RECENZE: Kniha zvláštních nových věcí aneb bezkonkurenční Faber!

Michel Faber ohromil české čtenáře především románem Kvítek karmínový a bílý. Tohle zlatíčko jste zaručeně nemohli minout v žádném knihkupectví. Má téměř tisíc stran a jeho hřbet snad i deset centimetrů. Každá knihomolská debata začínala stejně. „Hele a už jsi četl Kvítek? Co říkáš na Sugar?“ Většina čtenářů, která se Kvítkem prokousala, po dočtení nějakou dobu lapala po dechu. A pak sáhla po, o rok dříve vydaném, románu Pod kůží. A opět pecka.

V rámci letošního Velkého knižního čvrtku nakladatelství Kniha Zlín vypustilo do světa Knihu zvláštních nových věcí. Zájem čtenářů o tento výtisk umocnila jednak mediální kampaň VKČ, a jednak předchozí čtenářské zážitky (v češtině od Michela Fabera nevyšel pouze Kvítek a Pod kůží, doporučuji věnovat pozornost i dalším knihám!). O český překlad se postaral Viktor Janiš. Mluví se o něm skoro se stejným zaujetím jako o knize. Je totiž výborný. A ještě než se začneme věnovat obsahu, bych ráda opět pěla chválu na nakladatelství Kniha Zlín. Formát knihy, písmo, vazba, zvolený papír; vše perfektně ladí s charakterem a obsahem díla.

340_big

Je možná dobré vědět, že Kniha zvláštních nových věcí vyšla ve stejném roce, jako autorovi zemřela jeho druhá žena na rakovinu. Podstatnou rovinou příběhu je totiž jedno manželství. Peter, misionář, odlétá do jiné galaxie, aby místním obyvatelům představil obsah Bible. Ano, to je právě ta „Kniha zvláštních nových věcí“. Tahle výprava značně zasáhne jak jeho manželství, tak i jeho víru. Vztah mezi dvěma lidmi, které dělí těžce identifikovatelná a uchopitelná vzdálenost. Výklad Bible. No, na taková témata si troufne jen Pan Spisovatel. A Michel Faber jím je. A i když vám bude někdo říkat, že na Kvítek nic nemá a že Kniha zvláštních nových věcí je jen slabý odvar, nenechte se od čtení odradit. Protože já jsem rozhodně žádnej odvar nečetla. Bylo mi naservírováno opravdu poctivé consommé. A silné tak, že se mi z něho motá hlava ještě teď.

Kniha Zlín

V čemže je tenhle ten Faber tak dobrý? Mám pocit, že obsah jedné jeho kapitoly by jiným autorům vystačil na celý román. Perfektně popisuje stavy a situace. Nedělá mu problém představit jasně a logicky zcela nový svět. Přestože se příběh neodehrává na naší planetě, nezařadila bych ho do sci-fi žánru. Je to celé takové neuchopitelné, nezařaditelné a taky nezapomenutelné. Uvidíme, jak dobře román obstojí v konkurenci, a jak se k němu budou stavět čtenáři za deset či patnáct let. Zda jeho lesk zašedne. Troufla bych si říct, že bude mít co říct i čtenářům dalších generací. Ale to ukáže až čas. Já osobně si určitě výtisk uchovám, a za nějakou tu dekádu si ho znovu budu chtít přečíst. A to se mi stává u opravdu malého množství knih.

Leona Šťávová

Kniha zvláštních nových věcí, Michel Faber,kniha Zlín, 2016

Knihu je možné zakoupit ZDE