Recenze: Mocný vládce Oz je jen nevinná pohádka

Pouťový kouzelník Oscar Diggs, který si říká Oz, není žádný svatoušek. Svádí jednu krasavici za druhou a nedbá na jejich zlomená srdce. Svět pouťových atrakcí v Kansasu je však příliš malý, a tak je jen otázkou času, než se Ozovi jeho chování vymstí. Právě to se stane v den, kdy začínáme Oze sledovat. Po nevydařeném představení Oze vyhledá muž jedné z žen, které byly mladým kouzelníkem svedeny. Je to shodou okolností silák, který v cirkusu nejspíš láme železo nebo polyká nože. A tak Oz naskakuje do balónu s úmyslem zmizet někam hodně daleko. Přímo za ním však právě začíná řádit tornádo, do kterého je balón stržen. Oz se zapřísahá, že se polepší, pokud nezemře a dostane druhou šanci. Tu taky dostává, když se probouzí v zemi Oz plné křiklavě barevných rostlin a podivuhodných věcí. Na břehu řeky se setkává s krásnou Theodorou (Mila Kunis), která je hodnou čarodějkou. Oz neodolá jejímu půvabu a v noci ji svádí. Hned druhý den však pochopí, že v zemi Oz si nemůže dovolit to, co v Kansasu. Má se totiž podle proroctví stát králem, hned jak svrhne zlou čarodějnici, která zabila předchozího krále. Theodořina sestra Evanora (Rachel Weisz) je prozatím správkyní Smaragdového zámku, dokud se neobjeví právě “mocný čaroděj Oz”. Pouťový kouzelník sice umí vyčarovat nanejvýš tak květinu z rukávu, rychle se ale s vidinou zlatého královského pokladu smíří s rolí čaroděje, který má opět nastolit mír. Tolik k začátku příběhu. Víc neprozradím, abych zachovala pro potenciální diváky alespoň tu trošku překvapení, kterou příběh přináší.

This Is 40

Mocný vládce Oz je pohádka, která převzala vizuální i vypravěčský styl muzikálu z roku 1939 Čaroděj ze země Oz. Příběh nového filmu časově předchází ten původní. Neznalost Čaroděje však není překážkou. Jediné, co překvapí diváky, starý film neviděli, bude naivita příběhu, kterou v dnešní době nenajdete ani v animovaných filmech pro děti. Mocný vládce Oz je skutečnou pohádkou, jejíž scénář jako by vznikl před mnoha lety. Efekty jsou moderní, ale všechno ostatní působí jako z doby dávno minulé – šablonovitost příběhu, polopatické zdůrazňování hlavní myšlenky, naivní zvraty a přehnané

herecké výkony. Kdyby film vzniknul jako pokračování chvíli po premiéře Čaroděje, skvěle by to fungovalo, ale v roce 2013 to vypadá, jako by ve studiu našli dávno zapomenutý scénář, který se nechtělo nikomu přepisovat.

Pro rodiny z dětmi je Mocný vládce Oz ideální, protože přitažlivou formou jasně definuje dobro a zlo a upozorňuje, co se může stát, když si člověk hraje na něco, čím není. Film Sama Raimiho si ale hraje na dospělou podívanou pro masové publikum, která má potenciál stát se velkým hitem. To možná ano, ale právě jen pro dětské diváky, kteří se nedívají na svět kritickýma očima. Filmová pohádka dnes může uspět, jen když přijde s něčím novým a patřičně fantastickým, jako například Hvězdný prach, který byl originální, aktuální a vtipný. Mocný vládce Oz rozesměje nanejvýš svou absurditou. Aktuální je pouze v tom, že v zemi Oz nově najdete i černochy a asiaty, což je směšná a zbytečná úlitba politické korektnosti. A co se týče originality – příběh by byl předvídatelný, i kdybychom díky Čaroději ze země Oz nevěděli, jak to nakonec dopadne.

5453973-mocny-vladce-oz

Raimi si do hlavní role vybral Jamese Franca, kterého režíroval už v sérii Spiderman. Tentokrát má charismatický a nepochybně herecky nadaný Franco mnohem víc prostoru – vlastně je to celé o něm a jeho proměně v lepšího člověka.
Oz je zajímavá postava, protože má víc špatných vlastností, než těch dobrých. Je to lhář, podvodník a mistr úniků. Chce mít svůj klid, pokud možno dost peněz na pohodlný život, a sem tam nějaký ten románek s krasavicí. Přestože tvrdí, že touží být velikým a slavným, když takovou možnost dostane, moc se mu do toho nechce.

Takového člověka je velmi těžké svézt na správnou cestu. Nebýt krásné Glindy (Michele Williams), bylo by jen těžko uvěřitelné, že Oz je ochotný riskovat život pro záchranu nepočetných obyvatel země. Navíc to jsou vesměs bytosti, které by se hodily právě do toho cirkusu – liliputáni, vousatí “všeumělové”, porcelánová panenka, okřídlená opice atd. Jejich přítomnost je zapříčiněná mírou podivnosti, kterou nastavil film z roku 39. Jinak ale tohle panoptikum nedává žádný smysl, ani nebaví, ani neudivuje, jen tam prostě je. A všichni, včetně přirozeně skeptického Oze, berou všechny ty podivnosti naprosto vážně.

Když tři krásné čarodějky vypouštějí z úst směšné názvy a zákony jejich světa, nedává to světu na životnosti, nýbrž to postavám ubírá na uvěřitelnosti. Škoda takových postav a jejich obsazení – Mila Kunis, Michelle Williams a obzvlášť Rachel Weisz jsou nádherné, a hlavně díky nim je film snesitelný. Franko je sice charismatický a dobře se na něj dívá v jakékoliv situaci, jeho postava je ale vedená tak nepravděpodobnými cestami, že je všechna snaha zbytečná.  JAZ47a50d_048_GY0050_cdl_v11421043_R

Mocný vládce Oz je bezchybný, co se týče efektů, jinak ale vyvolává hlavně otazníky. Proč  je hudba tak tuctová a podbízivá, proč musíme sledovat peripetie podivných vedlejších postav, které jsou v příběhu zbytečné, proč je příběh tak předvídatelný…a proč byl vůbec tenhle film natočen.

Dnešní děti původního Čaroděje ze země Oz asi jen stěží znají, ale pokud je nový film navnadí k zhlédnutí více než 70 let starého muzikálu, bude všechno to pitvoření přece jen k něčemu dobré.

Mocný vládce Oz
Oz: The Great and Powerful