Recenze na DVD: Je Lion nejdojemnějším filmem roku 2016?

V těchto dnech si můžete zakoupit novinku na DVD v síti MagicBox s názvem Lion. Australsko-americké drama z roku 2016 se zabývá příběhem malého indického chlapce jménem Saroo. Ten si jednou vyrazí se svým starším bráchou hledat noční práci poblíž nádraží. Jenže začne být utahaný. A tak si pětiletý Saroo řekne, že by byl dobrý nápad se jít prospat do vlaku. Sice se prospí moc dobře, ale vlak ho zaveze tisíce kilometrů od domova do Kalkaty. Tam se musí naučit přežít v špinavých uličkách bez přátel a rodiny. Jednou se na něj usměje štěstí a adoptuje ho moc milá rodinka z Austrálie (David Wenham a Nicole Kidman). O 25 let později chlapeček povyroste a rozhodne se vygooglit svůj pravý domov a najít své rodiče.

Je krásný slunečný den a režisér Garth Davis klepe na dveře společnosti The Weinstein Company s nevídanou a nesmírně ušlechtilou myšlenkou. Věnovat jeden povedený snímek na pomoc zmizelým nebo pohřešovaným dětem v Indii, kterých přibývá přes 80 000 každý rok. A výdělek z filmu věnovat organizacím, které tento problém skutečně vyřeší. Nápad to byl velice odvážný, vzhledem k tomu, že Davis předtím režíroval jen pár epizod seriálu Na jezeře a reklamy na energy drinky. Ale do nového projektu podle skutečné události a autobiografické knihy se vrhl s plnou vervou. A výsledek? Inteligentní a kvalitní doják, který si skoro došel pro šest Oskarů.

Už od začátku filmu Davis dává najevo, že film není ujetá zábava pro široké publikum. Lion začíná velmi umělecky – záběry na dechberoucí indickou krajinu dokreslovanou lehkou klavírní melodií. Podobné velmi dlouhé záběry na krásnou přírodu s působivou hudbou se ve filmu vyskytují velice často. Lion je filmem, který vás nutí přemýšlet. Tyto záběry následují vždy po nějakém důležitém momentu nebo zajímavé myšlence, aby měl divák čas vše vstřebat. Nejčastěji se objevují v první půli filmu, která se zaměřuje na hlavní postavu jako na pětileté dítě, které žije v nelidských podmínkách z pohledu západní civilizace. A to vás nenásilnou formou nutí přemýšlet o poselství celého filmu. Žijeme si jako prasata v žitě se všemi našimi supermarkety a elektronikou, ale mezitím umírá hlady někdo, komu bych mohl pomoct. Saroo později zmiňuje tuto myšlenku jako dospělý, když si uvědomí, že vyrůstal v úžasném domově na prosluněné pláži, zatímco jeho matka každý den křičí jeho jméno a nosí kameny, aby uživila celou rodinu.

Navzdory silné umělecké stránce filmu je Lion v první polovině velmi divácky zábavný. Příběh se rozvíjí svižně a velmi rychle mi malý chlapec přirostl k srdci. Myšlenka o malinkém chlapci s křehkou duší, který se zdá být ztracený jako kdyby byl na druhé straně vesmíru, má něco do sebe a je velmi silná po emoční stránce. V první polovině pozorujeme chlapcovo veselé dětské hašteření navzdory tvrdým okolnostem a dětskou naivitu plnou naděje, která vidí celý svět jako svého spojence:

„Hledali jsme tvoji maminku, ale nikdo se neozval.“, povídá smutně sociální pracovnice. „A moje maminka se ozvala?“, ptá se Saroo. „Ne, vůbec nikdo se neozval.“, odpovídá se smutkem pracovnice. „A můj bratr Gudu se ozval?“

Problém může nastat v druhé polovině filmu, která se soustředí Sarooa jako na dospělého chlapáka. Tam příběh nepřirozeně zvolní a nějakou dobu se ze stránky příběhu nic moc neděje. Je to proto, protože Lion je velmi empatický film a je založen na tom, že soucítíte s hlavní postavou. Takže většinu druhé poloviny filmu tvoří sentimentální rozplývání se nad každým detailem, který hlavní postavě připomene její dětství. Například džalebi (taková červená indická ňamina, která vypadá jako nakrájená rajčata), které dostane k jídlu u svého přítele. Při pohledu na pokrm si vzpomene na to, jak mu jeho bratr kdysi slíbil, že mu džalebi koupí jako svačinku v práci, a vytrysknou mu slzičky. Přičemž jsem si vzpomněl na svého velmi blízkého přítele, který byl také adoptován, a své zkušenosti popisuje stejně melancholicky jako Saroo. To mi velmi napomohlo k tomu, abych byl ze vzpomínek hlavní postavy taky naměkko. Ale myslím si, že kromě vzpomínek má druhá polovina filmu emoční roviny, které fungují i pro diváky, kteří nemají adoptované přátele. Síla tohoto příběhu spočívá v tom, že si Saroo stanovil nemožný úkol, o kterém ani on sám nevěří, že by ho dokázal. Jeho hledání tedy není tak plné naděje a dětského smíchu jako v jeho dětství, ale je to spíše zoufalé volání o pomoc z posledních sil.

Lion rozhodně není film pro masy. Zaměřuje se na velmi specifickou část filmařského umění. Celý snímek je založený na tom, že s hlavní postavou soucítíte, v čemž vám pomáhají zajímavé myšlenky a jasné poselství filmu, a taky svižná první polovina Liona, ve které vám Saroo přiroste k srdci. Pokud jste ten typ, který nesnáší malé indické haranty, kteří se ztrácejí ve vlaku, pak Lion vyškrtněte ze seznamu filmů, na které se chcete podívat. Ale pokud si rádi pobrečíte u inteligentně zrežírovaného dojáku, který si málem šáhl na šest Oskarů, pak v dramatu Lion jistě najdete zalíbení.

DVD s filmem Lion si můžete zakoupit v síti Magicbox zde.

Na trailer k filmu se můžete podívat zde:

Pavel Melotík