Recenze: Lenochova cesta k úspěchu

Lenochova cesta k úspěchu je další z řady úspěšných knih terapeuta a lektora Billa O´Hanlona. Autor se věnuje praktické a srozumitelné formě terapie, kterou může snadno aplikovat každý čtenář nebo návštěvník jeho přednášek a kurzů. Lenochova cesta k úspěchu je motivační knihou, která čtenářovi nabízí optimistický pohled na jeho horší já.

Rozhodně nečekejte recept na úspěch v deseti bodech nebo pět tipů, jak získat peníze. Žádný nákupní lístek na štěstí. Nekoná se nic jako recept na bábovku nebo cuketové variace na štěstí. Nečekejte kuchařku.  „Lenoch“ je vyprávění o nás samých a cestě do našeho nitra, po které vás autor provede nejen svými vědomostmi ale i za pomocí svých vlastních zkušeností.

Kniha je co do rozsahu poměrně úsporná a tak uspokojí i lenochy na slovo vzaté. Obsah je rozdělen do kratších či delších témat. Tak, aby bylo řečeno vše podstatné jasně a stručně. Žádná zbytečná omáčka navíc.  V jednotlivých kapitolách osvětluje autor čtenářovi svou cestu k lenošení a posléze k úspěchu. Propracovává se postupně a systematicky od samotného zjištění, že jste lenochem, přes báječnou prognózu, že se s tím dá něco dělat. K těm nejdůležitějším faktům se vrací a zdůrazňuje je. Na konci nechybí ani přehledné shrnutí těch nejzásadnějších  myšlenek  a rad.

Autor je velmi empatický. Přiznává svou omylnost, tápání a je tím čtenářovi blízký. Nestaví se do role neomylného děda Vševěda, který rozhazuje moudra jak Večerníček pohádky na všechny strany.  Popisuje sám své obavy, prvotní neúspěchy a obavy. Vlastně je to strach a negativní pocity skrývající se v něm stejně jako v každém, co je dle autora tím skutečným hnacím motorem. Má za to, že naopak to jsou ty nejsilnější stránky, které vedou k úspěchu, pokud je člověk přijme a využije.

Nebojí se hovořit o neúspěších, protože přidává i vlastní diagnózu toho, proč k nim došlo, jak se jim mohl vyhnout. Bez hořkosti a marnosti. Hned na druhý nádech přidává postřehy a glosy ze života velikánů a veřejně uznávaných úspěšných lidí. Servíruje tak jednoduchou myšlenku: Na úspěch i neúspěch mají právo všichni bez rozdílu. Bill O´Hanlon je zkrátka člověk jako každý jiný. Je učitelem i žákem.

Mluví upřímně a jasně. Neschovává myšlenky za květnaté příměry. Kapitoly nepřetékají jedna do druhé. Každá tvoří ucelenou radu. Díky tomu se čtenář vrací snadno k těm, které ho zaujaly, nebo které touží z jakéhokoliv důvodu přečíst znovu.  Kniha je tak dobrou učebnicí, protože v ní lze vždy snadno najít vytouženou pasáž.  K přehlednosti přispívá i závěrečné shrnutí nejdůležitějších myšlenek.

Motivační kniha Lenochova cesta k úspěchu může mnohé nasměrovat nebo inspirovat. Nejsem si však zdaleka jistá, že lze díky ní nějak zásadně změnit život. Ne všichni žijeme v takové konstelaci okolností, abychom mohli jít za hlasem lenocha v nás. V mnohých dřímá lecjaký talent, ale ani po uposlechnutí všech dobrých rad z nás nebude Goethe, Mozart natož Ryšavý.  Podoba úspěchu je však individuální a mnohdy je o spokojenosti v nás.

Lenochova cesta k úspěchu oplývá nakažlivým optimismem. Jako motivační kniha plní svůj účel nejen obsahem, ale i zpracováním.

Knihu můžete zakoupit na stránkách nakladatelství Portál.

Do neděle 21.2.2016 o Lenochovu cestu ke štěstí můžete soutěžit na našem webu.