Recenze Nádherné bytosti: Twilight nasadil laťku proklatě nízko

V nejzapadlejším městě v Americe, ve kterém není ani Starbucks (ale zato 12 kostelů), žije středoškolák Ethan, kterému nedávno zemřela matka, a tak ho v jeho rodném městečku Gatlinu už nic nedrží. Naopak, celý život se těší na to, až někam nadobro zmizí. Jde však teprve do třeťáku, a tak mu nezbývá, než si podávat přihlášky na univerzity co nejdál od Gatlinu.
Žije s otcem, který však po smrti ženy téměř nevychází z pokoje, a tak ho za celý film (!) vůbec neuvidíme. Funkci rodiče plní dobrotivá černoška, která u Ethana doma uklízí, a kromě toho šéfuje místní knihovně. 1000x1000-1360945683-nadherne-bytosti

Gatlin je velmi poklidné městečko, kde lidé víc než do kina chodí do kostela, a kde mladé dívky zbrojí proti „zakázaným“ knihám a všemu hříšnému.

Ethan je sice znuděný a otrávený místem, kde žije, ale zároveň si docela užívá svou roli hláškujícího frajera se zálibou v literatuře. Je zkrátka po všech stránkách sympatický a vybočující z řady.
Má i svou lásku. Už několik měsíců se mu totiž zdává o dívce, která na místní louce čelí bouři a bleskům (nebo je snad sama dělá). Do tváře jí není vidět, ale když do Ethanovo třídy přichází nová dívka Lena ze zapovězené rodiny Ravenwoodů, Ethanovi je jasné, že je to právě ona. Miloval ji ještě předtím, než ji poznal, a to mu dává silnou motivaci bojovat o přízeň téhle odtažité, cynické holky.

Nezastaví ho to, že Lenu od začátku všichni otevřeně osočují ze satanismu a vyhánějí ji ze školy. Není mu divné to, že když se Lena naštve, ve třídě prasknou všechna okna, a že na místní louku od jejího příjezdu denně ve stejnou hodinu udeří blesk. A neodradí ho ani místo, kde Lena žije se svým podivínským strýcem. Prostě jde dál a dál, abychom ho mohli následovat a podívat se na zoubek rodině, ze které se vyklubou „zaklínači“. To by nebyl zas takový problém, jenže Lena zanedlouho oslaví 16. narozeniny a bude povolána ke světlé či temné straně. Podle proroctví se přidá právě na tu temnou, a navíc to vychází na 21. prosince 2012, takže se její proměnou určí povaha následujícího cyklu. 439226

Film staví svou přitažlivost na ne příliš originální myšlence, že mezi námi žijí zaklínači neboli čarodějové. A že „smrtelníci“, tedy obyčejní lidé, nesmí se zaklínači navázat milostný vztah. Čas od času se to ale samozřejmě stane, což je podhoubí pro melodrama.

Bohužel podrobný popis schopností zaklínačů ani rozdílů mezi nimi a smrtelníky nečekejte. Podle tvůrců to asi není zas tak důležité. Mnohem důležitější je láska hlavních hrdinů, kteří si k sobě i přes rozdíly a překážky hravě najdou cestu a nacházejí si ji k sobě po celý film. To je však už tak ohraný příběh, že by zaujal snad jen v případě, že by dívka byla zombie a muž robot. A protože tvůrci ponechávají všechno kouzlo předlohy téměř netknuté a zaměřují se výhradně na milostná klišé, Nádherné bytosti je ještě zbytečnějším počinem, než nedávné Nadějné vyhlídky.

Ne že by hlavní dvojice nebyla sympatická. Ethan s Lenou tvoří pár, ve kterém to opravdu jiskří, a navíc podrobují své okolí trefné a zábavné kritice. Mladí herci se zhostili svých rolí s vervou a uvěřitelnou dávkou dramatu, které se hodí pro osudovou první lásku. Jejich romance je roztomilá, opomeneme-li trochu přehnané projevy náklonnosti na to, že je jim 15 a 17.

