Recenze film2_looper_40

vydáno 14. 10. 2012

Recenze: Looper

Looper, neboli „smyčkovač“, je profesionální vrah budoucnosti, který svou práci odvádí naprosto čistě díky cestování v čase. To sice ještě nebylo vynalezeno, ale za 30 let od filmové přítomnosti bude, a mafiáni budou s chutí využívat tohoto ilegálního prostředku k posílání odsouzených do minulosti. Tam je v určenou hodinu looper zastřelí, aniž by viděl jejich identitu, a spálí tělo. Tím se osoba dokonale sprovodí ze světa. Smyčka v názvu odkazuje jednak na časové paradoxy, ale hlavně na kruh, který každý looper dřív nebo později uzavře. Jednoho dne se každému z nich stane, že si ho v budoucnu najdou, pošlou jemu samému do minulosti spolu se zlatou odměnu jako odstupným, looper sám sebe zabije a teprve potom zjistí, o koho jde a že mu zbývá 30 let života.

Je jasné, že hlavní hrdina si vybere jiný osud. Co všechno se mu však zaplete do cesty, je stejně nepředvídatelné, jako cestování v čase.

Sympatické na Looperovi je, že skvělý trailer neprozrazuje z děje téměř nic, a i přesto nalákal do kin spoustu diváků (nebo možná právě proto). Dvě verze loopera Joea bojují o holý život hned nadvakrát, protože kromě bývalých zaměstnavatelů, kteří se je snaží dopadnout, si jdou po krku i navzájem. Je to už podruhé za poslední dobu, co se ve filmu sejdou dvě verze stejné postavy a nemají se příliš v lásce (Muži v černém 3 – Boris Bestie). A i tentokrát je dost zábavné sledovat paradox, kdy budoucí verze opovržlivě poroučí minulé verzi, která drze oponuje. Když navíc tyhle dvě verze hrají tak vizuálně přitažliví herci, jako v tomhle případě, skýtá to mnohem lepší základnu pro rozehrání děje, než kdyby šlo o “obyčejné” protivníky.

Velkým plus je příběh. Ten není v Looperovi jen druhořadou linií, která vyplňuje to hlavní – vizuální stránku. Z traileru to sice vypadalo, že přesně tak film dopadne, protože nápad se nezdál být příliš nosný. A vizuální zpracování hraje v traileru mnohem důležitější roli, než v celém filmu.

Naštěstí, příběh je propracovaný a překvapivý. Vymyká se klasickým příběhovým vzorům, čemuž hodně napomáhá cestování v čase a s tím spojené paradoxy. Tvůrci se však naštěstí v tomhle složitém jevu nenimrají a berou si z něho jen ty nejlepší nápady, které se hodí do originality filmu. Například způsob mučení uprchlých odsouzenců z budoucnosti je jednou z nejpřekvapivějších scén, které jsem za poslední roky v kině viděla. Vyvaruji se prozrazení jakéhokoliv dalšího detailu, protože nechci připravit nikoho o překvapení, o čem zbytek filmu pojednává. Jen prozradím, že krásná Emily Blunt je sice především povinným něžným protějškem hlavního hrdiny, ale zároveň nezvyklou postavou, jejíž osamělost a mateřská láska jsou nezvykle dopodrobna rozebírány.

Když se vrátím k traileru, ve kterém je nezvyklé nasnímání vcelku obyčejných akcí hlavním lákadlem, musím říct, že je to od tvůrců trochu podvod. Hlavní kamerová kouzla, která tvůrci v traileru ukázali, se ve filmu odbijí během prvních 10 minut a potom už je obrazová stránka docela obyčejná, samozřejmě v rámci kvalitních akčních Hollywoodských snímků. A navíc, vzhledem k tomu, jak vysokou laťku film sám sobě nasadil, jsem si místy všimla pár vizuálních a příběhových chyb, které výsledný dojem poněkud shazují.

I přes dobrý příběh a velmi slušné obsazení by víc těch stylových legrácek a vizuálních kouzel neškodilo. Originální pohledy kamery, které zkoumají hrdinovu psychiku, jsou v tomto žánru spíš výjimkou, a bylo by moc příjemné vidět jich v kombinaci s akcí a chytrým dějem co nejvíc. Výše rozpočtu však nejspíš sotva stačila na nástin budoucnosti.

Dvojice hlavních hereckých hvězd, z nichž jedna právě stoupá, a druhá je na vrcholu už pěknou řádku let, aniž by ztratila na slávě, je každopádně největším lákadlem filmu. I bez Bruce Willise by ale tenhle film byl jedinečný a divácky přitažlivý. Jenže kdo jiný než Bruce Willis by dokázal vystřílet nepřátelskou základnu tímhle stylem…

Dobré knihy

Docela jsem se bála, že známá tvář jakožto starší já hlavního hrdiny je jen samoúčelným magnetem na diváky. A že podobnost mezi dvojicí mužů, kteří hrají stejnou osobu v rozmezí 30 let, nebude dostatečně uvěřitelná. Díky úpravě Levittova obličeje však je vidět docela velká podobnost. Možná že pro kariéru Josepha Gordon-Levitta je to symbolická role, která předurčí jeho další dráhu. Bude novým Brucem Willisem? Zatím se pohybuje na pomezí akčních a charakterních rolí a lze očekávat, že od něho ještě uvidíme velké věci.

Film Looper je mi sympatický hned v několika ohledech. Navzdory rozmáchlé pointě je to spíš skromný filmový počin, který nabízí spoustu nápadů a narážek. Hodně často mi připadalo, že se dívám na něco originálního. Sice jsem od jiných kritiků slyšela, že vykrádá až příliš mnoho jiných filmů, ale s tím nesouhlasím. Buď jsem viděla hodně málo filmů, nebo mi nová kombinace známých prostředků přijde originální. Ostatně, co jde dneska vymyslet, když máte „jen“ 30 milionů a klišé jménem cestování v čase? To, co vymysleli tvůrci Loopera, jsem rozhodně ještě neviděla. Měla jsem pocit, že se dívám na začátek něco mnohem většího, ať už z režisérského, scenáristického, nebo hereckého hlediska. A k tomu pocitu se ráda kdykoliv vrátím.

Looper

USA / Čína, 2012, 118 min
Režie: Rian Johnson