Recenze: Krutá krása – příběh na hranici lásky a nenávisti

Její úkol byl zabít ho. Jejím osudem je však milovat ho. Nyx Triskelionová je Kráska, která má porazit Zvíře. Tak začíná Krutá krása, která dělá čest svému jménu a přinese vám opravdu krutý i krásný příběh.

Již od narození byla Nyx zaslíbená krutému vládci svého království, který vládne její zemi už devět set let. Za jeho vlády se po zemi toulají démoni a na nebi nesvítí slunce ani hvězdy. Říká si Laskavý pán, protože vám splní každé přání, ovšem za cenu, která je vždy vyšší, než se na první pohled zdá. A právě touto cenou je i Nyx, kterou zaprodal vlastní otec za své pošetilé přání. Nyx je vychovávána k tomu, aby se stala jeho manželkou a jednoho dne ho zničila. Ví, že cenou za zničení démona pravděpodobně bude její vlastní život. Přesto je ochotná jej nabídnout.

V den svých sedmnáctých narozenin se tak ocitá v magickém sídle Laskavého pána jako jeho nevěsta. Je připravená ho v pravou chvíli zabít a zrušit jeho temná kouzla. Pak ovšem poznává svého manžela a zjišťuje, že není kruté monstrum, jako si vždy představovala. Naopak on sám je možná oběť osudu, pronásledovaný Stínem a démony. Co když si temnotu nevybral? Co když se jí děsí?

Krutá krása je dalším převyprávěním pohádky Kráska a zvíře. Není první variací na tuto pohádku, v moři retellingů se však rozhodně neztratí. Krutá krása totiž přináší kombinaci temné atmosféry, netradičních hrdinů a řecké mytologie.

Autorka stvořila zajímavý svět, který je nesmírně pestrý. Až se vám z toho na prvních stránkách zatočí hlava.  Představte si ostrov, odtržený od vnějšího světa, kde lidé stovky let žijí bez slunce nad hlavou. Ostrov, kde fungují zvláštní hermetické síly a kde ožívá řecká mytologie. Nesmím zapomenout ani na sídlo Laskavého pána, dům, který má nekonečno pokojů a za některými dveřmi číhají věci horší než samotná smrt. Po tomto domě se potuluje hlavní hrdinka a odhaluje jedno tajemství za druhým. Po každém dalším odhalení budete napjatější a zvědavější než předtím.

V jedné knize tu totiž najdete všechno možné. Římskou mytologii, pohádku o Krásce a zvířeti, Rampelníkovi a Pandořinu skříňku. Všechno je to navíc pořádně zamotané a spletené dohromady. Kniha by si zasloužila o pár stránek navíc a vše v ní pořádně vysvětlit. Takhle je občas dost náročná na pochopení. Konec je hodně komplikovaný a moc bych se divila, kdyby se našel čtenář, který po dočtení nebyl zmatený.

Konec a překombinovanost je největší slabinou této knihy. Kromě těchto nedostatků to ale jinak bylo skvělé čtení. Příběh pěkně odsýpá. Čeká vás řada překvapení i milostný trojúhelník, který autorka vyřešila naprosto originálně. Bavit vás budou i hlavní hrdinové, kteří jsou nesmírně zajímavá dvojice a jejich škádlení dodává knize jiskru.

Kdyby se autorka více rozepsala a vše rozumně vysvětlila, mohla to být výborná kniha.  Takhle není úplně dokonalá. Je ovšem zaručeně jiná. Temná, magická, sladká, překvapivá. A i když je chaotická, skrývá se v ní jedinečný příběh, který v sobě spojuje i zdánlivě nespojitelné.

Krutá krása, Rosamund Hodge, CooBoo, Albatros Media, 2018

úvodní foto: movieweb.com

7