náročné čtenáře, kteří dokáží ocenit hlubší myšlenku knihy a styl, kterým vás autorka dokáže vtáhnout nejen do děje, ale de facto i do tehdejšího prostředí.

Simona Magdová

Náš všední život, Rikka Pelo, Kniha Zlín, 2017

9