RECENZE: Hush Baby-minulost vás vždycky dožene

Robin je odbornicí na porozumění dětské duši. Jakožto specializovaná psycholožka umí rozpoznat problém, pochopit jej a navrhnout efektivní řešení. Kéž by bývala dokázala stejně dobře pomoci i sama sobě – její vlastní mládí by totiž bylo možné popsat různě, rozhodně však ne jako idylické. Nezhojené rány prosakují až do současnosti, ať už v podobě odtažitého vztahu s matkou nebo neutuchající touhy po pomstě namířené proti muži, který vzal možnost prožít šťastné dětství nejen Robin samotné, ale především jejímu milovanému Lucasovi. Bratrovi, s jehož smrtí se mladá žena dosud nedokázala vyrovnat.

Jednou v pátek večer, když se vrací z běhání, si Robin všimne čerstvých stop ve sněhu. Vedou k pláži u Námořnické ulice a Robin se zastaví a dívá se, kdo to tam stojí tak sám na spoře osvětleném mole. Drobná postava v tmavém, ale s hlavou odhalenou. Robin potlačí chuť běžet dál a přemůže svůj strach. Je to dítě. Nebo to přinejmenším není dospělý. Robin jde opatrně dolů a dává pozor na kluzké kameny a trsy trávy. Dojde na molo a postaví se za toho člověka.

Román Hush Baby vycházející v nakladatelství Kniha Zlín nás zavádí na místo, kde Robin vyrůstala, a kam se také po letech vrací.

Vyprávění je hned od počátku velmi pomalé. Autorka klade velký důraz na detailní vykreslení severského městečka, včetně jeho obyvatel a přiléhající krajiny. Ovšem ani při popisu konání postav se neostýchá zaběhnout do nejmenších detailů. Výsledkem jsou opravdu velmi prokreslené obrazy, které mohou výrazně podpořit čtenářovu imaginaci. Na druhé straně si však nelze nevšimnout místy výrazné disproporce. Výjimkou totiž nejsou místa, kde je čtenáři předkládáno několik stran hustého popisu bez jediného dialogu a výraznějšího dějového posunu. O to větší je pak překvapení, když se v jednom souvislém odstavci bez většího upozornění stačí odehrát několik dnů až týdnů, aby tentýž odstavec mohl být opět zakončen detailním popisem všeho výše zmíněného.

Kniha Zlín

Postavy je možné rozdělit do dvou skupin. Nehledě na jejich rozřazení se většina z nich čtenáři rychle vryje do paměti – i když možná ne tím způsobem, který spisovatelka zamýšlela. V severských detektivkách občas může být obtížné zapamatovat si jména. To zde rozhodně neplatí, jelikož jméno každé postavy na scéně je během odstavce o několika větách zmíněno hned několikrát. V kombinaci s detailním popisem situací (viz výše) by se pozorný čtenář místy možná mohl cítit až uražen. Takové vodění za ručičku je totiž obzvláště v detektivních příbězích, kde naopak očekáváme čtenářovu iniciativu v aktivním odhalování podezřelého chování a vyhledávání stop vedoucích k pachateli, poněkud kontraproduktivní.

Ovšem zpět k rozdělení postav. První pomyslnou skupinu tvoří charaktery, které jsou předvídatelné. Ne snad, že by byly přímo šablonovité U některých z nich se ovšem daří opravdu velmi brzy uhodnout, zda patří k těm „hodným“, nebo těm „zlým“. Druhá skupina postav (v čele s hlavní hrdinkou) se vyznačuje poněkud nelogickým chováním. Těžko říct, jestli zde bylo záměrem vykreslit postavy jako chybující, a tím pádem více lidské, nebo zda se jedná o nedostatečně promyšlené jednání charakteru ze strany autorky Nicméně například to, že si jde Robin po setmění zaběhat kolem temného lesa, ačkoliv se jí někdo nedávno pokusil zabít, je opravdu hodno poklepání na čelo.

Samostatnou kapitolou je forma vyprávění příběhu. To probíhá v přítomném čase. Nejspíš se najdou čtenáři, kterým takový styl psaní vyhovuje, osobně jsem však nejednou během čtení měla pocit, že v ruce držím spíše scénář k filmu či divadelní hře než knihu. Díky tomu se i akční scény zdály být poněkud mdlé a neenergické. Výjimku představují flashbacky zavádějící do Robinina dětství a mládí, které tak trochu paradoxně působí nejvíce živě.

Hush Baby je rozporuplné dílo. Ačkoliv je přítomen značný přesah a poselství knihy je velmi silné, samo o sobě k dobrému čtenářskému zážitku nestačí. Kniha se potýká se slabším zpracováním a příběhem nevymykajícím se lepšímu průměru.

Johanna Holmström: Hush Baby, Kniha Zlín, 2016, 366 stran.

Knihu můžete zakoupit zde.

Monika Pospíšilová

6
recenze-hush-baby-minulost-vas-vzdycky-dozeneAčkoliv je v knize přítomen značný přesah a poselství románu je velmi silné, dílo se potýká se slabším zpracováním a příběhem nevymykajícím se lepšímu průměru.