Recenze: Mrtvý z Olivetské hory je srdeční záležitostí

Jaroslav Velinský stvořil detektiva Augustina Velikého. Nomen omen. Penzionovaný kriminalista vyniká nejen svou výškou, ale i důvtipem, šarmem  a bystrým kriminalistickým  úsudkem. V patách je mu, stejně jako Sherlockovi, jeho přítel Watson, akademický malíř Jozífek Smetana. Dva až tři kroky za Velikým je v poklusu policie, která čas od času pozatýká ty, které Augustin elegantně usvědčil.

Celkem jednoznačně rozdané karty nabývají osobitého obrazu v kulisách socialistického Československa let minulých. Jaroslav Velinský své detektivky v této době psal jako současné příběhy. Retro styl tak nebyl jeho záměrem.  Cílem bylo vzdát hold městu a krajině svého mládí a lidem, které na své životní cestě potkal. Příběhy nežehrají na dobu, ve které je autor psal. I když by mohly.

Augustin je rozvážný, vzdělaný a inteligentní. Usvědčení vraha je tak čistě záležitostí pečlivého zvážení všech důkazů, pozorování detailů a výslechu podezřelých. Policie hraje druhé, spíš třetí housle a sbírá drobečky. Jozífek Smetana přispívá k vyšetřování spíš mimoděk svou nešikovností a jaksi náhodou. Nicméně je jako věrný přítel nepostradatelný minimálně k rozvážnému popíjení vermutu. Ve dvou se přeci jen lépe pije.

Mrtvý z Olivetské hory je třetí detektivkou s Augustinem Velikým. Předcházela jí Spravedlivá pistole a Hra na smrt.

Při čtení na čtenáře dýchne kouzlo starých českých detektivek z dob, kdy DNA bylo sci-fi a policii bylo nutno zavolat k nalezenému tělu z nejbližší pevné linky. Jednoduchost určitě nehrozí. Autor si skutečně nebere servítky a čtenáře vodí po spletitých cestách podezřelých okolností. Žádná mu nepřijde dost podivná, aby ji nechal jen tak ladem. Vědom si značné přeplácanosti ve vyšetřování, odvádí pozornost od detektivní podstaty k zábavným rozhovorům.

Síla Velinského knih je právě v onom konverzačním humoru. Ten často odkazuje na literární postavy nebo dobře známé citáty. Velinský si hraje s jazykem vskutku nápaditě. Po čase se snadno čtenář přistihne při zjištění, že knihu nečte ani tak pro odhalení totožnosti vraha jako pro potěšení z četby samé.

Oproti předešlým knihám je Mrtvý z Olivetské hory zajímavý svým stylem „zamčeného pokoje“. V lese je nalezen mrtvý tramp. Náhodou se k němu namane i trojice vyšetřovatelů v čele s Augustinem Velikým. Jisté je jen jedno: vrahem je někdo z party. Uprostřed lesa tak zůstává jen vrah, vyšetřující a skupina podezřelých s hromadou důvodů k vraždě dotyčného. je jen na Augustinově ostrovtipu, aby rozklíčoval složité pozadí vztahů a jednotlivé příběhy všech kamarádů, kteří se sešli pod širákem. A proč je jeden mrtvý a druhý vrahem.

Příběhy Augustina Velikého mají vždy velmi originální zápletku a ještě nápaditější rozuzlení. Autor se skutečně nebrání vůbec ničemu a skalní fanoušek detektivek by mohl ledacos namítat. Čas od času se pohybuje na hranici uvěřitelnosti a ne všechny důkazy a stopy jsou vyargumentovány tak, aby obstály před kritickým okem čtenáře.

Mladšího čtenáře mohou zaskočit některé dobové pojmy a rekvizity. Ne však natolik, aby mu to zkazilo požitek z detektivky. Menší konzultace s rodiči by ale nebyla na škodu. Příběhy Augustina Velikého jsou zkrátka retro četbou. Dříve narozeným připomenou staré dobré rodokapsy. Mrtvý z Olivetské hory v Rodokapsu po revoluci i vyšel. Tomu odpovídá i rozsah. Není to žádná kláda, která by vás připravila na několik nocí o poklidný spánek. Celkem poctivě se snaží nabídnout originální příběh.

Jaroslav Velinský je zábavným vypravěčem. Jeho postavy mají příjemný lidský rozměr svými nedostatky. Prostředí odkazuje na místa, ve kterých prožil kus svého života. Z knih je patrný silný citový vztah k těmto místům. A tak, zatímco Augustin Veliký pátrá, může čtenář s láskou zavzpomínat na svá mladá trampská léta a doby, které, ať už byly jakékoliv, patřily jeho mládí a jsou dávno pryč. Mrtvý z Olivetské hory je především poctou osadě Island a kamarádům z ní, kteří znali Velinského jako Kapitána Kida. Z knihy je patrná jistá nostalgie, láska a  hluboké propojení s přírodou. Ačkoliv ve svých knihách zůstává autor věrný svému stylu, je Mrtvý z Olivetské hory něčím výjimečným. Z každé stránky je patrné, že jde o Velinského srdeční záležitost.

Mrtvý z Olivetské hory, Jaroslav Velinský, Mystery press, 2018

Všechny knihy Jaroslava Velínského můžete zakoupit jako e-booky ZDE

8
recenze-mrtvy-z-olivetske-hory-je-srdecni-zalezitostiDetektivní příběh není žádnou kládou, která vás připraví o klidný spánek. Namísto toho nabízí zábavnou zápletku a inteligentní konverzační humor, který vás bude bavit víc, než samotný hon na vraha.