Ostatní postavy a jejich obsazení překvapí. Jeremy Irons už si zahrál nejednoho okázalého podivína, ale jeho postava strýčka Macona, který se z nepochopitelných důvodů rozhodl konvertovat z temnoty ke světlu, je zajímavá jen tím, jak je nezajímavá. Nepomůžou mu podivné kostýmy ani proměnlivý interiér domu, který je zvenku zarostlý, ale uvnitř ultra moderní. Všechno to působí jako špatná adaptace docela zajímavé knihy – vytržené z kontextu a násilně převedené do filmové podoby, čímž zanikla možnost představit si popisované podle své vlastní fantazie. Převedením na plátno už nejedna skvělá předloha ztratila své kouzlo. Když je navíc sama předloha především pohádkou o tom, že láska hory přenáší, má film velkou šanci stát se plochou zbytečností bez schopnosti jakkoliv diváka oslovit. 52054-nadherne-bytosti-653x367

Nádherné bytosti jsou toho důkazem. Scénář si bere to na první pohled zajímavé, ale naprosto nesplňuje potřeby filmu. Většina postav jen dokola opakuje, že láska Ethana a Leny je zakázaná a prokletá. Když už se objeví zajímavější postava (třeba již zmíněná černoška, nebo sexy sestřenice Leny), její příběh je naprosto nedůležitý a nepokrytě odbytý. Vedlejší postavy jsou prostě vytažené z knihy jen pro ty účely, aby na jednom či dvou místech řekly repliku důležitou pro milostnou zápletku. Víc prostoru dostal jen již zmíněný Macon, jehož motivace jsou však značně pochybné, a zlá Lenina matka Serena (Emma Thompson), kterou si zkušená herečka zahrála s až příliš velkou chutí. To z ní dělá karikaturu, která diváka vyděsí spíš svou mimikou, než kouzelnými schopnostmi.

Některé postavy jsou vyloženě zbytečné, některé doslova vymazané – jako už zmíněný neviditelný otec. Předlohu jsem nečetla, ale film je tak očividně nezvládnutou adaptací, že to rozhodně nelze svézt na těžké rozhodování ve střižně. Kdyby byla polovina milostné linie vystřižena a místo ní by se s aspoň trochou respektu k předloze rozvinuly vedlejší postavy (nebo aspoň mytologie kouzelnického světa), byl by to o sto procent snesitelnější film. Už dlouho jsem se v kině tak nekroutila trapností a nudou, kterou nevynahradí ani občasné záblesky dobrého nápadu či nečekaného zvratu. Trapnost vzniká hlavně ve chvílích, kdy postavy chrlí jedu hlášku za druhou. Jednou, dvakrát se zasmějete, ale potom to už jen poukazuje na fakt, že tvůrci se museli uchýlit k zesměšňování poloviny postav, aby druhá polovina nevypadala tak divně. Hlavní hrdina, který vůbec netruchlí po matce, s otcem se nikdy nevidí a za celý život nedokázal vyjet za hranice města (i když je to jeho toužebným přáním), totiž divný je. A stejně tak Lena, které má být patnáct, ale vypadá na dvacet a mluví jako třicetiletá, životem ošlehaná žena. Její magické síly sice mají zvrátit stav celého světa, ale my z nich uvidíme jen pár meteorologických triků a více či méně nalíčené oči.

A co ta samotná lovestory? Teď budu muset přiznat, že jsem viděla Twilight. Ale omlouvá mě, že v celé sérii mám značné mezery. Nicméně díky laťce, kterou Twilight nasadil proklatě nízko, je teď i lovestory z filmu Nádherné bytosti ucházející. Hrdinům se dá chvílemi fandit, jsou naštěstí velmi hezcí a sympatičtí. Ale to rozhodně není důvod, proč natočil film – ani se na něj jít podívat do kina.

Nádherné bytosti
Beautiful Creatures
USA, 2013, 123 min

Režie:Richard LaGravenese
Hrají:Emmy Rossum, Jeremy Irons, Emma Thompson, Viola Davis, Alice Englert, Zoey Deutch, Margo Martindale, Alden Ehrenreich, Ada Michelle Loridans, Jackie Tuttle, Andrea Frankle, Thomas Mann, Philippe Radelet