RECENZE: Melouch Michala Viewegha

Nová kniha Michala Viewegha je pro mě velkým zklamáním. A to jsem po přečtení informací na přebalu knihy neměla valná očekávání. Hlavní hrdinové jsou gigolo a nájemný vrah. Ano, opravdu. A opět v příběhu hraje podstatnou roli ztráta paměti. Kniha má naštěstí jen necelých 160 stran, a to potištěných velmi sporadicky. Ale i tak bylo prokousat se do poslední kapitoly, která je mimochodem opravdu třešničkou na dortu, poměrně náročným úkonem.

ml225364

V románu jsou dvě dějové linie. V jedné spisovatel podlézavě vnucuje filmový scénář nadutému producentovi. Oba jsou poměrně uvěřitelně vykresleni a je znát, že se jedná oblast, o které pan Viewegh něco ví. Jejich setkání se odehrává u řeky Sázavy, což jak všichni víme, je oblast autorovi velmi blízká. V jejich dialogu, který se line napříč celým příběhem, se objevuje na můj vkus hodně sprostých a ještě více slovenských slov. Na druhou stranu to rozhovoru dodává na autentičnosti.

Druhou dějovou linii vytváří samozřejmě příběh, který je zároveň výše zmíněným filmovým scénářem. Jen doufám, že se do kin nikdy nedostane. Kamarádi Trefa a Rocco, oba bývalí učitelé, nyní nájemný vrah a gigolo, spolu jedou na dovolenou na Sázavu. Opět nad předchozí větou musím kroutit hlavou. Rocco je po vážném úrazu hlavy a trpí ztrátou paměti. Více než následky úrazu ho trápí úprk jeho bývalé lásky Violy.

Dobré knihy

Následně se ukáže, že Trefa o Viole přece jen ví víc, než kamarádovi tvrdí. A i přestože si slíbili, že o dovolené pracovat nebudou, mají oba jiné plány. Pomineme-li absurdní skutečnost, že gigolo a nájemný vrah (který myslíte, že se jmenuje Trefa?), jsou spolu na dovolené, závěr příběhu je až trapný. I přestože je všechno pečlivě načasované a obě linie do sebe zapadají s milimetrovou přesností. Právě zde je znát autorova mnohaletá zkušenost. Prozradím vám snad už jen to, že poteče krev. A nejen ta.

Jsem ráda, že se pan Viewegh těší dobrému zdraví a přeju mu statisíce prodaných výtisků. Přestože nikdy nepatřil mezi mé oblíbence, jeho dialogy mě často bavily a mnohé postavy mi byly sympatické. A některé z jeho knih se mi snad i líbily. Melouch ale mezi ně rozhodně patřit nebude. A čtení jeho dalšího románu, který jistě přijde co nevidět, velmi pečlivě zvážím.

Knihu je možné koupit zde.

Leona Šťávová

2