Recenze: Marťan botanikem

Premiéra filmu Marťan nemohla mít lepší načasování. Do českých kin jde dnes, jen tři dny po oznámení převratného objevu NASA, že na Marsu je voda v tekutém skupenství. Kdyby to býval Mark Watney (Matt Damon) věděl, měl o jednu velkou starost méně. Ale jako astronaut, který je zároveň zkušeným botanikem, si dovedl poradit i tak.

V novém filmu odborníka na sci-fi Ridleyho Scotta zůstal astronaut Mark Watney na Marsu sám. Jeho posádka odletěla v domnění, že Mark zahynul během silné bouře, která je postihla během průzkumné mise. Jenže Mark nezemřel a musí přežít sám na Marsu celé čtyři roky. To je totiž nejkratší doba, ve které může přiletět záchranný tým. Mark má sice k dispozici mobilní stan s přetlakovou komorou, Mars rover a také modul schopný odstartovat do vesmíru, ale to vše mu je samo o sobě k ničemu. Zásoby jídla má jen na 30 dní, všichni si myslí, že je mrtvý a Mark nemá možnost, jak se spojit se Zemí. Zatím…

Autor filmové předlohy Andy Weir to udělal vskutku chytře. Nejdřív poskytl knihu Marťan zdarma na svémMartan 03 blogu a později na žádost fanoušků sci-fi ji nabídl ke stažení za necelý dolar. I díky tomu se kniha stala bestsellerem a dalo se předpokládat, že filmové zpracování osamělého astronauta na sebe nenechá dlouho čekat. Filmy z vesmíru jsou zrovna v kurzu (Interstellar 2014, Gravitace 2013), takže s Marťanem se nedalo šlápnout úplně vedle. Alespoň co se divácké úspěšnosti týče. Zpracování mohlo dopadnout výrazně hůře. Naštěstí se ho chopil specialista na sci-fi Ridley Scott, autor Vetřelce a Blade Runnera.

Do hlavní role obsadil Matta Damona, což byl dobrý tah. Damon si zahrál už v úspěšném Interstellaru a role Marka Watneyho mu sedla. Tvůrcům se podařilo Marťana dobře rozložit do tří vrstev, takže ani během více jak dvou hodin se divák nemá čas nudit. Film se odehrává nejen na rudé planetě, ale také v centru NASA a v raketovém modulu, ve kterém se vrací Watneyho posádka zpět na Zemi. Jakmile by se měly začít zdát Markovy pokusy, coby bývalého botanika, obhospodařovat Mars zdlouhavé, příběh nás odvede do řídícího centra NASA. Tam jsme svědky příprava na záchrannou misi, ale také vnitřních bojů mezi jednotlivými pracovníky, kteří se musí rozhodnout, co je dobré pro jednoho člověka a co slouží vyšším cílům.

Ano, najde si i nějaká ta vada na kráse. Rozhodně si mohli tvůrci odpustit poslední předtitulkovou scénu. Vynechat se dala i postava geniálního astrofyzika, přidrzlého takřka teenagera, který pomůže zachránit troskotající misi. Největší problém je, že jeho postava nedostala ve filmu dostatečný prostor a působí dojmem něčeho cizorodého. Jako by se doprostřed filmu omylem dostala postava z IT Crowd. Jen to není vtipné a chvíli jsem skutečně přemýšlel, jestli se ve střižně nedostalo do filmu něco, co tam nemá být. Martan 02Navzdory tomu natočil Ridley Scott velmi dobrý film. Dokonce i pasáže oslav amerického hrdinství mi tentokrát nevadily a přišlo mi, že tak nějak by to pravděpodobně i probíhalo. Nakonec i já bych nejspíš sledoval záchranu astronauta s podobným prožitkem. Navíc Scott natočil film jak ze staré školy. Spousty scén sám odlehčuje např. tím, že v nich použije až nečekanou hudbu. Od začátku je film plný hitů ze sedmdesátých a osmdesátých let, Bowiho a Abbu nevyjímaje.

V poslední době jsme zvyklí, že se filmaři předhánějí v technické náročnosti a speciálních efektech. Ne, že by Marťan vypadal jak z dob Karla Zemana. Předpokládám, že rozpočet filmu by vyrovnal i náš státní deficit, ale víc než na triky je film zaměřen na atmosféru. Ta je budována především scénami, ve kterých Witney do kamery namlouvá svůj deník. Druhým důležitým prvkem je skutečnost, před kterou jsou jednotliví hrdinové postaveni. Mark Watney ví, že pravděpodobnost na záchranu je takřka nulová, přesto se nevzdává. Ředitel NASA Teddy Sanders (Jeff Daniels) musí určit, zda je jeden život dost důležitý, aby obhájil riskování životů dalších pěti astronautů při záchranné akci. A kapitánka mise Melissa Lewisová (Jessica Chastain), se musí vyrovnat s rozhodnutím, kterým nechala Maerka na Marsu. Díky tomu Marťan není jen prvoplánovým kasovním trhákem, ale povedeným scf-fi dramatem.

The Martian
Sci-Fi / Akční / Dobrodružný
USA, 2015, 134 min
Režie: Ridley Scott
Předloha: Andy Weir (kniha)
Hrají: Matt Damon, Kate Mara, Jessica Chastain, Kristen Wiig, Sebastian Stan, Michael Peña, Sean Bean, Mackenzie Davis, Chiwetel Ejiofor, Donald Glover, Jeff Daniels, Aksel Hennie, Naomi Scott, Jonathan Aris, Lili Bordán, Brian Caspe, Gruffudd Glyn, Sam Spruell

8
recenze-martan-botanikemTvůrcům se podařilo Marťana dobře rozložit do tří vrstev, takže ani během více jak dvou hodin se divák nemá čas nudit.