vydáno 23. 08. 2016

RECENZE: Jak číst literaturu jako profesor: Zcela originální literární dílo neexistuje

RECENZE: Jak číst literaturu jako profesor: Zcela originální literární dílo neexistuje leona

Ve zkratce: Podtitul Zábavný průvodce ke čtení mezi řádky je poměrně výstižný.

80%

Hodnocení čtenářů: 0 (0 hlasů)

V roce 2014 vyšla v češtině publikace Jak číst romány jako profesor (v originále vydaná v roce 2008) od Thomase C. Fostera. Předcházela ji úspěšná kniha od stejného autora Jak číst literaturu jako profesor (v originále vydaná v roce 2003), která se paradoxně dočkala českého překladu až v letošním roce. Vydalo ji nakladatelství Host a rozhodně se nenechte odradit děsivou obálkou ani akademickým názvem.

bez názvu

Od téhle publikace rozhodně nečekejte téměř čtyři sta stran nudného textu plného odborných termínů, suplující monolog profesora literatury v tvídovém saku se zaplátami na loktech. Podtitul Zábavný průvodce ke čtení mezi řádky je poměrně výstižný.

Začtete se hned do předmluvy: „Na knížkách je úžasné to, jak žijí vlastním životem. Když spisovatelé usednou a začnou sepisovat nové dílo…“ Profesor Foster je bezesporu literární znalec a pravděpodobně i příjemný chlapík (nebo se přinejmenším snaží tak působit). Vypadá to, že má rád své studenty a snaha o předání literárního nadšení ho plně naplňuje. A taky má tedy rozhodně, jak se říká, načteno.

„Pomyslete na ducha Hamletova otce, když se začne o půlnoci zjevovat na hradbách. Není tam proto, aby chodil svého syna strašit, ale aby poukázal na nějakou strašlivou nepravost, jež se odehrává v dánské královské rodině. Anebo si vezměte Marleyova ducha ve Vánoční koledě (1843), který je ve skutečnosti chodící, rachotící a sténající morální lekcí, které se Skružovi musí dostat. Opravdu, Dickensovi duchové mají vždy za lubem i něco jiného než jen vystrašit publikum. Anebo si vzpomeňte na druhé já doktora Jekylla.„

Jistá literární praxe vám umožní v textu vidět víc než „jen“ příběh a charaktery postav. „…pokud dost čtete a hodně o tom přemýšlíte, začnete v textech vidět vzorce, archetypy a opakování.“ V podstatě „literatura vyrůstá z jiné literatury“, a vy se můžete naučit ji rozklíčovat dle jednotlivých scén. Někdy může být jídlo pouhé jídlo, ale také nemusí. „Kdykoliv lidé společně jedí nebo pijí, jedná se o akt přijímání…napsat scénu s jídlem je tak obtížné a samo o sobě natolik nezajímavé, že když ji vložíme do příběhu, musíme k tomu mít nějaký vážný důvod. A ten důvod se týká toho, jak spolu postavy vycházejí.“

Už nemusíte při čtení vstřebávat pouze děj, ale i pochopit význam jednotlivých scén a jejich propojenost. Autor se snaží poodkrých myšlenkové pochody spisovatelů při práci, a příčiny vzniku jednotlivých pasáží v románech. „Vytváří události a postavy z románů, vyprávění, povídaček, které zná, dokonce i z vlastních zkušeností, a to vše dělá nevědomky, materiál mu jednoduše vyskakuje z paměti.“

Tahle publikace není jednohubka, kterou přelouskáte při čekání na MHD. Budete přemýšlet, bavit se, některé pasáže číst znovu, poznávat nové příběhy a zapisovat si velké množství titulů, o kterých jste nikdy neslyšeli. Budete rádi, že vás konečně někdo upozornil na kvalitní čtivo, které by vám jinak pravděpodobně navždy unikalo. A jako bonus ještě nastínil děj, abyste mohli rovnou selektovat témata, která vám nejsou blízká. Je trošku škoda, že některé tituly budete v češtině těžce shánět. Rozhodně oceníte Seznam četby v příloze na konci knihy.

KOUKNI SE  Recenze: Běsi, co mě sužují

Samozřejmě je to všechno jen názor jednoho člověka a zmiňuje pouze tituly, které mu jsou blízké. Ale zkušenost dělá z člověka mistra. A jak každý, kdo pobyl na akademické půdě ví, profesor má vždycky pravdu.

Leona Šťávová

Jak číst literaturu jako profesor, Thomas C. Foster, Host, 2016

Tags: , , , ,