vydáno 16. 05. 2016

Recenze: Karel IV. ilustrovaný život a doba

Recenze: Karel IV. ilustrovaný život a doba Kristina

Ve zkratce: Dává dětem odpověď, jakým byl Karel IV. člověkem i politikem a jaká byla jeho doba.

100%

Hodnocení čtenářů: 4.7 (2 hlasů)

Celá Česká republika žije letos oslavami sedmi set let od narození českého krále a římského císaře Karla IV. Při této příležitosti bylo vydáno nesčetné množství knih s fakty z Karlova života. Přináší nové pohledy i nové formy. Jednou z nich je kniha nakladatelství Práh, které vydalo knihu Renáty Fučíkové Karel IV. ilustrovaný život a doba.

Autorka  je především ilustrátorkou, která s bohatými zkušenostmi s historickými tématy. Díky zajímavý detailům, nevšedním zajímavostem a méně známým faktům nabízí příběhy tak, jak je málokdy máme možnost poznat. Jsou kladně přijímány nejen čtenáři ale i odborníky a tak jsou její knihy často užívány i ve školách při výuce.Karel IV. - ilustrovaný život a doba / Fučíková Renáta

Kniha zaujme svou pestrou obálkou s ilustrovaným portrétem Karla IV. na svých tvrdých deskách. Ostatně ilustrace odkazující na středověké rytiny a malby jsou silnou stránkou knihy. Celostránkové ilustrace doplňují každou kapitolu, do kterých  je Karlův život přehledně rozčleněn. Autorka v obrazech nekopíruje dobové rytiny a nástěnné malby. Svým osobitým stylem je napodobuje, aby ztvárnila zásadní okamžiky a postavy z příběhu. Čtenář se tak rázem ocitá ve světě starých rukopisů a nákladných kronik, jejichž výsadní postavení stvrzovaly právě umě zpracované a bohaté ilustrace.

Autorka se snaží o maximální přehlednost. Jednotlivé kapitoly postihují právě jen jeden okamžik z králova života. Jednu oblast jeho zájmu. Nezatěžuje vyprávění souvislostmi a postavami víc, než je nezbytně nutné. Na samém začátku knihy je mapa uspořádání Evropy v roce Karlova narození. Na straně poslední pak mapa v roce jeho smrti. Je tak dobře patrná změna, jejím ž hlavním hybatelem byl právě Karel IV. Naleznete zde přehledné schéma prvních dvou generací Lucemburků na českém trůnu.

KOUKNI SE  Recenze: Karel IV. - mystik a čaroděj

Koulí na noze historických knih jsou letopočty. Pokud chybí, bortí se časová osa a čtenář tápe v sledu událostí. Pokud je jich moc, jsou odsouzeny k zapomnění ve zmatku, který samy způsobily. Renáta Fučíková s nimi zachází jako s drahým kořením a s umem šéfkuchaře. Na konci každé kapitoly v rohu stránky je právě jeden rok s informací, kolik let v té době Karlovi IV. bylo. Usnadňuje to tak orientaci a doplňuje to celkovou představu o situaci, ve které se nacházel.

I jazyk, který autorka pečlivě volí, prospívá srozumitelnosti vyprávění. Kniha je primárně určena dětem. Odborné a dobové výrazy jsou zde užity s opatrností a citem. Tak, aby jim bylo porozuměno ze souvislostí výkladu a bez zbytečného nadbíhání malému čtenáři. Aniž by se k němu snižovala, nenásilnou formou jej vyzdvihuje do bran vědění.

Celkově kniha vyznívá příznivě. Ilustrace se doplňují s texty. Jedno s druhým tvoří nabitý celek s jasnou strukturou a pevnou kostrou. Nic neopomíjí a nenechává nedopověděné. Je přehledná a stručná aniž by tratila na přitažlivosti. Zachovává si srozumitelnost. Neupírá Karlovi IV. lidský rozměr. Dokáže populární formou přiblížit celý zlatý věk jeho vlády i jeho odkaz přetrvávající do dnešní doby.

Knihu Karel IV. ilustrovaný život a doba lze směle doporučit dětem školního věku, kterým dává klíč k osobě Karla IV.  Dává jim odpověď, jakým byl člověkem i politikem a jaká byla jeho doba.  Umím si ji představit i v rukou pedagoga, kterému pomůže srozumitelně přednést toto téma žákům a uvést je do něj.

KOUKNI SE  Recenze: Posvátná místa České republiky

Není jen tou jednou z mnoha. Je užitečná, čtivá a přitažlivá. Díky tomu má vysokou hodnotu. Protože dokáže informace předávat a uchovávat. Rozhodně nebude dalším kouskem v zaprášené knihovničce. Dá se číst a znovu se k ní vracet. Nebo jen prohlížet ilustrace a hledat příběh v nich.

Karel IV. ilustrovaná doba a život, PRÁH,

Tags: , , , , , ,

o autorovi